711 518 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Det var inte mycket bättre på E4an tydligen. kompis satt fast mellan 18:xx och 23:xx för att två lastbilar satt fast. Hur jävla svårt ska det vara att flytta på ett par lastbilar :O
Sluttiden flyttades ett gäng gånger
Sluttiden flyttades ett gäng gånger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I kväll har jag rivit motorn på en Dacia Logan 0,9 tce, samma motor som finns i Renault, Nissan, MB, Smart mfl, och även som 4 cylindrig 1,2.
Kollade filmer på Youtube som sa att det var ganska enkelt att riva, men oxå att problemet är mycket vanligt.
En rysk film där de plockade isär en hel motor med frågeställningen hur länge en liten modern håller, och fick svaret att det inte är länge, iaf inte om men byter olja var 3000 mil, motorn var slut i allt.
Denna är en -15 som gått 15" mil.
När vi för en månad sen startade motorn för att lyssna, stängde jag av den direkt, den lät som en marackas.
Så bilen bogserades 5 mil till mitt garage idag.
Filmen talar väl för sig själv.
Kollade filmer på Youtube som sa att det var ganska enkelt att riva, men oxå att problemet är mycket vanligt.
En rysk film där de plockade isär en hel motor med frågeställningen hur länge en liten modern håller, och fick svaret att det inte är länge, iaf inte om men byter olja var 3000 mil, motorn var slut i allt.
Denna är en -15 som gått 15" mil.
När vi för en månad sen startade motorn för att lyssna, stängde jag av den direkt, den lät som en marackas.
Så bilen bogserades 5 mil till mitt garage idag.
Filmen talar väl för sig själv.
Den rackarn såg ut att kunna/vilja bli hur lång som helst :O
Var kanske lite "sotit" inuti för att vara en bensinare
Edit: Har de kört med delsyntet eller tom Mineral? Varför jag frågar är för det brukar väl vara ett lite gulliknande skimmer i motorer som gått på helsyntet
Var kanske lite "sotit" inuti för att vara en bensinare
Edit: Har de kört med delsyntet eller tom Mineral? Varför jag frågar är för det brukar väl vara ett lite gulliknande skimmer i motorer som gått på helsyntet
Mer bilder.
Om man googlar felkoderna bilen gav skulle man rengöra vvt ventilen och byta olja.
Det hade nog bara hjälpt delvis.
Om man googlar felkoderna bilen gav skulle man rengöra vvt ventilen och byta olja.
Det hade nog bara hjälpt delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
En tillverkare skulle ju aldrig placera en sensor på ett dylikt ställe..........Det är ju ungefär som att de från start skulle veta att det här håller inte så vi måste ha en varning så ägaren vet i tid.
Isakare skrev:I kväll har jag rivit motorn på en Dacia Logan 0,9 tce, samma motor som finns i Renault, Nissan, MB, Smart mfl, och även som 4 cylindrig 1,2.
Kollade filmer på Youtube som sa att det var ganska enkelt att riva, men oxå att problemet är mycket vanligt.
En rysk film där de plockade isär en hel motor med frågeställningen hur länge en liten modern håller, och fick svaret att det inte är länge, iaf inte om men byter olja var 3000 mil, motorn var slut i allt.
Denna är en -15 som gått 15" mil.
När vi för en månad sen startade motorn för att lyssna, stängde jag av den direkt, den lät som en marackas.
Så bilen bogserades 5 mil till mitt garage idag.
Filmen talar väl för sig själv.
[video]
Kamkedja den behöver aldrig bytas.
Hört hos bilförsäljaren .
Sant är väl samma anledning att kontroll av kedjespännaren inte ingår vid serviceS Stefan1972 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 440 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
På äldre bilar var det väl nästan sant. Inget varar ju för evigt men det var väldigt många mil dom räknade med att en kammkedja skulle hålla på 80-90 talet.
Men då var det ju oftast också betydligt enklare konstruktioner än idag.
Ja. Jag var och tittade på en bil hos en bilhandlare tror det var en Peugeot av något slag kommer inte ihåg exakt vilket nummer. Bilen hade väl gått runt 180000km och motorn var bytt vid 150000 km. Försäljaren var väldigt noga med att påpeka att det var ju en nästan ny motor i bilen. Så jag frågade varför motorn var bytt den hade ju inte gått så långt. Försäljaren svarade att det var något typfel på dom där motorerna. Så då frågade jag förstås att varför skulle jag vilja köpa en bil med en motor som håller så kort tid. Försäljaren svarade med att nu är det ju en ny motor.Isakare skrev:
Man kan få höra lite vad som helst på bilfirmorna.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Klenare kedjor kom ju när lågfriktionshysterin satte igång. Sen gick det uitför......vet inget märke idag som har nån riktig ordning på sina kedjor. Men samtidigt finns det många långmilare som är orörda och det som är ganska generellt med dem är att det har servat själva och ofta. Problem nr ett är ju koksbildningarna och när de sätter igen kanaler och sånt i ventiler och smörjställen. Någon sa för nå år sen att de första longlifeoljorna klarade 3000mi men redan vid 3001mil började nedbrytningen........Så kinkigt var det.