3 396 234 läst · 18 266 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 558 inlägg
Fan va skumt. 0,5mm låter ju lite men är ju enormt mycket på just en klyvkniv, helt osågbart typ. Fått in skräp någonstans? Men du kanske inte har loss o flyttar den beroende på klinga?Ola C skrev:Klyvkniven va plötsligt off typ 0.5mm igår, trodde först den va sné men min andra klyvkniv va också off. Kan den bara bli om klingaxeln åkt in eller klyvknivsanordningen åkt ut, inget av det ska kunna hända av sig själv. Plockade isär för att kunna se om hembyggda klyvknivsmekanismen slitits på nåt vis, den e ju 5-6 år nu, men den va som ny. Blir inte alls klok på detta. Linjerade upp klinga o klyvkniv igår o då tog klingan i iläggsplattorna så något har uppenbarligen flyttat på sig. Kan ju inte ha varit 0.5 off på klyvkniven i flera år, det hade jag märkt.
Flyttar aldrig den. Sjukt lurt. Skruvat isär hela sågen och hitta inget som inte stod rätt till, 5h svordomar. Efter rengöring o hopskruvning linjerar det på "nya stället" nästan exakt som före demontering. Är egentligen bara typ 3 delar inblandade i ekvationen o såvida ingen varit o svarvat ner utsidan av arbour flangen medan jag hade lunch igår har jag ingen förklaring.Daniel_N skrev:
Bästa svaret
Verktygstokig
· Halland
· 7 558 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län