68 914 läst · 486 svar
69k läst
486 svar
Sänkte ni er elförbrukning September 2022 jmft med September 2021?
Enligt resten av familjen så är redan min duschtemperatur "iskall", jag skulle gissa att jag har runt 30 grader...jonas.o skrev:
Enligt nätet är det dessutom bättre för huden och håret med kalla duschar eftersom kroppens naturliga fetter inte försvinner som de gör när porerna öppnar sig i varma duschar. Jag ska hälsa min tonåringar dettapacman42 skrev:
Någon som vet mer om detta? (jag läste in det på 20 s )
Visst är det så, och skulle du göra så varje månad, är det också ett rimligt jämförelsesätt.Magnus E K skrev:
Problemet jag ser, är att alla fokuserar på rörligt elpris, utan att de har en aning hur stor del av elfakturan det är.
Som sagt, min september faktura = 2859 kr --> 4,7 kr/kWh
räknar jag bara med rörliga kostnader som är kopplade till elförbrukning, blir det 2349 kr --> 3,8 kr/kWh
Skulle elen vara gratis (= 0 kr/kWh), skulle det kosta 938 kr --> 1,5 kr/kWh
Om vi nu tar ett exempel där elen blir 10ggr dyrare (från 0,10 till 1,0 kr/kWh) då blir min elfaktura ca 68% dyrare (från ca 1000 till 1700 kr)
Om vi däremot jämför en ökning från 1 kr/kWh till 5 kr/kWh, då ökar elfakturan med 180% (från 1700kr till 4800kr)
Vad jag egentligen vill säga är, att det är dumt att bara fokusera på spotpriset, elen är mycket dyrare än så. Och det betyder också att en 1000% ökning av spotpriset i SE2 kan vara mycket snällare och billigare än en 500% ökning i SE4.
Ska man göra/säga något.. så är duscha varje dag det värsta man kan göra för hälsan (observera. jag sa inte för välbefinnande/psyket). Men inget på kroppen/huden/håret.. mår bra av att duscha varje dag.jonas.o skrev:
Det rimligaste är var 3:dje dag
Men absolut inte mer än varannan dag (oavsett temp så stör du många av kroppens naturliga "funktioner")
Känner man behov av lite mer, kan man vaska av sig lite snabbt under armarna vid behov.
Håret tror jag eg räcker en .. kanske två ggr i veckan.
Tänk vad man kunde spara in om en hel familj började tänka så... (vatten är också en naturtillgång man ska värna om även om den inte är lika dyr som elen, men skulle vattnet ta slut har vi problem också).
Det kan säkert finnas nackdelar med en dusch men jag är säker på att fördelarna med träning varje dag är viktigare.Snigla skrev:Ska man göra/säga något.. så är duscha varje dag det värsta man kan göra för hälsan (observera. jag sa inte för välbefinnande/psyket). Men inget på kroppen/huden/håret.. mår bra av att duscha varje dag.
Det rimligaste är var 3:dje dag
Men absolut inte mer än varannan dag (oavsett temp så stör du många av kroppens naturliga "funktioner")
Känner man behov av lite mer, kan man vaska av sig lite snabbt under armarna vid behov.
Håret tror jag eg räcker en .. kanske två ggr i veckan.
Tänk vad man kunde spara in om en hel familj började tänka så... (vatten är också en naturtillgång man ska värna om även om den inte är lika dyr som elen, men skulle vattnet ta slut har vi problem också).
20% mindre förbrukning än samma månad förra året. 80% högre kostnad än samma tid förra året.
Allmänt mer återhållsam, speciellt med torktumlaren, den används knappt nu. Har ej slagit på LLVP än, men nu börjar det bli lite väl kyligt inne...
Allmänt mer återhållsam, speciellt med torktumlaren, den används knappt nu. Har ej slagit på LLVP än, men nu börjar det bli lite väl kyligt inne...
trähandtag skrev:
trähandtag skrev:
Hm energimyndighetens siffror stämmer visst inte alls med Svenska kraftnäts information. Dessutom vill Svenska kraftnät inte kommentera vad som hänt. Här ligger en gravad hund.G Gullebrand skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 894 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 894 inlägg
1, NejP PurreP skrev:
2, Nej
Har bundet elavtal till 34 öre/kWh, kunde inte bry mig mindre.