Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tydligen sänkte vi:

Sept 2021 946 kWh
Sept 2022 566 kWh
Har du gjort några förändringar?

jonas.o jonas.o skrev:
Jag tränar minst en timma varje dag med dusch efteråt och har märkt att kalla duschar funkar lika bra. Trippel insparning: slipper uppvärmning, mindre ångor till luftavfuktaren och mindre mängd vatten. Man vänjer sig snabbt vid kall dusch och jag ser det som en "rolig prestation" när man är klar.
Enligt resten av familjen så är redan min duschtemperatur "iskall", jag skulle gissa att jag har runt 30 grader...

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt resten av familjen så är redan min duschtemperatur "iskall", jag skulle gissa att jag har runt 30 grader...
Nästan samma här.... Provar man grabbarnas dusch bränner man skinnet av sig

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nästan samma här.... Provar man grabbarnas dusch bränner man skinnet av sig
Hos mig är tonårsdottern värst, jag klarar inte av att stå i duschen med hennes temperatur. Gissningsvis runt 50 grader.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hos mig är tonårsdottern värst, jag klarar inte av att stå i duschen med hennes temperatur. Gissningsvis runt 50 grader.
Enligt nätet är det dessutom bättre för huden och håret med kalla duschar eftersom kroppens naturliga fetter inte försvinner som de gör när porerna öppnar sig i varma duschar. Jag ska hälsa min tonåringar detta

Någon som vet mer om detta? (jag läste in det på 20 s )

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
harry73
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om man räknar så betalade jag i augusti 2015 över 250 kr/kWh för elen till huset (slog på huvudbrytaren sista dagen i månaden för lite tester efter fiberinstallation).
Visst är det så, och skulle du göra så varje månad, är det också ett rimligt jämförelsesätt.

Problemet jag ser, är att alla fokuserar på rörligt elpris, utan att de har en aning hur stor del av elfakturan det är.

Som sagt, min september faktura = 2859 kr --> 4,7 kr/kWh
räknar jag bara med rörliga kostnader som är kopplade till elförbrukning, blir det 2349 kr --> 3,8 kr/kWh

Skulle elen vara gratis (= 0 kr/kWh), skulle det kosta 938 kr --> 1,5 kr/kWh

Om vi nu tar ett exempel där elen blir 10ggr dyrare (från 0,10 till 1,0 kr/kWh) då blir min elfaktura ca 68% dyrare (från ca 1000 till 1700 kr)
Om vi däremot jämför en ökning från 1 kr/kWh till 5 kr/kWh, då ökar elfakturan med 180% (från 1700kr till 4800kr)

Vad jag egentligen vill säga är, att det är dumt att bara fokusera på spotpriset, elen är mycket dyrare än så. Och det betyder också att en 1000% ökning av spotpriset i SE2 kan vara mycket snällare och billigare än en 500% ökning i SE4.

jonas.o jonas.o skrev:
Enligt nätet är det dessutom bättre för huden och håret med kalla duschar eftersom kroppens naturliga fetter inte försvinner som de gör när porerna öppnar sig i varma duschar. Jag ska hälsa min tonåringar detta

Någon som vet mer om detta? (jag läste in det på 20 s )
Ska man göra/säga något.. så är duscha varje dag det värsta man kan göra för hälsan (observera. jag sa inte för välbefinnande/psyket). Men inget på kroppen/huden/håret.. mår bra av att duscha varje dag.

Det rimligaste är var 3:dje dag :)
Men absolut inte mer än varannan dag (oavsett temp så stör du många av kroppens naturliga "funktioner")

Känner man behov av lite mer, kan man vaska av sig lite snabbt under armarna vid behov.

Håret tror jag eg räcker en .. kanske två ggr i veckan.

Tänk vad man kunde spara in om en hel familj började tänka så... (vatten är också en naturtillgång man ska värna om även om den inte är lika dyr som elen, men skulle vattnet ta slut har vi problem också).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ska man göra/säga något.. så är duscha varje dag det värsta man kan göra för hälsan (observera. jag sa inte för välbefinnande/psyket). Men inget på kroppen/huden/håret.. mår bra av att duscha varje dag.

Det rimligaste är var 3:dje dag :)
Men absolut inte mer än varannan dag (oavsett temp så stör du många av kroppens naturliga "funktioner")

Känner man behov av lite mer, kan man vaska av sig lite snabbt under armarna vid behov.

Håret tror jag eg räcker en .. kanske två ggr i veckan.

Tänk vad man kunde spara in om en hel familj började tänka så... (vatten är också en naturtillgång man ska värna om även om den inte är lika dyr som elen, men skulle vattnet ta slut har vi problem också).
Det kan säkert finnas nackdelar med en dusch men jag är säker på att fördelarna med träning varje dag är viktigare.

• Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
20% mindre förbrukning än samma månad förra året. 80% högre kostnad än samma tid förra året. :sweat:
Allmänt mer återhållsam, speciellt med torktumlaren, den används knappt nu. Har ej slagit på LLVP än, men nu börjar det bli lite väl kyligt inne...

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Har inte SVD så det vore spännande att höra vad som är sant? I citatet var det ich 9,5 TWh för 2021 men detta stämde inte med några siffror i SCB-stat, utifrån vad jag tolkade in.
Har inte SVD så det vore spännande att höra vad som är sant? I citatet var det ich 9,5 TWh för 2021 men detta stämde inte med några siffror i SCB-stat, utifrån vad jag tolkade in.
G Gullebrand skrev:
Ligger bakom paywall på Svd, någon som kan sammanfatta?
Hm energimyndighetens siffror stämmer visst inte alls med Svenska kraftnäts information. Dessutom vill Svenska kraftnät inte kommentera vad som hänt. Här ligger en gravad hund.

Här ligger en gravad hund.
Underbart med lite Reefat-citat :D

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Har du gjort några förändringar?
Vi har nog tänkt oss för och snålat mer. Den största förändringen är att vi inte värmer upp 15 kvadratmeter gäststuga och har snålat med avfuktaren i källaren.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
2021: 430kWh
2022: 386kWh

Ca 10% mindre. Börjat elda i kaminen på morgonen, brukar jag normalt inte göra förrän det blir ner mot 5 grader eller kallare, kan väl va det som gjort viss skillnad kanske.

T
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?

Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
1, Nej
2, Nej

Har bundet elavtal till 34 öre/kWh, kunde inte bry mig mindre.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Borde inte de flesta fått mindre i år än förra året då färre jobbar hemma och här i Östergötland har temperaturen varit något högre?
Men alltid bra att spara det man kan i år!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.