3 336 818 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Tack för erbjudandet
Glömde fråga säljaren om längd.
En limtriangel är en konstruktion där man limmar på ett lutande bord. Tre bord sitter ihop och är upphängda runt en axel i ett stativ. Efter att ha limmat roteras hela grejen 60 grader och så limmar man igen. Med vitlim blir det knappt några väntetider. Mycket effektivt.
Rotationen sätter en gräns. Knektarna kan inte rimligen vara längre än 1500mm troligen kortare än 1200. Betraktar dem som råmaterial. Därför var det inte längden jag undrade om när jag ringde.
Mvh Findus
Glömde fråga säljaren om längd.
En limtriangel är en konstruktion där man limmar på ett lutande bord. Tre bord sitter ihop och är upphängda runt en axel i ett stativ. Efter att ha limmat roteras hela grejen 60 grader och så limmar man igen. Med vitlim blir det knappt några väntetider. Mycket effektivt.
Rotationen sätter en gräns. Knektarna kan inte rimligen vara längre än 1500mm troligen kortare än 1200. Betraktar dem som råmaterial. Därför var det inte längden jag undrade om när jag ringde.
Mvh Findus
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Har ingen egen resa men har lagt ut några trådar då jag har trevliga vänner med fjällstugor / tomter för blivande dito ytterligare lite längre norrut. Tror det i så fall blir absolut tidigast om ett par veckor och inte säkert att det blir något alls men om det inte klaffar med exv @atomlab eller någon annan säger jag till om det blir aktuellt…findus42 skrev:Transporthjälp!
I går slog jag till på fyra tryckluftsknektar. Efter samtal med säljaren fick jag mitt antagande bekräftat att de kom från en skrotad limtriangel. Priset var rätt och är de i hyfsat skick kan jag bygga en dörrpress av dem.
Nu till hjälpbehovet...
Knektarna finns i Ljusdal. Närmare bestämt i Tallåsen. Jag är i söderförort till hufvudstaden. Snickeriet ligger i Länna/Skogås.
Så nu undrar jag om någon Byggahusare så där händelsevis råkar ha vägarna förbi Tallåsen och har något ärende senare i hufvudstaden och kan tänka sig att buda ner fyra tryckluftsknektar.
Mvh Findus
Grepptång Skruvutdragare
Vem har inte dragit sönder torxen på trallskruv och försökt skruva ur den med en tång? Själv råkade jag ut för detta då och så när jag skruvade ny panel på balkongen. Hittade av en slump då Knipex Twingrip 82 02 200 med bekväma handtag. Tyvärr hittade jag inte någon som kunde leverera denna tång till ett bra pris så jag sökte på nätet och fann bl.a. den japanska tillverkaren Enginner.jp som har ett flertal varianter på ämnet grepptänger/skruvutdragare. Amazon.se har ett antal av deras varianter i sortimentet. Så nu har jag två olika hemma. Jag valde två ganska små (150mm) tänger för att komma åt där det är trångt. Mycket imponerad av funktion och kvalitet på dessa verktyg. Yttersta delen av nosen är mycket vass så det är lätt att få ett bra grepp på skruvskallar. Jag betalde drygt 500:- för detta par. Märkligt är dock att samma tillverkare Neji-Saurus också säljer röda tänger under namnet VamPliers som ser ut att vara identiska med mina gröna Engineer till dubbla priset eller mer men då med garanti på flera år.
Vem har inte dragit sönder torxen på trallskruv och försökt skruva ur den med en tång? Själv råkade jag ut för detta då och så när jag skruvade ny panel på balkongen. Hittade av en slump då Knipex Twingrip 82 02 200 med bekväma handtag. Tyvärr hittade jag inte någon som kunde leverera denna tång till ett bra pris så jag sökte på nätet och fann bl.a. den japanska tillverkaren Enginner.jp som har ett flertal varianter på ämnet grepptänger/skruvutdragare. Amazon.se har ett antal av deras varianter i sortimentet. Så nu har jag två olika hemma. Jag valde två ganska små (150mm) tänger för att komma åt där det är trångt. Mycket imponerad av funktion och kvalitet på dessa verktyg. Yttersta delen av nosen är mycket vass så det är lätt att få ett bra grepp på skruvskallar. Jag betalde drygt 500:- för detta par. Märkligt är dock att samma tillverkare Neji-Saurus också säljer röda tänger under namnet VamPliers som ser ut att vara identiska med mina gröna Engineer till dubbla priset eller mer men då med garanti på flera år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Men för Svensson kräver det att de går till yrkesbutik då gissar jag? Ska de köpa via nätet kommer onekligen fel verktyg hem i brevlådan om de klickar en slagborr.Isakare skrev:
Tråkigt att de sagt så i 30 år, men det innebär ju inte att det är rätt .Isakare skrev:
Själv säger jag propperator.Isakare skrev:
Kollegan tittade lite förundrande på mig och frågade -Vad sade du? Men kom på att det var ju självklart vad som menades och gick och hämtade den.
-Såja, ett steg närmare tänkte jag till ett nytt snabbare och enklare namn
Här heter det Hiltin eller proppmaskin, oavsett vem som tillverkat och satt sitt namn på maskinen.Noramasen skrev:
Dagens verktygsinköp blev ett 8m Mecc tools måttband.
Det var nått nytt, men det finns ju lokala variationer på saker o ting.Noramasen skrev:
Mins första gången jag var i Dalarna o jobbade, och nån frågade om jag hade "Kattstrypare"
Buntband, sägs söder över också.
Fick hem en begagnad Gsr 12V-15 med 1.5 Ah batteri och en Get 75-150 Slipmaskin. Var en auktion och jag tror att folket inte riktigt såg/förstod vad det var för slipmaskin då jag fick både den och och dragaren för 1500:-, tycker det var ett riktigt fynd. Slipmaskinen såg ut att vara använd 1 gång och hade ett tillverkningsdatum för ett par månader sedan.
Har egentligen alldeles för många dragare och slipmaskiner men vad ska man göra. Ska bli kul att prova slipen och jämföra med min Rotex 125mm.
Har egentligen alldeles för många dragare och slipmaskiner men vad ska man göra. Ska bli kul att prova slipen och jämföra med min Rotex 125mm.
Logga in
Skapa konto