99 519 läst · 227 svar
100k läst
227 svar
Installerar FTX i 70-talsvilla
Igår hade vi elektriken på plats. Fick bytt / fixat 3 gamla takdosor och monterat 7 nya. Alla rum har nu vettig lampdosa och rördragningen på vinden är mindre snårig. Vi lämnade allting oklamrat så att jag ska kunna komma in med ångbromsen under sen.
Här är ett exempel på en dosa vi bytt. Den var helt värdelöst placerad för belysning, men matade en mängd mystiska rör (antagligen för kökskåp / diskbänk, bortbyggda vid en tidigare renovering). Framförallt så var den trasig - vid något tillfälle har de sågat bort ryggen på dosan så den var full med kutterspån och skit när jag hittade den.
Jag tänker att jag förlänger blindrören över lösullen så de kan användas igen om vi någon gång hittar deras exitpoint. Alternativt så bör jag kanske förlänga dem och koppla på den nya dosan? Vad gör jag med de överblivna trådarna isåfall - kan man knyta något på dem så de går att fiska ut i båda riktningarna senare?
... dessvärre noterade jag inte att han bara dragit tråd till hälften av dosorna innan elektrikern behövde springa ut på sommarlov. Han var halvvägs över ön innan jag klättrade ner från vinden och noterade att dosorna var tomma.
Bra:
Anus
Under tiden som han fixade dosorna så mätte jag och borrade för takhögtalare, samt testborrade för nätverksdragning ner i två väggar. VP-röret tycks ta stopp mot en kortling ~70cm ner i båda väggarna. Vill verkligen försöka få till infällda dosor för nätverket, så jag ska skaffa längre borr och se om det går att komma hela vägen ned.
UPDATE:
Fixade 100cm borr för att komma förbi kortlingen. Röret gick ner 125 centimeter, sen tog det stopp igen ;_;
Här är ett exempel på en dosa vi bytt. Den var helt värdelöst placerad för belysning, men matade en mängd mystiska rör (antagligen för kökskåp / diskbänk, bortbyggda vid en tidigare renovering). Framförallt så var den trasig - vid något tillfälle har de sågat bort ryggen på dosan så den var full med kutterspån och skit när jag hittade den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att jag förlänger blindrören över lösullen så de kan användas igen om vi någon gång hittar deras exitpoint. Alternativt så bör jag kanske förlänga dem och koppla på den nya dosan? Vad gör jag med de överblivna trådarna isåfall - kan man knyta något på dem så de går att fiska ut i båda riktningarna senare?
... dessvärre noterade jag inte att han bara dragit tråd till hälften av dosorna innan elektrikern behövde springa ut på sommarlov. Han var halvvägs över ön innan jag klättrade ner från vinden och noterade att dosorna var tomma.
Bra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under tiden som han fixade dosorna så mätte jag och borrade för takhögtalare, samt testborrade för nätverksdragning ner i två väggar. VP-röret tycks ta stopp mot en kortling ~70cm ner i båda väggarna. Vill verkligen försöka få till infällda dosor för nätverket, så jag ska skaffa längre borr och se om det går att komma hela vägen ned.
UPDATE:
Fixade 100cm borr för att komma förbi kortlingen. Röret gick ner 125 centimeter, sen tog det stopp igen ;_;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har också lyckats spåra upp ytterligare en vindstrappa som passar för oss (max hålöppning 109cm). Har också kontaktat Midmade för en offert på skräddarsydd Lex 70, men inte fått svar ännu.
Vi har alltså två alternativ just nu:
Oman Flex Termo, hålmått 100x70, u-värde 1.22, ~4 000kr
Öppning: ~98x68
DOLLE clickFIX® 56 MINI PRO+, hålmått 95x70, u-värde 0.64, ~5 700kr
Öppning: ~90x65
Mitt aggregat är 57x63x124cm så det bör gå att lirka igenom båda luckorna (om stegen plockas bort).
Fördel Oman: större användbar öppning, 1700kr billigare.
Nackdel Oman: osäker lufttäthet (bara 1 list, vs. 2 på Dolle), betydligt sämre isolering, något krångligare installation (Dolle är verkligen polerad).
Isoleringen bör man kunna lösa genom att bygga ett frigolitlock för sargen ovanpå, inte sant? (eg. 50cm sarg för att hålla borta lösullen. ett lock över det så borde det blir riktigt bra isolerat).
Kvar då är lufttätheten. Vill inte låta varmluft läcka upp på vinden. Vågar man lita på att Oman-luckan är tät nog?
Vi har alltså två alternativ just nu:
Oman Flex Termo, hålmått 100x70, u-värde 1.22, ~4 000kr
Öppning: ~98x68
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DOLLE clickFIX® 56 MINI PRO+, hålmått 95x70, u-värde 0.64, ~5 700kr
Öppning: ~90x65
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt aggregat är 57x63x124cm så det bör gå att lirka igenom båda luckorna (om stegen plockas bort).
Fördel Oman: större användbar öppning, 1700kr billigare.
Nackdel Oman: osäker lufttäthet (bara 1 list, vs. 2 på Dolle), betydligt sämre isolering, något krångligare installation (Dolle är verkligen polerad).
Isoleringen bör man kunna lösa genom att bygga ett frigolitlock för sargen ovanpå, inte sant? (eg. 50cm sarg för att hålla borta lösullen. ett lock över det så borde det blir riktigt bra isolerat).
Kvar då är lufttätheten. Vill inte låta varmluft läcka upp på vinden. Vågar man lita på att Oman-luckan är tät nog?
Redigerat:
Dags för backboxes för takhögtalare. Eftersom att jag inte valt vilka högtalare jag vill ha (och inte är redo att köpa dem just nu) så fick jag lägga på tok för mycket tid på att luska ut vilken volym som är generellt bra för en backbox. Det landade i att jag följde rekommendationerna här och här, och bygger 25 litersboxar. Det bör fungera bra för de flesta element i storlek 6.5" - 8".
Jag lånade designen från AVNordics;
Bygget är relativt enkelt. Mest tid lade jag nog på sågningen då jag har noll erfarenhet av cirkelsågen. Tacksamt nog så fick jag ihop alla fyra lådor utan något väsentligt spill. Det gick åt ganska exakt 3.5 skivor 16mm MDF á 1200x800mm:
(notera det riktiga projektet i bakgrunden... kanske dags att sluta prutta runt med smågrejerna och faktiskt börja installera ventilation snart?)
Dessa lådor säljs som byggsats för 1290kr styck! Mitt totalpris blev <1000kr för fyra stycken, inklusive skruv, lim och latex.
Jag hade en tub fogfyllande konstruktionslim så det blev lim + skruv runtom, samt en extra tätning med latexfog på insidan.
Jag gjorde lock ("fronter") till alla lådor också, men insåg att det kanske blir lite för tjockt för takhögtalarens klämmor att nå runt. Innertak + 16mm MDF = 36mm. Det ser ut att bli trångt om man kollar på den vanliga typen av fästen:
Överväger alltså att sätta en tunnare skiva på framsidan för säkerhets skull.
Nu ska jag såga upp väggen bakom TVn för att leda upp rör till alla surroundhögtalare. Tar tacksamt emot tips på snygga / bra wall plates. (exempelbild)
Jag kommer behöva totalt 16 uttag (8 högtalare: 2 fronter, 4 tak, 2 rears).
Jag lånade designen från AVNordics;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygget är relativt enkelt. Mest tid lade jag nog på sågningen då jag har noll erfarenhet av cirkelsågen. Tacksamt nog så fick jag ihop alla fyra lådor utan något väsentligt spill. Det gick åt ganska exakt 3.5 skivor 16mm MDF á 1200x800mm:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(notera det riktiga projektet i bakgrunden... kanske dags att sluta prutta runt med smågrejerna och faktiskt börja installera ventilation snart?)
Dessa lådor säljs som byggsats för 1290kr styck! Mitt totalpris blev <1000kr för fyra stycken, inklusive skruv, lim och latex.
Jag hade en tub fogfyllande konstruktionslim så det blev lim + skruv runtom, samt en extra tätning med latexfog på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde lock ("fronter") till alla lådor också, men insåg att det kanske blir lite för tjockt för takhögtalarens klämmor att nå runt. Innertak + 16mm MDF = 36mm. Det ser ut att bli trångt om man kollar på den vanliga typen av fästen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överväger alltså att sätta en tunnare skiva på framsidan för säkerhets skull.
Nu ska jag såga upp väggen bakom TVn för att leda upp rör till alla surroundhögtalare. Tar tacksamt emot tips på snygga / bra wall plates. (exempelbild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kommer behöva totalt 16 uttag (8 högtalare: 2 fronter, 4 tak, 2 rears).
Redigerat:
Trodde att jag hittat en mer rimligt prissatt vindslucka som skulle fungera, men jag kan bara hitta en återförsäljare i hela EU och den luktar starkt av lurendrejeri. :/
Kan inte spendera hela sommaren på att leta luckjävel, så nu funderar jag på om jag kan såga ur lite på hanbalkarna för att göra plats för en mer normalstor lucka. Balkarna har en förstärkning / förband på varje sida. Borde jag inte kunna ta bort dem och låta luckans sarg agera förband istället?
Update: Gooli hjälpte mig att hitta en säljare på eBay så nu är Oman Termo-luckan beställd. Totalpris inkl. frakt blev 4133kr, jämfört med Dolles' 6198kr(!). För de 2000 kronorna vi sparade på detta så kan jag köpa en extra tätningslist, bygga sarg och lägga frigolitlock över om det känns som att Oman-luckan inte är varm och tät nog.
Kan inte spendera hela sommaren på att leta luckjävel, så nu funderar jag på om jag kan såga ur lite på hanbalkarna för att göra plats för en mer normalstor lucka. Balkarna har en förstärkning / förband på varje sida. Borde jag inte kunna ta bort dem och låta luckans sarg agera förband istället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Update: Gooli hjälpte mig att hitta en säljare på eBay så nu är Oman Termo-luckan beställd. Totalpris inkl. frakt blev 4133kr, jämfört med Dolles' 6198kr(!). För de 2000 kronorna vi sparade på detta så kan jag köpa en extra tätningslist, bygga sarg och lägga frigolitlock över om det känns som att Oman-luckan inte är varm och tät nog.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Flexslang är ju fantastiskt. I helgen drog vi rör för nätverk och ljud för hembion. Nätverksrör drog vi till alla sovrum, 3 dosor i vardagsrummet (tv, arbetsplats, "matsal"), en central dosa för takmonterad accesspunkt, ett rör till FTX aggregatet på vinden samt lagt ut 1 rör vid varje ytterdörr (för eventuella IP-kameror eller vadsomhelst).
Det saknas nu bara ~3 slangar som kommer följa de olika ventilationskanalerna ner till källaren. Längre än så har jag inte hunnit tänka angående att få nätverk till båda våningarna.
Jag har också förlängt alla blindrör vi hittat på vinden. De tre som kommer upp ifrån köket kopplade jag till en takdosa där, medans sådana som kom upp ur ytterväggar drog jag bara in och upp så vi kan se dem över lösullen sen. En vacker dag kommer någon säkert behöva mer el eller nätverk däruppe. Who knows.
Hallskåpet och TVn står rygg-i-rygg, så vi bestämde oss för att öppna väggen bakom skåpet för att leda ned ljudet till TVn (har bara hunnit dra ner ett rör hittils, men vi vet att det funkar iaf).
Här är facket över skåpet just nu. Imorgon blir det att borra och dra ner allt.
Nätverksrören släpper jag nog bara i toppen av skåpet. Hallen ska göras om med nya garderober vid senare tillfälle och då kan vi fixa väggen och montera ett snyggt teknikskåp över de nya skåpen. Fram tills dess kan vi bara stänga dörren och glömma att väggen är öppen.
Mest nöjd blev jag nog med att vi lyckades fälla in en dosa och dra två rör till den bakre väggen i vardagsrummet. Surroundhögtalarna får alltså sin egen panel, och det finns rör nog ifall någon skulle vilja uppgradera till 7.x.4 i framtiden.
Detta är yttervägg vilket innebär att jag fräste igenom en (ång?)duk och lade rören i isoleringen. Behöver jag försöka täta kring dosan på något vis eller är det OK?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det saknas nu bara ~3 slangar som kommer följa de olika ventilationskanalerna ner till källaren. Längre än så har jag inte hunnit tänka angående att få nätverk till båda våningarna.
Jag har också förlängt alla blindrör vi hittat på vinden. De tre som kommer upp ifrån köket kopplade jag till en takdosa där, medans sådana som kom upp ur ytterväggar drog jag bara in och upp så vi kan se dem över lösullen sen. En vacker dag kommer någon säkert behöva mer el eller nätverk däruppe. Who knows.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallskåpet och TVn står rygg-i-rygg, så vi bestämde oss för att öppna väggen bakom skåpet för att leda ned ljudet till TVn (har bara hunnit dra ner ett rör hittils, men vi vet att det funkar iaf).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är facket över skåpet just nu. Imorgon blir det att borra och dra ner allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverksrören släpper jag nog bara i toppen av skåpet. Hallen ska göras om med nya garderober vid senare tillfälle och då kan vi fixa väggen och montera ett snyggt teknikskåp över de nya skåpen. Fram tills dess kan vi bara stänga dörren och glömma att väggen är öppen.
Mest nöjd blev jag nog med att vi lyckades fälla in en dosa och dra två rör till den bakre väggen i vardagsrummet. Surroundhögtalarna får alltså sin egen panel, och det finns rör nog ifall någon skulle vilja uppgradera till 7.x.4 i framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är yttervägg vilket innebär att jag fräste igenom en (ång?)duk och lade rören i isoleringen. Behöver jag försöka täta kring dosan på något vis eller är det OK?
Redigerat:
Jag kan inte hitta någonting bättre än de amerikanska panelerna. Två av dessa (i en ram), kanske med en hemmasnickrad låda bakom om jag orkar och känner att rören behöver fästas mer.ulfben skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det good enough, eller bör jag leta vidare efter något mer europeiskt (eg. med dosa bakom)
Redigerat:
Jag fulsågade nya fronter i tunnare material (12mm istället för 16).
Medans limmet härdade så försökte jag hitta alla spikar i varenda regel i väggen. Jag körde ihjäl två spadborr på ~20 hål...
Man kan se var borren inte lyckades ta spiken utan valde att explodera ut ur sidan på regeln istället. Vid det här laget känns det som att jag lika gärna kunde sågat av regeln, med tanke på hur lite material det blir kvar i väggen.
Facket över teknikskåpet börjar reda sig, än så länge bara en "dry fit" - vi fäster ingenting ännu. Dels för att vi ska in med ångbroms och ventilationsrör som kanske kommer kräva lite omdragning av slangarna, och dels för att vi ännu saknar de 4 rören för takhögtalarna.
På tal om takhögtalare så var det nu dags att försöka placera och fästa dem.
Jag vill att boxarna ligger still när vi sågar ut för högtalaren underifrån. Jag vill också att de ska tåla att stå på, ifall någon råkar sätta foten fel medans vi jobbar häruppe. Vinkeljärn och gamla plank blev lösningen, vilket funkade bra där det fanns plats att röra sig.
Ute vid takfoten blev det mest svordomar, svett och kompromiser:
Till slut kom de iaf på plats allihopa.
Nu kan vi dra sista slangarna, såga de stora hålen i vardagsrumstaket samt testmontera en högtalare så vi vet om det kommer fungera.
... och sen måste jag lyfta bort alla lådorna igen för att få in duken under. USCH!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medans limmet härdade så försökte jag hitta alla spikar i varenda regel i väggen. Jag körde ihjäl två spadborr på ~20 hål...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan se var borren inte lyckades ta spiken utan valde att explodera ut ur sidan på regeln istället. Vid det här laget känns det som att jag lika gärna kunde sågat av regeln, med tanke på hur lite material det blir kvar i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Facket över teknikskåpet börjar reda sig, än så länge bara en "dry fit" - vi fäster ingenting ännu. Dels för att vi ska in med ångbroms och ventilationsrör som kanske kommer kräva lite omdragning av slangarna, och dels för att vi ännu saknar de 4 rören för takhögtalarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På tal om takhögtalare så var det nu dags att försöka placera och fästa dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill att boxarna ligger still när vi sågar ut för högtalaren underifrån. Jag vill också att de ska tåla att stå på, ifall någon råkar sätta foten fel medans vi jobbar häruppe. Vinkeljärn och gamla plank blev lösningen, vilket funkade bra där det fanns plats att röra sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ute vid takfoten blev det mest svordomar, svett och kompromiser:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till slut kom de iaf på plats allihopa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kan vi dra sista slangarna, såga de stora hålen i vardagsrumstaket samt testmontera en högtalare så vi vet om det kommer fungera.
... och sen måste jag lyfta bort alla lådorna igen för att få in duken under. USCH!
Jag har dragit de flexrören längs taket för att skulla åtgärda någoting (oklart vad) i framtiden.ulfben skrev:Jag fulsågade nya fronter i tunnare material (12mm istället för 16).
[bild]
Medans limmet härdade så försökte jag hitta alla spikar i varenda regel i väggen. Jag körde ihjäl två spadborr på ~20 hål...
[bild]
Man kan se var borren inte lyckades ta spiken utan valde att explodera ut ur sidan på regeln istället. Vid det här laget känns det som att jag lika gärna kunde sågat av regeln, med tanke på hur lite material det blir kvar i väggen.
[bild]
Facket över teknikskåpet börjar reda sig, än så länge bara en "dry fit" - vi fäster ingenting ännu. Dels för att vi ska in med ångbroms och ventilationsrör som kanske kommer kräva lite omdragning av slangarna, och dels för att vi ännu saknar de 4 rören för takhögtalarna.
[bild]
På tal om takhögtalare så var det nu dags att försöka placera och fästa dem.
[bild]
Jag vill att boxarna ligger still när vi sågar ut för högtalaren underifrån. Jag vill också att de ska tåla att stå på, ifall någon råkar sätta foten fel medans vi jobbar häruppe. Vinkeljärn och gamla plank blev lösningen, vilket funkade bra där det fanns plats att röra sig.
[bild]
Ute vid takfoten blev det mest svordomar, svett och kompromiser:
[bild]
Till slut kom de iaf på plats allihopa.
[bild]
Nu kan vi dra sista slangarna, såga de stora hålen i vardagsrumstaket samt testmontera en högtalare så vi vet om det kommer fungera.
... och sen måste jag lyfta bort alla lådorna igen för att få in duken under. USCH!
Jag har tänkt att det är bra att hålla rören på den "varma sidan", alltså under isoleringen, i så stor utsträckning som möjligt. Annars blir det gärna skorstenseffekt med varm luft som går upp i röret, kyls av och kondenserar. Är det inte tätt får man fukt där uppe och är det tätt får man istället vatten i rören.
Det syns inte på de tidigare bilderna, men de få rör som jag leder upp över glasullen har jag lagt med ett "U" i botten av facket (som ett vattenlås), samt tejpat tätt i skarvar och mynning så luften inte ska kunna röra sig i dem.
Det syns inte på de tidigare bilderna, men de få rör som jag leder upp över glasullen har jag lagt med ett "U" i botten av facket (som ett vattenlås), samt tejpat tätt i skarvar och mynning så luften inte ska kunna röra sig i dem.