712 746 läst · 11 018 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
i grannbyn har det stått en 2pelare på en tomt i 10+år och ibland ser man bil upphissad. Så helt omöjligt kan det ju inte vara.
Företaget jag handlade min lyft ifrån sa att de demade på grusplaner med bilar på. Ser man på bilden är det inte mycket till tippskydd, men det var vad de sa. Jag har skruvat fast i alla tillgängliga hål och den har stått stadigt inomhus15+år på okännd golvkvalite
Jag har alltid valt fundamentslyftar då jag inte vet nått om golvet, förr var ju inte hydraullyftar vanliga alls, numer är det väl typ det som finns känns det som.
Jag har med kedja under mellan tornen, det känns säkrare i mitt huvud.
Hade jag satt denna luft utomhus hade jag nog iaf. flyttat manöverpanelen/elskåpet till ett någotsånär vattenskyddande skåp
Företaget jag handlade min lyft ifrån sa att de demade på grusplaner med bilar på. Ser man på bilden är det inte mycket till tippskydd, men det var vad de sa. Jag har skruvat fast i alla tillgängliga hål och den har stått stadigt inomhus15+år på okännd golvkvalite
Jag har alltid valt fundamentslyftar då jag inte vet nått om golvet, förr var ju inte hydraullyftar vanliga alls, numer är det väl typ det som finns känns det som.
Jag har med kedja under mellan tornen, det känns säkrare i mitt huvud.
Hade jag satt denna luft utomhus hade jag nog iaf. flyttat manöverpanelen/elskåpet till ett någotsånär vattenskyddande skåp
På ena regementet här så fanns där bilramper så man kunde stå raklång under.galento skrev:
De använde vi om de var något vi ville kolla. Men de var ju egentligen "plomberade" men någon hade ryckt bort det =)
Stackare som blivit så lurad.Isakare skrev:
Jag hade en v40 med en gång i tiden.
Min kollega då köpte en likadan v40 av samma årsmodell.
Vi besiktade samtidigt, jag efter honom med samma gubbe.
Han fick en bra att veta på bromsar bak. Jag fick en 2a på mina bromsar bak.
Jag bytte klossar på min och kollegans bil. Jag hade bromsbelägg kvar, kollegan hade metall mot metall. Så man undrar ändå lite hur besiktningen gick till
Största problemet med Bmws elektronik är att den inte hittar något själv om man kopplat bort något.nino skrev:Ja det är ett elände med dessa datorer och all elektronik som vill krångla
Har köpt en bmw 520d xd -14, men till bmw verkar det finnas riktigt bra grejer till, kanske finns till alla jag har ingen aning.
Bla så finns det felsökningsläge så bilen står igång och går själv igenom sensorer osv, kopplar bort en "ser" vad som händer, slår på den, så då ska man kunna få mer exakt vad det är för fel. Sen gäller det ju att det funkar också
Läste nånstans att nya bmw 7 serien hade runt 700 säkringar
Om tex kopplar bort airbagen i dörren eller regnsensorn och slår på strömmen till bilen så bestämmer sig datorn för att någon sådan utrustning finns inte. Kopplar man sen in den igen så hittar datorn inte den automatiskt utan man måste gå in med dator och tala om för bilen att det finns en regnsensor eller airbag i dörren. Vet inte om dom är ensamma om det här men det är enda bilen jag stött på som är så. Alla andra jag behövt koppla bort någon utrustning på har hittat den själv.
Haha i med vi inte haft militär i vårt område på evigheter så våga man ju sig dit. Fanns ju inga skyltar om att de var förbjudet att köra upp på de heller.galento skrev:
Det fatta vi ju först att det var förbjudet efter de hade satt dit nya hinder.
Men de skulle tåla militärens fordon så de var stabilt.
Nu kostar E85 ca 1.84€ litern där jag bor, 95E10 kostar 2.52€ litern. Biogas kostar 1.55/kg, finns flera stationer norr om mig som erbjuder E85 och biogas.
Traficom erbjuder att dra av 1000€ av kostnaden för biogaskonvertering, eller 200€ för E85... Det lär vara en enklare konvertering, jag tittar på nätet och typ kittet jag ser är helt elektroniskt som tar över insprutningen.
Jag har frågat offert på biogaskonverteringen för det är billigast driftkostnader där. Oavsett så lär bilen behålla förmågan att gå på bensin.
Traficom erbjuder att dra av 1000€ av kostnaden för biogaskonvertering, eller 200€ för E85... Det lär vara en enklare konvertering, jag tittar på nätet och typ kittet jag ser är helt elektroniskt som tar över insprutningen.
Jag har frågat offert på biogaskonverteringen för det är billigast driftkostnader där. Oavsett så lär bilen behålla förmågan att gå på bensin.
Idag kom pitmanarm avdragaren från Verktygsboden och den passade bra efter att ha slipat bort lite material så den kunde träs över armen. Hade rengjort tidigare över och under armen och sprayat rejält med 5,56 , den satt hårt men avdragaren fungerade bra.
Att skjuta ut de gamla tätningarna med servons oljetryck fungerade perfekt och
tog nån sekund bara
Så nu är det bytt på både in och utgående axel iallafall så får vi hoppas det är ok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att skjuta ut de gamla tätningarna med servons oljetryck fungerade perfekt och
tog nån sekund bara
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu är det bytt på både in och utgående axel iallafall så får vi hoppas det är ok.
En del kanske inte vet hur original domkrafter till gamla us bilar ser ut så lägger ut en bild jag tog när jag grejade i skuffen på 60talaren.
Man sätter alltså haken/kroken eller vad man ska kalla det i urtaget som finns i nedre delen av bilens stötfångare och lyfter upp bilen i stötfångaren. Brukar finnas ett urtag i stötfångarnas yttre ändar.
Man sätter alltså haken/kroken eller vad man ska kalla det i urtaget som finns i nedre delen av bilens stötfångare och lyfter upp bilen i stötfångaren. Brukar finnas ett urtag i stötfångarnas yttre ändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsfixare
· Småland
· 174 inlägg
Jag bodde i Kalifornien i slutet av 1970-talet och mitt under värsta bensinkrisen så körde jag runt på olika bilauktioner och ropade in lite bilar som jag körde (500 svenska mil) upp till New York/New Jersey och skickade hem till Sverige. En av dom var en "riktig" Hemi dvs en 1970 Dodge Challenger R/T 426 Hemi med 425 friska hk under huven. EN ÄGARE!!!Dan_Johansson skrev:Jag tycker ingenting. Förutom att det är lite sorgligt att Chrysler trycker ut en massa marketing wank som inte är sant.. Det ju löjligt att man döper något "modernt" efter 50-talsteknologi..
Den första HEMI'n var revolutionerande, gen 2 häftig, men redan när den gick i graven hade pentroof och 4-ventilstoppar tagit över totalt..
Fast mest letade jag efter Cadillac Eldorado 1956 - 1959. Jag minns för övrigt att jag köpte en 1966 Ford Thunderbird med 427 ci (eller 428 ci) för US$ 600.- i San Francisco på en auktion. Likaså i detta fallet EN Ägare. OBS! att dollarn då stod i SEK 4 kronor!!!
Vilka ljuvliga tider! De två enda nackdelen på de gamla bilarna var förgasarna samt att de inte direkt var ihopmonterade på samma professionella "exakta" sätt som dagens robotbyggda bilar är.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Tja, det låter ganska häftigt... Då rultade jag runt i blöja...Bocken Bruse skrev:Jag bodde i Kalifornien i slutet av 1970-talet och mitt under värsta bensinkrisen så körde jag runt på olika bilauktioner och ropade in lite bilar som jag körde (500 svenska mil) upp till New York/New Jersey och skickade hem till Sverige. En av dom var en "riktig" Hemi dvs en 1970 Dodge Challenger R/T 426 Hemi med 425 friska hk under huven. EN ÄGARE!!!
Fast mest letade jag efter Cadillac Eldorado 1956 - 1959. Jag minns för övrigt att jag köpte en 1966 Ford Thunderbird med 427 ci (eller 428 ci) för US$ 600.- i San Francisco på en auktion. Likaså i detta fallet EN Ägare. OBS! att dollarn då stod i SEK 4 kronor!!!
Vilka ljuvliga tider! De två enda nackdelen på de gamla bilarna var förgasarna samt att de inte direkt var ihopmonterade på samma professionella "exakta" sätt som dagens robotbyggda bilar är.
Generellt sett så var ju amerikanska bilar mycket mer av en "slit och släng" -accessoar på den tiden, taskig kvalitet betydde fler sålda bilar...
Min enda "billig bil" - anekdot är när jag kollade på en äkta Pontiac GTO "The Judge" i mitten på 90-talet.. 50 tusen för ett komplett "basket case" tyckte jag var för dyrt och passade på affären...