Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Har du eller @baier eller nån annan något bra tips på slipmetod. Jag tänker att epoxin sätter igen slippapper då den värms upp av friktionen? Kan man köra maskin? Excenter? Bandslip? Lamellrondell i vinkelslipen? 40-papper fattar jag... eller är det handslipning med långbräda som gäller?
Håller med PNO. Långbräda är mycket bra. På en drygt fem meter kanadensare blir det en del att slipa, men det är det värt. Tålamod är ordet. Fiberrondell är effektiv, men kan hugga lätt när man en sekund tänker på annat och då har man ett djupt jack. Se upp med den! Bandslip är mittemellen och den har ändå lite längd. Den stora utmaningen är att hitta en bra metod på insidan som ju är konkav bitvis. Jag har sett båtfendrar med slippapper runt om. Verkar vettigt. Jag byggde också en rondell med skumgummi på som kunde flexa tillräckligt. Här finns utrymme för utveckling!

Fulkemisten
Ok. Jag har ett gäng golvslippapper på 30×40 cm över sedan jag hyrde golvslip till köket för några år sedan. De borde ju gå att fästa runt en konvex form. Fender tror jag inte på utan då bättre att slipa till en 2 tum 4 så man får en konvex långbräda.

[bild]
Ok. Tipsfråga:
Vilket verktyg är överlägset bäst för att dra klammer?
1. Klammerborttagare
X. Mini-kofot
2. Morfars gamla rediga skruvmejsel från 1968
jag kom fram till att ett smalt vasst och tunt stämjärn var bästa sättet att lossa klammer. Sen en tång eller avbitare

Fulkemisten
En öppen burk full av silverfärgade klammer med några lösa bredvid på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För er som undrar hur ungefär 1749 st klammer ser ut i utdraget tillstånd. Ska spara burken som en trofé på en hylla i verkstaden...

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Underbart projekt! Blir sugen att prova själv.

två frågor:
Är ribborna limmade eller hur håller de sig kvar efter att du drar ut klammern?
Vad är det för dimension på ribborna? Du har klyvt dem ur entumsplank antar jag, men hur ”tjocka” är dem?

Man limmar ihop dem med epoxy.
Ribborna är ca 5mm tjocka.

simpa81 simpa81 skrev:
Underbart projekt! Blir sugen att prova själv.

två frågor:
Är ribborna limmade eller hur håller de sig kvar efter att du drar ut klammern?
Vad är det för dimension på ribborna? Du har klyvt dem ur entumsplank antar jag, men hur ”tjocka” är dem?
Det är ett mycket roligt projekt. Jag är 95% klar med min kanadensare, bara lite fernissa kvar.
Men min kanadensare är 5,30m lång och största utmaningen är att hitta ett ställe som kan rymma hela kanoten, byggjigg och gärna en meter på var ända,dvs gärna >7 meter. Epoxi skall härdas över +18 graader, så man måste vara inomhus. Har man ett sådant rum och mycket tid är det bara att köra igång.

Fulkemisten
Jag kör utomhus under tak iofs. Såg till att det var varmt när jag strök epoxi. Temperaturen går ju sedan ned på natten. Det tar bara längre tid. Skönt med välventilerat utrymme. Nu ska den härda typ tills på onsdag/torsdag eller så. Slipar nog till nästa helg.

Fulkemisten
Hemmagjord långbräda för slipning med sandpappersklädd bas och handtag på arbetarbänk.
Skapa konto

Smällde ihop en långbräda till slipningen.

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Vinkelslip med sliprondell på träyta med epoxi; synlig slippning gjord, reducerar arbetsbelastning.
Skapa konto

Det finns tydligen sliprondeller i 24 korn till vinkelslipen. Fläcken ni ser på bilden är resultatet av 45 sek slipning. Jag kommer kapa 3 dagars jobb jämfört med handbräde. Sen blir det i alla fall långbräda för det här skapar lite gropar och så. Vågar inte köra för mycket utan kommer ta bort kanske 80-90% av epoxin på ytan.

Fulkemisten
Var på Sifverts skruv och gick bet. Vill ha långa vagnsbult i mässing för att hänga sitsarna i, typ 6×160 mm. Det fanns inte. Någon som vet var man kan få tag på detta? I värsta fall får det väl bli rostfritt. Skulle också behöva halvprofil (alltså halv rundstav) i 10 mm mässing till förstärkning/påkörningsskydd av stävarna. Någon som vet var detta saluförs, gärna över disk (sthlm)?

Redigerat:
Var på Sifverts skruv och gick bet. Vill ha långa vagnsbult i mässing för att hänga sitsarna i, typ 6×160 mm. Det fanns inte. Någon som vet var man kan få tag på detta? I värsta fall får det väl bli rostfritt. Skulle också behöva halvprofil (alltså halv rundstav) i 10 mm mässing till förstärkning/påkörningsskydd av stävarna. Någon som vet var detta saluförs, gärna över disk (sthlm)?
Jag använder gängstång som löper i 10 mäsdingsrör och mässingsmutter med 'hatt' till sitsarna. Hittade inte heller halv mässingsstång men har inte sett att andra har det heller

Fulkemisten
Hattmutter? Du menar såna här?
[länk]

Du kör alltså utan stävförstärkning?
japp, sådan är det

Hattmutter? Du menar såna här?
[länk]

Du kör alltså utan stävförstärkning?
Japp, jag har ingen list på stäven

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.