3 390 330 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 210 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 210 inlägg
Jag lovade min fru att hon skulle få nya planksteksplankor i present i höstas. Idag lyckades jag göra 2 stycken på 15 minuter eftersom vi skulle äta plankstek till middag.
Köpeplankor brukar kupa sig och/eller spricka så jag jag har väntat på att få tag i planka med stående årsringar. Därför som det tagit ett halvår. Det visade sig att jag hade en bit svensk ask i boden lagom för att göra två stycken av en bredare modell.
Det fanns redan ett program i cnc:n på jobbet och eftersom man oftast programmerar parametriskt så är det snabbt gjort att ändra måtten.
Sen några snitt i justersågen och en snabbputs så var det klart för middagen.
Köpeplankor brukar kupa sig och/eller spricka så jag jag har väntat på att få tag i planka med stående årsringar. Därför som det tagit ett halvår. Det visade sig att jag hade en bit svensk ask i boden lagom för att göra två stycken av en bredare modell.
Det fanns redan ett program i cnc:n på jobbet och eftersom man oftast programmerar parametriskt så är det snabbt gjort att ändra måtten.
Sen några snitt i justersågen och en snabbputs så var det klart för middagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för bra texter om sågklingor! Även tack till @findus42 och @Ola C !Daniel_N skrev:
Har ni nått bra tips för att göra ren sågklingor?
I filmen om fräsning så rekommenderade @Daniel N T-Röd (om jag minns rätt). Är det samma för sågklingor?
Vissa YT-filmer rekommenderar tvättmedel eller rengöringsmedel för hushåll.
Skickade min klinga på slipning hos woodcontrol scandinavia och passade på att köpa rengöring cmt 2050, mycket nöjd. Funkar hyfsat att rengöra med spolarvätska men det är otroligt mycket smidigare med cmt. Funkar också bra till frässtålAlfredo skrev:
Jag kör också samma som ovanstående, cmt's "blade and bit cleaner". Köpte stora dunken för några år sen, småflaskorna har väldigt högt literpris. Funkar utmärkt men har inte så mycket annat att jämföra med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Samma skruvhål?
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Ryggtandningen på en (faner)såg är till för att kunna börja såga mitt i en skiva primärt. Men det är ju inte den enda användningen av den som synes. Jag har gjort samma sak med japansåg.