406 677 läst · 2 268 svar
407k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Ni som trimmat era makita ficklampor. Vad har ni använt för utbyteslampa?
Jag har en DML815 som jag känner är ganska svag och har en alldeles för smal ljusbild. Ni som ”trimmat” era lampor, vad har ni satt på för lampa istället original?
Jag har en DML815 som jag känner är ganska svag och har en alldeles för smal ljusbild. Ni som ”trimmat” era lampor, vad har ni satt på för lampa istället original?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Antingen får du ta största makpac och lägga den på sniskan, så har jag tillsammans med vinkeldragararen och någon maskin till, eller så får du skruva av matardelen och lägga bredvid, då får den plats i mindreH HM2020 skrev:
Biltema har ett gäng alternativ om du söker på arbetsbelysning. Kontrollera att de funkar för 12/24volt.T Ejmelie skrev:
https://www.biltema.se/soksida/?query=arbetsbelysning
Annars finns det mycket på valostore också.
Jag har använt 38-787 från Biltema.
Fungerar mycket bra.
Det jag hade gjort annorlunda är metall-fästet.
Försök göra det lägre. Med en böjd plåtbit på vardera sida. Jag har ju så man kan vrida själva lampan i förhållande till den vita delen och det behöver man ju inte.
(Själva strålkastaren är tung och nu är lampan topp-tung och det hade blivit bättre med ett lägre fäste. )
//AA
Fungerar mycket bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag hade gjort annorlunda är metall-fästet.
Försök göra det lägre. Med en böjd plåtbit på vardera sida. Jag har ju så man kan vrida själva lampan i förhållande till den vita delen och det behöver man ju inte.
(Själva strålkastaren är tung och nu är lampan topp-tung och det hade blivit bättre med ett lägre fäste. )
//AA
Jag provade med 602182 från Jula, rund 27w arbetsbelysning 12-24v (Reas för 99:- frekvent) på just Dml815, det fungerar men problemet är att elektroniken bara släpper ut runt 9-10v så ljuset blev inte i närheten av vad 602182 kan ge. La ner projektet där och satte tillbaka originaldioderna.
Om du plockar bort all elektronik förutom strömbrytaren och batteri-hållaren så ska du se att det lyser.T Ejmelie skrev:
Tänk bara på att byta batteri innan det tar slut helt.
Jag har byggt om två Makita-lampor och valt denna till båda. Lyser MYCKET bra.
https://www.valostore.se/sv/produkt/led_arbetsbelysning_purelux_24w_bred
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Hm, tar bort all elektronik förut batterihållare och strömbrytaren? Det räcker alltså inte bara att byta ut själva strålkastaren?C Chentin skrev:
Tänker att man kapar sladden och kopplat in sig på den.
Hur bytte du ut elektroniken?