418 268 läst · 2 299 svar
418k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 553 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 553 inlägg
Låter rimligt, jag har länge funderat på att "sälja" min till jobbet då jag har mycket större behov av den där men det tar mot att få mindre verktygnanowire skrev:
Det är inte helt ovanligt att vi har hundratals m10 bultar som ska dras på ett jobb och då är denna storlek perfekt. Idag använder jag som du adapter men dom har rätt begränsad livslängd vilket är irriterande. Kanske byter den mot en 45x220:a, är väl kanske det man får med dagens priser
Ja, vad är växlingskursen, en mm per Nm?Rickard.ag skrev:Låter rimligt, jag har länge funderat på att "sälja" min till jobbet då jag har mycket större behov av den där men det tar mot att få mindre verktyg
Det är inte helt ovanligt att vi har hundratals m10 bultar som ska dras på ett jobb och då är denna storlek perfekt. Idag använder jag som du adapter men dom har rätt begränsad livslängd vilket är irriterande. Kanske byter den mot en 45x220:a, är väl kanske det man får med dagens priser
Min DTW300 har funkat fint till hjulbyte (även verkstadsdragna skruvar och muttrar) och andra liknande jobb, men gick bet på en kompis hjul häromdagen. Tydligen fick han dock inte loss skruvarna med skaft plus förlängare heller, så jag vettefan vad verkstan som satte dit hjulen har dragit med för moment. Något högt, kanske?
En kollegas tjänstebil fick de skära bort fälgarna, (om det var ena sidan eller bara ena fälgen) efter att de på däckmeken använt mutterknacken som var till lastbilar på bilen. De tog emot lastbilar bredvid och han där hade en stund över och skulle hjälpa sina kollegor, så han tog sin mutterknack och drog åt...hobbs skrev:Min DTW300 har funkat fint till hjulbyte (även verkstadsdragna skruvar och muttrar) och andra liknande jobb, men gick bet på en kompis hjul häromdagen. Tydligen fick han dock inte loss skruvarna med skaft plus förlängare heller, så jag vettefan vad verkstan som satte dit hjulen har dragit med för moment. Något högt, kanske?
Lyckat! Känns som att så kan vara fallet här också. Märkligt beteende ändå. Varför verkar verkstäder generellt dra så jävla hårt? Hellre lite för mycket än lite för lite? Slippa behöva säga till kunden att efterdra?engs skrev:En kollegas tjänstebil fick de skära bort fälgarna, (om det var ena sidan eller bara ena fälgen) efter att de på däckmeken använt mutterknacken som var till lastbilar på bilen. De tog emot lastbilar bredvid och han där hade en stund över och skulle hjälpa sina kollegor, så han tog sin mutterknack och drog åt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fick testat nya sågen idag. Köpte den med bra rabatt (ej black friday) fullt medveten om bristerna (dåligt anhåll). Tycker ändå att den fungerar bra. Sågat en massa foder hela dagen
edit:tillägg
För bygg fungerar den alldeles utmärkt. Jag har inte lyckats såga någonting snett trots anhållet.
Redigerat:
Är ju kanske inte helt vanligt med handverktyg i denna tråd, men Byggvaruhuset i mariehamn; alltså vilka jäkla pangpriser dom har på allt blått och härligt! Brände till på denna skönhet för under 50 euro (500kr) och kan inte annat än ge den med berömt godkänt på kvalitetssidan!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ska köpa en vinkelslip, kan någon förklara skillnaden på
Makita DGA506Z resp. DGA508Z?
Makita DGA506Z resp. DGA508Z?
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 246 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 246 inlägg
Kan rekommendera https://www.koempf24.de/ för alla Makitanördar. Dom har en hel del nedsatta priser just nu.
Jag har precis köpt en Makita HR004GZ borrhammare för 2900kr och en HP001GZ slagborrskruvdragare för 1900kr. 500 kr i frakt kostade det, men totalen blev ruskigt mycket billigare än svenska priser eller Amazon.
Jag har precis köpt en Makita HR004GZ borrhammare för 2900kr och en HP001GZ slagborrskruvdragare för 1900kr. 500 kr i frakt kostade det, men totalen blev ruskigt mycket billigare än svenska priser eller Amazon.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto