Mikael_L
Stämmer den förutsägelsen så kanske km-skatten inträder 2024 eller möjligen 2025.
 
  • Wow
martin43
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Hyrbilsföretagen skulle aldrig ha råd att ha tillräckligt mycket bilar för att det ska räcka till alla.
Feltänk av dig.
Om alla bilar stod hos hyrföretagen och alla använde en bil från dom varje gång den behövdes, dvs ibland flera ggr om dagen, så skulle den totala bilkostnaden inte bli ett dugg högre, utan faktiskt tvärtom lägre.
Så det hela handlar om bilen ska kosta på din garageuppfart eller på hyrföretagets garageuppfart.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stämmer den förutsägelsen så kanske km-skatten inträder 2024 eller möjligen 2025.
Ja kanske, det här är ju nybilsförsäljningen så de gamla avgasbilarna finns ju fortfarande kvar. Minskad skatteinkomst från minskad volym bränsle såld, samtidigt som ökade skattintäkter pga högre energipriser kanske kompenserar lite. Men till slut tar även de skatteintäkterna slut när bilarna börjar skrotas.

Det jag undrar är när bensinpumparna börjar läggas ner och hur snabbt det går. Kanske startar runt 2025?
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Feltänk av dig.
Om alla bilar stod hos hyrföretagen och alla använde en bil från dom varje gång den behövdes, dvs ibland flera ggr om dagen, så skulle den totala bilkostnaden inte bli ett dugg högre, utan faktiskt tvärtom lägre.
Så det hela handlar om bilen ska kosta på din garageuppfart eller på hyrföretagets garageuppfart.
Tur att det finns folk som kan tänka rätt i alla avseenden
 
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Tur att det finns folk som kan tänka rätt i alla avseenden
Ja, tyvärr är det för få av vår sort, men vi är i gengäld väldigt ödmjuka. :cool:
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Tanken slår mig att om man nu promt känner att man måste fira högtider på rätt dag (ironi) och därför måste åka till olika ställen typ midsommarafton eller påskafton klockan 10-11ish då trafiken närmast alltid står still och hackar sig fram 10meter i taget. Då måste en elbil vara fantastisk...
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Så länge man inte ska så långt att man måste ladda längs vägen är det nog en korrekt observation.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
typ midsommarafton eller påskafton klockan 10-11ish då trafiken närmast alltid står still och hackar sig fram 10meter i taget. Då måste en elbil vara fantastisk...
Det måste å andra sidan bara vara ett problem i endast vissa delar i sthlm, övriga landet har ju inte trafikläget riktigt så, ens den tiden de dagarna.
Men annars håller jag väl bara med, visst är det lite skönt att bara släppa lite på bromsen då och då och tyst rulla fram några meter, utan att det kostar energi mellan gångerna alt att man ska hålla på och stänga av och starta motorn. Men som sagt, det är så sällan jag har denna nytta att det bli ju ingen selling point för elbilen.

Den kan hänföras till en liten klunga med fördelar, på samma vis som det även finns en liten klunga med nackdelar, och bränslebilarna är ju lika i denna aspekten, men ofta byter fördelarna och nackdelarna plats med varandra här.


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge man inte ska så långt att man måste ladda längs vägen är det nog en korrekt observation.
Fast vid just denna slags körning så drar ju elbilen nästan ingenting, behöver man inte köra AC eller värme så får man ju en helt fantastisk räckvidd, mycket längre än man räknade med.
 
findus42 findus42 skrev:
Tanken slår mig att om man nu promt känner att man måste fira högtider på rätt dag (ironi) och därför måste åka till olika ställen typ midsommarafton eller påskafton klockan 10-11ish då trafiken närmast alltid står still och hackar sig fram 10meter i taget. Då måste en elbil vara fantastisk...
Mvh Findus
Det är automatisk farthållare och hjälpstyrning som gör det fantastiskt, oberoende av drivkälla;)
Ok, man får hålla lite i ratten men sedan sköter bilen det själv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men annars håller jag väl bara med, visst är det lite skönt att bara släppa lite på bromsen då och då och tyst rulla fram några meter, utan att det kostar energi mellan gångerna alt att man ska hålla på och stänga av och starta motorn. Men som sagt, det är så sällan jag har denna nytta att det bli ju ingen selling point för elbilen.
.
Nä, så är det ju inte;)
Jag har det ännu smidigare, allt det du beskriver gör ju bilens automatik och då är det ändå en diesel.:cool:
Bromsar, stannar, stop/start motor, och följer sedan efter bilen framför när den rör på sig. Så har jag haft det de senaste fem åren. Och så fungerar väl de flesta elbilar, bara att stop/start inte behövs.
 
A AndersS skrev:
automatisk farthållare och hjälpstyrning som gör det fantastiskt
Tänkte på det faktum att elbilar drar mindre ju långsammare det går per mil medan förbränslemotordrivna drar mer. Tråden handlar ju såvitt jag förstår huvudsakligen om ekonomi. Tadaa...
Mvh Findus
 
När kommer kravet att alla "bensinmackar" ska ha elbilsladdning? När etanolen slog igenom kom ju kravet ganska snabbt och tvingade mackarna att tillhandahålla även etanol. Borde bli samma med el kan man ju tycka, eller?
 
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
Tänkte på det faktum att elbilar drar mindre ju långsammare det går per mil medan förbränslemotordrivna drar mer. Tråden handlar ju såvitt jag förstår huvudsakligen om ekonomi. Tadaa...
Mvh Findus
Tja, så är det väl.
Men jag själv håller mig från att framföra små unika situationer som skälet till att välja elbil, och jag tycker det är jobbigt när andra håller på och letar upp unika tillfällen då det minsann inte alls funkar med elbil, ungefär av samma skäl.
Ty det är på totalekonomin och på totalutnyttjande man måste avgöra ifall man ska ha elbil, bränsebil eller ingen bil alls. Det blir bara fånigt att säga att elbilen är bra två dagar om året vid trafikinfarkt, eller att dieselbil är så bra när man var 15'e år fastnar bakom en bilolycka i timmar på vintern ute på motorvägen.

Det är ju inte sånt som avgör ens bilval, och skulle det vara det så tycker jag bara synd om personen.
Utan det lär ju vara ekonomin och användbarheten vid reguljär användning på årsbasis som är det som fäller avgörandet för de flesta.

Och jag kan inte annat än att hålla med om att elbil verkligen inte är något för alla än.
Och det är ingalunda de på landsbygd eller i småstäder som har sämst förutsättningar utan det är främst de som bor i lägenheter i storstäder för att de saknar laddmöjlighet samt bristen på vettigt begagnat med prislapp som är överkomlig för de med lite mer skral ekonomi (som inte heller är nära att köpa en nyare ICE-bil). Jag ser att det främst är dessa två grupper som utgör den största andelen som inte alls kan skaffa elbil just nu.
 
  • Gilla
Reklaw och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
små unika situationer
Är inte helt säker på om det är en unik situation för den som bor i en storstadsregion. Enligt min färddator snittar jag bara lite över 40km i timmen. Då pendlar jag ändå 44 km en väg och väljer att åka på tider då det är mindre trafik.
På morgonen går det hyfsat. Tar ca 50 minuter. Hemvägen kan ta 70-80.
Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Tänkte på det faktum att elbilar drar mindre ju långsammare det går per mil medan förbränslemotordrivna drar mer. Tråden handlar ju såvitt jag förstår huvudsakligen om ekonomi. Tadaa...
Mvh Findus
Men jag som bryr mig om funktionerna då, visst är ekonomi en viktig parameter men de kronor extra som en bilkö några få gånger/år orsakar mig är ju en ytterlighet. Så med resonemanget så stämmer det att en bil som inte körs är det mest ekonomiska och då är elbilen mest ekonomisk;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.