B
F fsn skrev:
Jag förutsätter absolut att dom har gjort en parallellkoppling på taket. Ingen installatör är så efterbliven att dom trycker 36 paneler i serie. Har dom gjort det så är det under all kritik och ingen utbildad personal har varit inblandad och ingen elektriker har tittat på det. Är det kopplat så jävla illa så skulle man ju vilja se hur kabelförläggning, skyddarör, återkedare, genomföringar mm ser ut.
Nej man kan ju tycka det. Känns ruggigt dumsnålt av leverantören att spara på några meter kabel för att inte använda de 2 mppt som finns.

Och något känns ju fel i anläggningen eftersom anläggningen inte ger något. Leverantören borde ta sig dit och felsöka (och koppla in den andra mppt).

Kjork,
här från bekants 15,9 kWp solcellsanläggning i södra Sverige, är en Fronius Symo 12.5-3-M och den gröna kurvan är för 24 st (2 x 12 st parallellkopplade) paneler på nordosttaket, lutning ca 17 grader. Idag fram tom kl. 14:30 har den bara gjort ca 3 kWh, men det är mer än 0.

Den blå kurvan är för 2 x 15 st paneler.

• Graf som visar energiproduktion från solcellspaneler med två kurvor, grön för nordosttak och blå för ett annat set paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man kan med inställning i växelriktaren "slå ihop" de båda MPPT-ingångarna. Det görs vid första igångkörningen. Då utnyttjas elektroniken i båda MPPT. Men bråka inte just nu med din installatör om det, utan kräva att installatören felsöker på plats varför anläggningen aldrig har producerat en enda kWh. Det är fel, den ska ha producerat åtminstone ca 50 - 200 kWh.

Kräver du för mycket (av en okunnig installatör) kan känna att kraven är för höga och sparkar bakut och sätter sig på tvären. Ta det pö om pö istället.

• Gilla
NisseHultNetwork och 2 till
  • Laddar…
Svar från installatören.

Dom är i serie, den andra ingången använder man oftast vid paneler i olika väderstreck eller olika lutningar.

F
K kjork skrev:
Svar från installatören.

Dom är i serie, den andra ingången använder man oftast vid paneler i olika väderstreck eller olika lutningar.
Det fungerar inte med 36 paneler i serie, det skall installatören veta.

• Gilla
dsb
  • Laddar…
K kjork skrev:
Svar från installatören.

Är alla paneler kopplade i serie?

Har installatören verkligen seriekopplat 36 st 390 Wp paneler där varje kan ge tomgångsspänning på ca 40 Volt? Då blir det i sommar uppåt 1440 Volt och växelriktaren knäcks av överspänning, och Fronius avsäger sig alla garantier, eftersom installatören inte följt instruktionen hur strängar kopplas till växelriktaren. Växelriktaren kanske redan har skadats?

Man tar sig för pannan, vilken okunnig installatör du verkar ha råkat ut för. Eller driver du med forumsmedlemmarna? Du kanske själv har kopplat allt? Man börjar ju undra.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Står de inte max 1000v på skylten vid kablarna?

Tack för all hjälp. Jag har hört av mig till dem igen.

Inga dragavlastningar där kablarna går in.

• Gilla
GoGetLost
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Har installatören verkligen seriekopplat 36 st 390 Wp paneler där varje kan ge tomgångsspänning på ca 40 Volt? Då blir det i sommar uppåt 1440 Volt och växelriktaren knäcks av överspänning, och Fronius avsäger sig alla garantier, eftersom installatören inte följt instruktionen hur strängar kopplas till växelriktaren. Växelriktaren kanske redan har skadats?

Man tar sig för pannan, vilken okunnig installatör du verkar ha råkat ut för. Eller driver du med forumsmedlemmarna? Du kanske själv har kopplat allt? Man börjar ju undra.
jag driver tyvärr inte och inser att jag är dåligt påläst. Det verkade ju inte superavancerat och lite som en plug and play.

det som är svårt är att se om det fungerar eller ej. Alltså inga felkoder förutom ingen produktion i 24 timmar som kommer varje dag, samt low pv voltage 307. När jag ställt frågan till installatör samt de som projekterat anläggningen så har de båda hänvisat till väderförhållande samt väderstreck som anläggningen är installerad (väst, något nord väst)

sedan har jag själv kollat på solarweb och ingenting rör sig förutom spänning dc mpp1 och 2. Vilka ligger och tuggar mellan 1.8 och 2.4 V.

anledningen till tråden är att jag tycker att något mer borde rört sig, även vid lite eller ingen produktion.

Så här såg min produktion ut idag i Östergötland, nästan helt västligt läge:

Översikt av solpanelssystem med energiproduktionsdata i Östergötland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtliga paneler har alltså producerat något, så även om det hade funkat som din installatör säger borde du ändå haft nån produktion.

DM

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Felkoder växlar mellan varandra på växelriktaren och ibland visas Wait master ready för att sedan återgå till att visa felkoderna.

Har billigare växelriktare än dig och bara jag har dagsljus så brukar jag få lite produktion.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
kjork, du som kund ska väl inte behöva vara påläst, och hålla på med felsökning. Det verkar ju istället som din installatörsfirma saknar erforderlig erfarenhet, och de borde läsa på väldigt mycket. Står den firman med som behörig installatör på Elsäkerhetsverkets sida för solcellsinstallatörer?
Och de ev. andra solcellsanläggningar din installatör har installerar fungerar inte heller och producerar inget alls?

Vad har du för takvinkel där panelerna ligger? Ett foto skulle säga en del. Även om panelerna vore alla åt norr på ett tak med 45 grades takvinkel skulle de trots det producera litet grand. Kontakta en annan solcellsfirma och snacka litet med dem om din anläggning. Det kan bli så att du får ta in en kunnig solcellsfirma som felsöker och rättar till så din anläggning fungerar.

Är det så att en firma har dimensionerat anläggningen och en annan firma byggt den? Då kan de skylla på varandra och de kommer ingen vart.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.