132 604 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
Ja, om man har endast 1 sträng så är den kraftigt överlastad med spänning. Men har de delat upp panelerna 18+18 via någon kombinerare så landar man på 738V vilket vore normalt. Överspänning brukar de inte tåla i denna storlek.K kjork skrev:
Men din växlare har två ingångar ser jag används inte båda?
Redigerat:
dc mpp1 och mpp2H håbbe1961 skrev:
Måste kika på fronius där kablar går in, helst utan täckkåpa så man ser kontakterna på ingångarna varje ingång har en pol för (+) och en pol för (-) och på din skall ha två ingångar dvs 4 poler anslutna eller är det bara 2 anslutna?
jag får skruva loss kåpan vid tillfälle. Antar att det bara är att slå ifrån alla brytare och lossa kåpan.H håbbe1961 skrev:
Idag är det mulet och inget som kan tolkas som sol, men jag får alltid något så att du inte fått något låter orimligt. Men säger dom som monterat att det är rimligt att du inte fått något på 2 månader för det inte gått över 400 volt? Något måste vara fel. Har lika stor anläggning som du, men 2 strängarK kjork skrev:Tack för alla svar. Jag har också ställt frågan om jag inte borde se lite rörelse i historiken på tex solarweb.
Då säger de att jag inte ska se någon skillnad nu i så mörkt väder. Anläggningen måste överstiga säg 400volt innan något ens ska hända i den. Alltså att det är för mörkt för produktion och den ska överstiga någon tröskel och innan dess visas inget alls. Jag är ju helt grön på detta då man tänker ju att det stämmer.
finns det någon historik som borde visa något trots ingen tillverkning om den fungerar som den ska?
ang brytaren så kallade de den för brandmansbrytare och det var tvunget att finnas i händelse av brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husgubbe skrev:Idag är det mulet och inget som kan tolkas som sol, men jag får alltid något så att du inte fått något låter orimligt. Men säger dom som monterat att det är rimligt att du inte fått något på 2 månader för det inte gått över 400 volt? Något måste vara fel. Har lika stor anläggning som du, men 2 strängar
[bild]
Logga in
Skapa konto
Blev nyfiken, och om jag tittar rätt på min så verkar det vara vid/från ca 400 volt det visar produktion. Tiderna stämmer så då har dom rätt i 400 V måste överstigas, har din inte överstigit 400 på 2 månader i historiken? t .H Husgubbe skrev:Idag är det mulet och inget som kan tolkas som sol, men jag får alltid något så att du inte fått något låter orimligt. Men säger dom som monterat att det är rimligt att du inte fått något på 2 månader för det inte gått över 400 volt? Något måste vara fel. Har lika stor anläggning som du, men 2 strängar
[bild]
Logga in
Skapa konto