132 617 läst · 592 svar
133k läst
592 svar
Nybörjare på solceller
Nu blir jag osäker. Jag hade i alla fall 12 olika dagar med solproduktion i december, ännu fler i november. Jag mäter vid utgående elmätare, så det är väl troligt att det är en del mer som förbrukas och egentligen är mer än de 12 dagarna i december. Men jag har söderläge.K kjork skrev:
Känns osannolikt att du skulle få 0 2 månader i rad tycker jag vara.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Något är fel. Så låg strängspänning kan du inte ha haft trots väst och vinter.
Jag skulle misstänka att de inte kopplat korrekt i Norwesco brytaren.
Finns inte heller någon anledning att ha den i din anläggning. Fronius är den enda växelrikaren på marknaden du kan byta utan att lossa några DC kablar eller kontakter på.
Jag skulle misstänka att de inte kopplat korrekt i Norwesco brytaren.
Finns inte heller någon anledning att ha den i din anläggning. Fronius är den enda växelrikaren på marknaden du kan byta utan att lossa några DC kablar eller kontakter på.
Tack för alla svar. Jag har också ställt frågan om jag inte borde se lite rörelse i historiken på tex solarweb.
Då säger de att jag inte ska se någon skillnad nu i så mörkt väder. Anläggningen måste överstiga säg 400volt innan något ens ska hända i den. Alltså att det är för mörkt för produktion och den ska överstiga någon tröskel och innan dess visas inget alls. Jag är ju helt grön på detta då man tänker ju att det stämmer.
finns det någon historik som borde visa något trots ingen tillverkning om den fungerar som den ska?
ang brytaren så kallade de den för brandmansbrytare och det var tvunget att finnas i händelse av brand.
Då säger de att jag inte ska se någon skillnad nu i så mörkt väder. Anläggningen måste överstiga säg 400volt innan något ens ska hända i den. Alltså att det är för mörkt för produktion och den ska överstiga någon tröskel och innan dess visas inget alls. Jag är ju helt grön på detta då man tänker ju att det stämmer.
finns det någon historik som borde visa något trots ingen tillverkning om den fungerar som den ska?
ang brytaren så kallade de den för brandmansbrytare och det var tvunget att finnas i händelse av brand.
Har du en elmätare som tillåter utmatning på nätet då?K kjork skrev:Tack för alla svar. Jag har också ställt frågan om jag inte borde se lite rörelse i historiken på tex solarweb.
Den brytaren "brandmansbrytare" är det norwescon? Den ska väl sitta på utsidan om jag inte misstar mig?
ja det ska jag ha enligt elnätet. De startade inte anläggningen av den anledningen när de var klara men jag pratade med elnätet och vi hade en såpass ny mätare som tillät utmatning utan byte.G GoGetLost skrev:
det sitter en skylt på garaget som visar att brytaren är placerad i garaget
Kan vara värt att kolla upp det, är mätaren nyligen bytt?K kjork skrev:
Okej, jag vet bara att våran firma monterar alltid brytaren på utsidan. Kan ju vara olika kommunkrav.
mätaren är aldrig bytt men huset är byggt för 2 år sedan.G GoGetLost skrev:
Jag hoppas att du har hyfsat platt tak?K kjork skrev:
Har du under soliga dagar haft något direkt solljus på dina paneler? Från vilken tid isåfall?
Hos mig går solen ner bakom träden ca kl 14 dvs i god tid innan den kommer till ditt väderstreck och inte ens mitt i sommaren går den tillräckligt högt över nocken för att det ska bli bra med sol på nordsidan. Har sydläge på panelerna, 38% taklutning. 3 dagar i december fick vi ingen solel alls, då hade det snöat på dem.
jag har en kabel in och en ut från växelriktaren så tänker att samltliga sitter i serie.H håbbe1961 skrev:
vet inte graderna men normal lutning är det. Ja jag funderar också på om det faktiskt är brist på solljus. Jag vet ju heller inte hur mycket direkt solljus som krävs. En dag har jag vart ute och kikat då har alla paneler ut 5,5 haft solen på sig. Dock sent på dagen och väldigt snäv vinkel.Anna_H skrev:Jag hoppas att du har hyfsat platt tak?
Har du under soliga dagar haft något direkt solljus på dina paneler? Från vilken tid isåfall?
Hos mig går solen ner bakom träden ca kl 14 dvs i god tid innan den kommer till ditt väderstreck och inte ens mitt i sommaren går den tillräckligt högt över nocken för att det ska bli bra med sol på nordsidan. Har sydläge på panelerna, 38% taklutning. 3 dagar i december fick vi ingen solel alls, då hade det snöat på dem.
Har du 36st solmoduler som ger 41V på sommaren så är man redan där uppe i över 1476V om de nu ligger i serie allihopa. Vid kallväder så överstiger det nog 1500V med råge. Din växelriktare klarar max 1000V innan nått går sönder.
hur menar du nu? Är växelriktaren underdimensionerad?H håbbe1961 skrev: