tommib
Lyckohjul?

tommib tommib skrev:
Lyckohjul?
Var faktiskt en idé med hjul och fjädrande vippa ala bingolotto men det blir lite annat koncept. Ni får se snart:)

Redigerat:
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Borrat 80st 2mm hål i ett runt mönster. Utprintad mall med alla hålcentrum o pinne genom skivans centrumpunkt.

[bild]
[bild]
Bra dressyrövning för pelarborren, men du har säkert andra tankar...

Hoppas på en ny, spännande jigg.
//Ronnie

Då jag INTE gjort något med verktyg idag så drar jag benen efter mig inne och har tråkigt. För att få något gjort så klampar jag in på sambons revir, sortera barnkläder!
Öppna byrålådor med ostrukturerade högar av barnkläder och en påse på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Än så länge är det husfrid!

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Första testerna från design till utskrift.

Körde med Fusion 360 och Cura.

3D-skrivare som skriver ut en svart plastdel på ett skrivarbord.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Bytt bromsbelägg, för detta krävdes några nycklar , en adapter och en smartphone. På nästa bil borde det räcka med bara en smartphone :crysmile:

En uppsättning Carista bilverktyg med en smartphone adapter på ett orange verktygskoffert.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Jag gör aldrig något spännande men idag har jag förbättrat greppen på mina gamla skruvtvingar. De köptes för 25-30 år sedan och är bra förutom att de har runda och lackerade trähandtag vilket gör dem hala för mina torra konstnärshänder. Jag har alltid haft svårt att dra åt dem riktigt hårt. Så jag filade dem platta på två motstående sidor och nu kan jag greppa rejält.
Passade också på att fästa skruvstycket på arbetsbänken inne, har alltid burit ut det för att bulta fast i bänken som står under carporten. Får erkänna att skruvstycket inte direkt används dagligen…
Och naturligtvis fått årets första arbetsskada när jag slant med skiftnyckeln…
Tog också en översyn och beslutade att det är dags för upprensning efter badrumsrenovering då en massa skräp hamnade på bänken i ”snickarboa”…
Modifierat trähandtag på en skruvtving med filade platta sidor för bättre grepp.
Skapa konto
Modifierade handtag på gamla skruvtvingar och en finger med skärsår.
Skapa konto
Verkstadsmiljö med verktygstavla full av verktyg och ett skruvstycke fastsatt vid en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Medan ni legat i soffan i kalsongerna o kurerat gårdagen med hämtpizza, backhoppning från Garmisch Partenkirchen o Ivanhoe har jag byggt färdigt mitt nyuppfunna hjul. Det här blir bra ska ni se:D. Kommer lite mer förklaring imorron om allt funkar som det ska.

Ett nykonstruerat hjul med gradmarkeringar och centralt justeringshandtag monterat på arbetsbänk.
Skapa konto

Två runda, perforerade hjul och små komponenter på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Nyuppfunnet trä-hjul med mittenaxel och radie-linjer, liggande på en verkstadsbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
ullberg
Trots att jag är en stark anhängare av det metriska systemet har jag alltid ansett 360 grader som normen och överlägset alla försök till 400-dito, så får hoppas på ett riktigt toppen(jigg?)inlägg från dig imorgon! Men förväntar mig å andra sidan inte heller något mindre…;)

Ola C Ola C skrev:
Medan ni legat i soffan i kalsongerna o kurerat gårdagen med hämtpizza, backhoppning från Garmisch Partenkirchen o Ivanhoe har jag byggt färdigt mitt nyuppfunna hjul. Det här blir bra ska ni se:D. Kommer lite mer förklaring imorron om allt funkar som det ska.

[bild]
[bild]
[bild]
Ett exoskelettet till mig?!

(Har roat mig med att jobba 12h i sträck)

ullberg ullberg skrev:
Trots att jag är en stark anhängare av det metriska systemet har jag alltid ansett 360 grader som normen och överlägset alla försök till 400-dito, så får hoppas på ett riktigt toppen(jigg?)inlägg från dig imorgon! Men förväntar mig å andra sidan inte heller något mindre…;)
Om skruven har 4mm stigning blir det väldigt jobbig matematik om "skalringen" är uppdelad i segment av 360.;)

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Undanflykter (ok ganska bra sådana) - helt övertygad att du kunnat hitta något gängat fästelement med en obskyr gänga av mer lämpad bas, kanske en withworth - och om det hade krisat hade det säkert gått att hitta någon som fixar matten (i riktigt krisläge kanske mattiasp eller doktor S.A.X?)

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Håller på med renovering av ett gammalt hus och efter att ha insett hur stora mängder sockel, lister och foder jag kommer behöva, beslöt jag mig för att göra egna för att spara en liten slant.
Har ägnat kvällen åt att provfräsa lite samt prova olika kombinationer av frässtål.
Är rädd att jag har tagit mig vatten över huvudet...

Det lutar åt att husets samtliga golvsocklar kommer få följande profil:

Nyfräst träprofil för golvsockel bredvid mindre passbit på ett träbord i solljus.
Skapa konto

Den lilla biten till höger är bara en liten passbit för att se hur hög sockeln kommer att bli.
Ungefär som här:

Egenfräst träprofil för golvsockel med provbit till höger och vinkelhake ovanpå på arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
JohnnyKeba och 6 till
  • Laddar…
Hade satt för lite stöd på baksidan så gick igenom fanéret lite, limmade i en liten lagning innan jul, slipade hyveln idag och tog bort överflöd och jämnade till lite till. Hyvlade ilägget i rätt tjocklek och limmade allt. Förhoppningsvis finns lite tid att provfräsa i morgon.

Gått långsamt fram med denna men vet nog hur jag ska göra på resterande 3, eller 4 om inte denna blir bra. Hoppas resten går fortare och rummet de ska sitta i snart har sina två dörrar.
Träarbete med lagat fanér och en nyhyvlad träbit på ett arbetsbord redo för montering.
Skapa konto
Träfanér som repareras med klämmor och lim, snickeriprojekt i verkstad.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Måttat tokigt och klantat mig lite med dubbelhäftande men får bli en test av metoden, den tycks i alla fall duga. Då blir det fyra nya då...
Övergång fanér massivt blev bra men massiva var inte där jag räknat med... och fräsen gjorde lite skada i botten. Får försöka lära mig av misstagen och börja om...

• Träyta med felmåttat och felplacerat insatt fanérstycke och synliga skador från fräsning.
    Skapa konto
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.