3 397 029 läst · 18 268 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
En eftermiddag i kaminverkstan.
Rensade och putsade stenar härom veckan:
Två kaminer ska bli en. Några stenar behövde modifieras. En gammal såg går utmärkt.
Klart!
Nåja, nästan. Ska putsa toppstenen bättre och byta en sten som är sprucken. Fick pussla lite med stenarna för att få ihop det. En av de som blev över är bättre än en av de på baksidan.
Glimmer ska i också. Och lera i hörnen. Men kul att allt passade i alla fall.
Har en toppsten och en hög metalldelar i blandat skick till övers. Kommer i köp och sälj så småningom.
Rensade och putsade stenar härom veckan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två kaminer ska bli en. Några stenar behövde modifieras. En gammal såg går utmärkt.
Logga in
Skapa konto
Klart!
Logga in
Skapa konto
Nåja, nästan. Ska putsa toppstenen bättre och byta en sten som är sprucken. Fick pussla lite med stenarna för att få ihop det. En av de som blev över är bättre än en av de på baksidan.
Glimmer ska i också. Och lera i hörnen. Men kul att allt passade i alla fall.
Har en toppsten och en hög metalldelar i blandat skick till övers. Kommer i köp och sälj så småningom.
Moddar svarven litet, ska göra något att så mycket skit samlas i gejdrarna, speciellt tvärsliden är utsatt men också prismorna ska skyddas. Tar lite inspiration från Stefan Gotteswinters lösningar. Här är första steget, en plåtbit som sitter ovanpå tvärsliden.
Info om Gotteswinters skydd, kan va värt att kolla här för att få ett hum om vartåt det bär.
Info om Gotteswinters skydd, kan va värt att kolla här för att få ett hum om vartåt det bär.
Fortsatt pilla lite på mina dörrar. Största arbetet har nog gått till att fundera på hur momenten lättast görs repetabelt på ett säkert sätt utan för mycket materialspill.
Nu är alla delar kapade, en dörr hyvlad genom fanér och MDF till nästa fanérlager enligt mall och delar för in och utsida på en dörr försänkt i MDF-tjocklek.
Ska limma och fräsa igen och förhoppningsvis montera ihop en hel dörr snart!
Nu med en utarbetad metod och mall bör det gå ganska fort att hyvla ur MDFen för samtliga handtag.
Funderar lite på om jag skulle plocka in några lysdioder i toppen av handtagen. Nu är det ju lätt samt enkelt att dra ut sladdar om man i framtiden skulle känna för lite belysning i/positionering av handtagen.
Nu är alla delar kapade, en dörr hyvlad genom fanér och MDF till nästa fanérlager enligt mall och delar för in och utsida på en dörr försänkt i MDF-tjocklek.
Ska limma och fräsa igen och förhoppningsvis montera ihop en hel dörr snart!
Nu med en utarbetad metod och mall bör det gå ganska fort att hyvla ur MDFen för samtliga handtag.
Funderar lite på om jag skulle plocka in några lysdioder i toppen av handtagen. Nu är det ju lätt samt enkelt att dra ut sladdar om man i framtiden skulle känna för lite belysning i/positionering av handtagen.
Logga in
Skapa konto
För ett år sedan ungefär gick jag över från sandpapper till slipnät, ett beslut jag är väldigt nöjd med. Eftersom min slipmaskin har rund slipplatta med 125mm diameter är det såna slipnät jag har, och dessa använder jag även när jag slipar för hand. Har har gått och tänkt ett bra tag att jag borde göra en vettig slipkloss anpassad till slipnäten så jag slipper leta spillbitar i bra storlek när jag ska slipa, och idag blev det äntligen av.
Slipnäten fästs med kardborre på sidorna. Jag hade först tänkt ha kardborre även på undersidan men efter ett enklare test konstaterade jag att det var onödigt då det sitter så pass bra ändå.
På fösta bilden är klossen naken, och på andra poserar den med ett sprillans nytt 120 nät.
Slipnäten fästs med kardborre på sidorna. Jag hade först tänkt ha kardborre även på undersidan men efter ett enklare test konstaterade jag att det var onödigt då det sitter så pass bra ändå.
På fösta bilden är klossen naken, och på andra poserar den med ett sprillans nytt 120 nät.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Har sågat och hyvlat lister samt monterat dem i vårat skogsinspererade rum.
När jag var klar och skulle ladda batteriet i min gamla skruvjagare vill inte laddaren starta.
Jippi jag kan få ursäkt att posta något i ”dagens verktygsinköp”.
Det är en hitachi av 2009 års modell med trötta 1,5ah batteri.
Men är något trasigt så måste man lossa på locket för att se om det går att laga.
En transformator/drossel hade lossat så en tråd hade gått av.
Bara att förlänga tråden lite och löda ihop samt lite mer smältlim på så fungerar den bra igen.
Suck det blev ingen ny skruvjagare idag heller… men den jag tittat på var ändå slutsåld på reapriset.
Logga in
Skapa konto
När jag var klar och skulle ladda batteriet i min gamla skruvjagare vill inte laddaren starta.
Jippi jag kan få ursäkt att posta något i ”dagens verktygsinköp”.
Det är en hitachi av 2009 års modell med trötta 1,5ah batteri.
Men är något trasigt så måste man lossa på locket för att se om det går att laga.
Logga in
Skapa konto
En transformator/drossel hade lossat så en tråd hade gått av.
Bara att förlänga tråden lite och löda ihop samt lite mer smältlim på så fungerar den bra igen.
Suck det blev ingen ny skruvjagare idag heller… men den jag tittat på var ändå slutsåld på reapriset.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Missade att ta bild igår, så får bli två kvällar samlat i ett inlägg. Gårdagen gick åt till att mäta, fundera, fundera lite till och sen svetsa ihop en ram av det som fanns hemma.
Idag blev det mer gjort! Märkte ut massor med hål, borrade lika många, märkte ut tre igen då biten varit upp-och-ner... Borrade hål i bordssågen och gängade dessa följt av den hundrade provmonteringen!
Blev en väldigt stabil breddning av bordssågen, som även ska innehålla fräslyften
Idag blev det mer gjort! Märkte ut massor med hål, borrade lika många, märkte ut tre igen då biten varit upp-och-ner... Borrade hål i bordssågen och gängade dessa följt av den hundrade provmonteringen!
Blev en väldigt stabil breddning av bordssågen, som även ska innehålla fräslyften
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Insåg först nu när jag limmade nya handtaget att det kanske egentligen inte var positionen på urfräsningen det var störst fel på, hade vänt fräsmallen upp och ned i förhållande till ilägget.J JFrisk skrev:Måttat tokigt och klantat mig lite med dubbelhäftande men får bli en test av metoden, den tycks i alla fall duga. Då blir det fyra nya då...
Övergång fanér massivt blev bra men massiva var inte där jag räknat med... och fräsen gjorde lite skada i botten. Får försöka lära mig av misstagen och börja om...
Kanske lika bra det, var en del andra missar också som kanske fått vara kvar om resten blivit ok. Hoppas på bättre resultat nu! Kanske dörrarna kan vara på plats innan julen dansas ut?