SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej. Skulder är i de allra flesta fall, det här t ex, personliga. Föreningen ska rikta kravet mot den person som skrev på avtalet om fiberanslutning, och var mottagare av de bevisligen obetalda fakturorna.
Jag såg inlägget om ekonomisk förening senare så det torde stämma vilket är till fördel för TS

Här kommer föreningens stadgar!

• Skärmdump av ett dokument med texten "Här kommer föreningens stadgar" som visar starten på ett stadgedokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en textdokument som visar stadgar för en förening inklusive medlemsåliggande och avgifter.
    Skapa konto
  • Skärmdump av föreningens stadgar om avgång och uteslutning av medlemmar.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en textdokument som visar stadgar från en förening, inklusive styrelse och revisorer.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en textdokument som visar föreningsstadgar avseende årsmöten och redovisningar.
    Skapa konto
  • Skärmdump av textdokument som visar stadgar för röstning och mötesavslutande i en förening.
    Skapa konto
  • Skärmdump som visar texten ur en förenings stadgar om kallelse till stämman och vinstfördelning.
    Skapa konto
  • Skärmdump av ett dokument som visar stadgar om vinstfördelning och upplösning i en förening.
    Skapa konto
Alfredo Alfredo skrev:
Fast du skrev ju att:

och då borde väl fiberinstallationen vara klar och tagen i drift. Om jag nu inte missförstår något.
Japp det är iofs helt sant!! Är helt förvirrad i det hela och allt är rörigt. Tycker det är så oproffsigt att föreningen överlag!

• Gilla
Tryet
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur länge har nätet varit i drift?
Vi har haft igång sedan maj 2021 och de tidigare ägarna bodde här sedan typ våren 2020 och när vi var på visning i december 2020 var det igång och säljaren berättade att det fanns fiber.

IsabelleH IsabelleH skrev:
Här kommer föreningens stadgar!
I §6 pratas om insatsbelopp som torde avse en "medlemsinsats" som den definieras i Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar. Denna medlemsinsats ska beslutas av stämman. I §16 där "stämmodagordningsmallen" finns ser jag dock inget om detta. Läser jag slarvigt eller finns inget mer med i stadgarna kring denna insats?

Att fiberföreningen kopplat in en anslutning som ej blivit betald är ju lagomt bra från deras sida. Iaf föreningen kan nog inte få några pengar från TS då denne ej är avtalspart. I princip kan nog fiberföreningen koppla ur fibern om den så önskar då anslutningsavgift ej är betald. Möjligtvis är de bakbundna med något avtal mot den KO som opererar nätet samt tjänsteleverantörerna som levererar tjänst.

Dock så är det entydigt att köpekontraktet ej är uppfyllt. Jag skulle rekommendera att man omgående kontaktar säljaren och reklamerar denna del.

• Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I §6 pratas om insatsbelopp som torde avse en "medlemsinsats" som den definieras i Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar. Denna medlemsinsats ska beslutas av stämman. I §16 där "stämmodagordningsmallen" finns ser jag dock inget om detta. Läser jag slarvigt eller finns inget mer med i stadgarna kring denna insats?
Punkt 11 är det med där och som jag förstår ska det bestämmas varje år innan juni. I år var det dessa summor.

• Skärmdump av ett dokument om förslag till medlemsavgifter för en föreningsstämma.
    Skapa konto
M merbanan skrev:
Att fiberföreningen kopplat in en anslutning som ej blivit betald är ju lagomt bra från deras sida. Iaf föreningen kan nog inte få några pengar från TS då denne ej är avtalspart. I princip kan nog fiberföreningen koppla ur fibern om den så önskar då anslutningsavgift ej är betald. Möjligtvis är de bakbundna med något avtal mot den KO som opererar nätet samt tjänsteleverantörerna som levererar tjänst.

Dock så är det entydigt att köpekontraktet ej är uppfyllt. Jag skulle rekommendera att man omgående kontaktar säljaren och reklamerar denna del.
Inväntar svar från styrelseansvarig så får vi se vad hon säger innan säljare kontaktas isåfall. Det tog styrelsen 6 månader att höra av sig från första gången då de skulle ringa upp ”inom kort tid”. :rolleyes:

Hade jag varit medlem i föreningen hade jag klippt fibern.

Är den inte betald är den inte betald.

Sedan får TS välja att betala eller få säljaren att betala.

Varför ska föreningen stå för kostnaden de har ju inget avtal med TS.

/ATW

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hade jag varit medlem i föreningen hade jag klippt fibern.

Är den inte betald är den inte betald.

Sedan får TS välja att betala eller få säljaren att betala.

Varför ska föreningen stå för kostnaden de har ju inget avtal med TS.

/ATW
Föreningen har enbart stått för kostnaden i över 6 år:crysmile:

Föreningen har enbart stått för kostnaden i över 6 år:crysmile:
Och?

Kan väl finnas en mängd orsaker att det inte blivit indrivet tidigare.

Varför tycker du att föreningen inte ska ha betalt?

/ATW

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Och?

/ATW
klart föreningen ska ha betalt.
Men du ska väl inte TS betala.. Utan det får man i föreningen driva in genom fogden..

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Och?

/ATW
Vad får dig att tycka att vi ska betala något som ska ha varit betalt för ett x antal år sedan?

Jag har aldrig någonsin påstått att jag inte tycker att föreningen ska ha betalt, MEN jag tycker inte någonstans att ansvaret ligger på oss att vi ska betala. :) I grund och botten ligger felet och ansvaret troligtvis hos föreningen som inte har gått vidare med detta till t.ex kronofogden men då ska det inte resultera att det hamnar på oss. Givetvis ska föreningen få betalt men inte av oss då säljaren och kontraktet menar att det är säljarens ansvar för kostnaderna.

• Gilla
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
Vad får dig att tycka att vi ska betala något som ska ha varit betalt för ett x antal år sedan?

Jag har aldrig någonsin påstått att jag inte tycker att föreningen ska ha betalt, MEN jag tycker inte någonstans att ansvaret ligger på oss att vi ska betala. :) I grund och botten ligger felet och ansvaret troligtvis hos föreningen som inte har gått vidare med detta till t.ex kronofogden men då ska det inte resultera att det hamnar på oss. Givetvis ska föreningen få betalt men inte av oss då säljaren och kontraktet menar att det är säljarens ansvar för kostnaderna.
Då är det väl bara för föreningen att klippa fibern...

Om de inte fått betalt och den som du hävdar är ansvarig för betalningen flyttat och inte bryr sig längre vad har föreningen för avtal med er?

/ATW

• Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Då är det väl bara för föreningen att klippa fibern...

Om de inte fått betalt och den som du hävdar är ansvarig för betalningen flyttat och inte bryr sig längre vad har föreningen för avtal med er?

/ATW
Du har nog missuppfattat hela poängen här! Ta dig tid och läs igenom allt så förstår du nog lite bättre (y)

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.