IsabelleH IsabelleH skrev:
Vi är helt med på att vi behöver betala den årliga kostnaden för medlemmarna, allt vad den nu innebär. Och till tele2 betalar vi ett abonnemang eller är det något mer du syftar på där?
Nej det är precis det jag syftar på. En del till fiberföreningen för deras "lokala tekniska del" och en del till Tele2, eller kanske någon annan tjänsteleverantör, för deras del av tjänsten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Hej! Vi köpte ett hus i april (2021) och på visningen berättade tidigare ägare att fiber finns i huset. Det står dock inget om detta i något kontrakt, men det är muntligt berättat att det finns fiber och det visades vart det satt.

Nu sisådär 8 månader senare meddelar fiberföreningen oss att ingen av installationskostnaderna är betalda (sedan 2015!!) och vill då att vi ska betala 21.500kr. Enligt tidigare ägare ingick fibern i huset och det var inget tal om att det inte skulle vara betalat. Hur fasen går vi tillväga?

I kontraktet står det något om att fiberanslutningar ska vara erlagts om sådana ersättningsskyldigheten inträtt….
jösses..
Är de verkligen seriösa i sitt krav?
eller är de bara helt inkompetenta?
Varför skulle ni betala för någon annans dumheter...?

Nä betala ER avgift och kostnader.. resten får fogden jaga någon annan över...
 
  • Gilla
@ndreas och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Återigen med reservation för att jag inte har hela bilden, så skulle jag tycka det vara rimligt att betala (en rimlig) medlemsavgift för tiden ni använt fibern. Eventuellt en rimlig "nyägaravgift" (tänk en tusenlapp eller så). Dock absolut inga 20 tkr för sex år gamla skulder som verkar beröra ett flertal tidigare ägare.

Men börja med att sätta dig in i föreningen stadgar. Det bör man alltid göra innan man blir medlem i något. :)
Det finns inte så mycket mer information på bilden, enbart föreningens namn osv. Men nu under senaste protokollet så har de beslutat att ta ut en avgift för nätet på 1000kr samt medlemsavgift 200kr år 2022, vilket absolut är rimligt och självklart att man ska betala!
Och självklart en retroaktiv faktura för det som vi har använt, dock frustrerande att han i juni ringer och säger att han ska återkomma för att sedan återkomma 6 månader senare haha…
 
  • Gilla
Skyy
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jösses..
Är de verkligen seriösa i sitt krav?
eller är de bara helt inkompetenta?
Varför skulle ni betala för någon annans dumheter...?

Nä betala ER avgift och kostnader.. resten får fogden jaga någon annan över...
Exakt sådär känner vi också! Och vi blir inte kloka på vad lagar & allt säger och vad vi är rättigheter & skyldigheter till. Vi har inte lyckats få tag på styrelseansvarig men ska vi intressant att höra vad hon säger i denna fråga! När vi blev uppringda i somras så berättade han dessutom att den tidigare ägaren hade betalat medlemsavgiften och stod fortfarande som ”ansvarig”, så någonstans borde de väl ha bedrivit in pengarna från de tidigare ägarna… Rent logiskt sätt bör ju inte skulder på ett hus kunna flyttas över till någon annan med tanke på hur det är med skulder och dess lagar annars
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Det finns inte så mycket mer information på bilden,
He, he... Menade inte bilden som "dina här postade bilder" utan mer att jag inte har den helhetskunskap kring alla omständigheter som kan finnas och att mina råd därför kan bli tokiga.

IsabelleH IsabelleH skrev:
Men nu under senaste protokollet så har de beslutat att ta ut en avgift för nätet på 1000kr samt medlemsavgift 200kr år 2022, vilket absolut är rimligt och självklart att man ska betala!
Ja det låter inget anmärkningsvärt även om 1000 kronor i månaden (om det är det) verkar saftigt. Är allt per år verkar det däremot billigt.

IsabelleH IsabelleH skrev:
dock frustrerande att han i juni ringer och säger att han ska återkomma för att sedan återkomma 6 månader senare haha…
Glada amatörer som "tagit på sig" att hjälpa till för att ge ett "område" fiber. Man får nog ta en viss oproffsighet. Dock ska man naturligtvis inte betala andras gamla skulder. Fiberföreningen är antagligen inget som någon egentligen vill hålla på med men "alla" vill säkert ha fiber.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
He, he... Menade inte bilden som "dina här postade bilder" utan mer att jag inte har den helhetskunskap kring alla omständigheter som kan finnas och att mina råd därför kan bli tokiga.

Ja det låter inget anmärkningsvärt även om 1000 kronor i månaden (om det är det) verkar saftigt. Är allt per år verkar det däremot billigt.

Glada amatörer som "tagit på sig" att hjälpa till för att ge ett "område" fiber. Man får nog ta en viss oproffsighet. Dock ska man naturligtvis inte betala andras gamla skulder. Fiberföreningen är antagligen inget som någon egentligen vill hålla på med men "alla" vill säkert ha fiber.
Haha då förstår jag, du menade inte bilden ordagrant :crysmile:

Det ska vara avgift per år! Mmm så är det väl absolut… Som sagt jag får se vad de säger och i första hand därefter vända mig till mäklaren då det ändå någonstans står i köpekontraktet att fiberanslutningen ska vara betald. Det beror ju dock på hur fiberföreningen har gått tillväga med detta med de tidigare ägarna! Blir spännande att se, några 21 500kr kommer inte att betalas är en sak som är säker iallafall:thinking:
 
  • Gilla
Tyskar och 4 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
därefter vända mig till mäklaren då det ändå någonstans står i köpekontraktet att fiberanslutningen ska vara betald.
Det skadar väl inte men mäklaren skulle nog inte vara mitt förstahandsval

IsabelleH IsabelleH skrev:
Det beror ju dock på hur fiberföreningen har gått tillväga med detta med de tidigare ägarna! Blir spännande att se, några 21 500kr kommer inte att betalas är en sak som är säker iallafall:thinking:
Nej min inställning är solklar. Fiberföreningen får driva sina krav bäst de vill mot sina avtalsparter. Det är, som jag ser det, varken ditt eller din mäklares problem utan helt och endast fiberföreningens problem.

Sen kan situationen naturligtvis eskalera på ett tråkigt sätt men ta de problemen om och när de kommer. Är föreningen någorlunda vettig bör de se det rimliga i din inställning.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det skadar väl inte men mäklaren skulle nog inte vara mitt förstahandsval

Nej min inställning är solklar. Fiberföreningen får driva sina krav bäst de vill mot sina avtalsparter. Det är, som jag ser det, varken ditt eller din mäklares problem utan helt och endast fiberföreningens problem.

Sen kan situationen naturligtvis eskalera på ett tråkigt sätt men ta de problemen om och när de kommer. Är föreningen någorlunda vettig bör de se det rimliga i din inställning.
Mm, det är ju faktiskt sant! Blir spännande att se hur det hela avslutas…
 
Jag skulle ta detta med mäklaren alternativt säljaren av huset. Jag gissar att det är en fiberförening i utkanten av en stad eller att det är på landsbyggden. Hos oss har vi en fiberförening och då det drogs fiber så fick varje hushåll betala ca 20.000kr för inkoppling i huset. Jag valde då att dra in fiber till ett av våra hus men att avvakta med att koppla in det då behovet helt enkelt inte kommer finnas förens vi väljer att sälja huset och vill då köparen aktivera/koppla in fibern så är allt indraget och gjort på ett par minuter men kommer självklart innebära att någon får betala 20.000kr till föreningen först då.

i ditt fall tycker jag att det är självklart att säljaren skall bekosta detta och från min sida så agerar föreningen säkerligen korrekt då fastighetens anslutningsavgift inte är betald. Jag har svårt att se att ni inte skulle få rätt mot säljaren då det står som det gör i kontraktet. Börja med mäklaren och se hur de ser på frågan! Men som sagt inget ovanligt med att fibern är indragen dock ej betald då det är en mindre förening som valt att förbereda för alla hus eller råkat få en tjurskalle till husägare på halsen som vägrat betala!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F Fabiano skrev:
Jag skulle ta detta med mäklaren alternativt säljaren av huset. Jag gissar att det är en fiberförening i utkanten av en stad eller att det är på landsbyggden. Hos oss har vi en fiberförening och då det drogs fiber så fick varje hushåll betala ca 20.000kr för inkoppling i huset. Jag valde då att dra in fiber till ett av våra hus men att avvakta med att koppla in det då behovet helt enkelt inte kommer finnas förens vi väljer att sälja huset och vill då köparen aktivera/koppla in fibern så är allt indraget och gjort på ett par minuter men kommer självklart innebära att någon får betala 20.000kr till föreningen först då.

i ditt fall tycker jag att det är självklart att säljaren skall bekosta detta och från min sida så agerar föreningen säkerligen korrekt då fastighetens anslutningsavgift inte är betald. Jag har svårt att se att ni inte skulle få rätt mot säljaren då det står som det gör i kontraktet. Börja med mäklaren och se hur de ser på frågan! Men som sagt inget ovanligt med att fibern är indragen dock ej betald då det är en mindre förening som valt att förbereda för alla hus eller råkat få en tjurskalle till husägare på halsen som vägrat betala!
Okej förstår! Antagligen kan det ha varit så i det här fallet men det som jag vet är att tidigare ägaren (bodde här i cirka 10 månader) använde sig av fiber och även han som vi pratat med gällande fibern berättade att han fortfarande stod på ”avtalet” så det bör ju verkligen då inte vara vårt ansvar att betala dessa 21.500kr. Fine om vi hade vetat detta från början och säljaren hade meddelat detta men nu som du också säger så står det ju öndå i kontraktet att det ska vara betald..

Det är en fiberföreningen i en liten by, såg på deras årsredovisning att de ligger back drygt 130 000kr. Vet inte hur vanligt det är men det kanske säger en del att inte alla då har betalt in osv…:thinking:
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Vet inte hur vanligt det är men det kanske säger en del att inte alla då har betalt in osv…:thinking:
Uppenbarligen har ju inte föreningen skött sig alls om det finns utestående betalningar från 2015.
Den som ägde huset 2015 och tecknade sig för fiber borde vara betalningsansvarig för investeringen, dvs insats 0 till 5.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Detta är inte mitt område men kan det vara så att Fastigheten är ansluten till fiberföreningen på samma sätt som en samfällighet alt G:A. Om så är fallet så ligger nog betalningskravet på lagförd ägare till fastigheten dvs TS. TS får i sin tur driva frågan mot säljaren som dolt fel eller vad det kan heta att Fastigheten var belagd med skuld som inte redovisades vid försäljningstillfället.

Det finns några insatta forummedlemmar rörande samfälligheter etc, kanske du skall tagga frågan mot juridik, ekonomi, gemensamhetsanläggning för att få korrekt svar.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Detta är inte mitt område men kan det vara så att Fastigheten är ansluten till fiberföreningen på samma sätt som en samfällighet alt G:A. Om så är fallet så ligger nog betalningskravet på lagförd ägare till fastigheten dvs TS. TS får i sin tur driva frågan mot säljaren som dolt fel eller vad det kan heta att Fastigheten var belagd med skuld som inte redovisades vid försäljningstillfället.

Det finns några insatta forummedlemmar rörande samfälligheter etc, kanske du skall tagga frågan mot juridik, ekonomi, gemensamhetsanläggning för att få korrekt svar.
Mmm, det låter förvisso också klokt! Det jag tänkte på direkt är att säljaren i fråga har gjort fel då det står i kontraktet att anslutningsavgifter för fiber ska vara erlagda, om sådan ersättningsskyldighet inträtt. Så någonstans behöver ju då fiberföreningen i fråga ha krävt in denna summa från tidigare ägare med?

Tack för tips! Taggar med dessa också.
 
  • Gilla
Hanijani
  • Laddar…
Om fiberföreningen är en samfällighet kan du se det när du loggar in och läser om fastigheten på Lantmäteriets Mina sidor. Där finns en lista under en av flikarna på samfälligheter och gemensamhetsanläggningar och dylikt.
Annars är det bara en vanlig ideell eller ekonomisk förening.
 
  • Gilla
rasse123 och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om fiberföreningen är en samfällighet kan du se det när du loggar in och läser om fastigheten på Lantmäteriets Mina sidor. Där finns en lista under en av flikarna på samfälligheter och gemensamhetsanläggningar och dylikt.
Annars är det bara en vanlig ideell eller ekonomisk förening.
Det är en ekonomisk förening!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.