harry73
Villa vista Villa vista skrev:
Dock kan det vara så att juridiskt är nuvarande fastighetsägare ansvarig för oreglerad skuld.
Nej är det korta svaret. Det lite längre svaret att det gäller för en samfällighetsförening, för där är fastigheterna medlemmar. Fastighetsägaren är då ansvarig för alla gamla oreglerade skulder.
Här är det en ekonomisk förening och är fastighetsägaren medlem. Man tar alltså inte över medlemskapet vid försäljning.
Då är fastighetsägaren som beställde anslutning ansvarig för anslutningsavgift, och inte nyare fastighetsägare.

Föreningen kan troligtvis stänga av anslutningen eftersom den inte är betald, och har därmed ett förhandlingsläge mot er. Men de kan inte kräva er på förrförra ägarens skuld
 
  • Gilla
Marcus-AA och 4 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Du har nog missuppfattat hela poängen här! Ta dig tid och läs igenom allt så förstår du nog lite bättre (y)
Förklara för mig varför föreningen behöver låta er behålla fiberanslutningen?

/ATW
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej är det korta svaret. Det lite längre svaret att det gäller för en samfällighetsförening, för där är fastigheterna medlemmar. Fastighetsägaren är då ansvarig för alla gamla oreglerade skulder.
Här är det en ekonomisk förening och är fastighetsägaren medlem. Man tar alltså inte över medlemskapet vid försäljning.
Då är fastighetsägaren som beställde anslutning ansvarig för anslutningsavgift, och inte nyare fastighetsägare.

Föreningen kan troligtvis stänga av anslutningen eftersom den inte är betald, och har därmed ett förhandlingsläge mot er. Men de kan inte kräva er på förrförra ägarens skuld
Så du menar att den ägaren som beställde fiberanslutningen är ansvarig för avgifterna? :thinking: Vi vill gärna behålla fibern och betalar avgifterna som innebär nätverksavgifter och medlemsavgifter men vi tycker inte att det känns relevant att vi ska betala en anslutningsavgift på 21.500kr som påbörjades redan år 2015… Vi blir lite tokiga på detta och irriterade på föreningen som inte heller har känts ”seriösa” från början då det dröjde 6 månader innan de hörde av sig från första samtalet! Tacksam för många seriösa och goda svar som gör vi att vi kan bolla runt lite med tankarna :)
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Då är det väl bara för föreningen att klippa fibern...

Om de inte fått betalt och den som du hävdar är ansvarig för betalningen flyttat och inte bryr sig längre vad har föreningen för avtal med er?

/ATW
föreningen ska kunna ta betalt av TS.
Men den kan inte fakturera för något som inte TS har beställt en gång i tiden.
utan detta följer med huset/lägenheten.

Vill föreningen ha en avgift emot TS så är det den avgiften nu som gäller inte den som är för 6 år sedan med räntor mm..

om du köper en bil sedan visar det sig att bilen står på verkstad... fd ägare har inte löst ut bilen... är skulden då din eller är den fd ägarens?

som jag ser detta så är det en anslutningsavgift på säg 2000 kr som skall fram från TS. sedan är det abonnemanget från telia eller vad det nu är som kostar varje månad..

Medans dessa 20.000 kr får fd ägare lösa med föreningen och fogden..
Det har inget med TS att göra.
Däremot så är det lite förvånande att en förening inte fakturerat ut på 6 år...
Och att ändå avtal är anslutet... Så bredbandet går att nyttja.... :thinking:
Men det är ännu en gång inte TS problem utan andras.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
föreningen ska kunna ta betalt av TS.
Men den kan inte fakturera för något som inte TS har beställt en gång i tiden.
utan detta följer med huset/lägenheten.

Vill föreningen ha en avgift emot TS så är det den avgiften nu som gäller inte den som är för 6 år sedan med räntor mm..

om du köper en bil sedan visar det sig att bilen står på verkstad... fd ägare har inte löst ut bilen... är skulden då din eller är den fd ägarens?

som jag ser detta så är det en anslutningsavgift på säg 2000 kr som skall fram från TS. sedan är det abonnemanget från telia eller vad det nu är som kostar varje månad..

Medans dessa 20.000 kr får fd ägare lösa med föreningen och fogden..
Det har inget med TS att göra.
Däremot så är det lite förvånande att en förening inte fakturerat ut på 6 år...
Och att ändå avtal är anslutet... Så bredbandet går att nyttja.... :thinking:
Men det är ännu en gång inte TS problem utan andras.
Tack för klokt svar! Låter vettigt det du skriver och vi vill självklart betala vår del av det som vi faktiskt är skyldiga att betala. Verkar ju vara som du skriver 2100kr för insatsbelopp för nytt medlemsskap och sen är det ju såklart den årliga avgiften.
Det komiska är också att föreningen ringde oss i somras och ville då att vi skulle ansluta fiber till vårt hus, då berättade vi att fiber finns indraget och han skulle höra av sig inom kort. Han ringde för 2 veckor sedan och sa att vi behöver bli medlemmar så vi kan betala medlemsavgiften, men inget mer än detta nämndes i samtalet och idag skickar han mejl med denna information. :lying::thinking:
 
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Tack för klokt svar! Låter vettigt det du skriver och vi vill självklart betala vår del av det som vi faktiskt är skyldiga att betala. Verkar ju vara som du skriver 2100kr för insatsbelopp för nytt medlemsskap och sen är det ju såklart den årliga avgiften.
Det komiska är också att föreningen ringde oss i somras och ville då att vi skulle ansluta fiber till vårt hus, då berättade vi att fiber finns indraget och han skulle höra av sig inom kort. Han ringde för 2 veckor sedan och sa att vi behöver bli medlemmar så vi kan betala medlemsavgiften, men inget mer än detta nämndes i samtalet och idag skickar han mejl med denna information. :lying::thinking:
Då skulle jag betala in denna summa och bara för att jävlas lite för denna behandling som inte är helt ok så skulle jag sätta in 4200 kr på föreningen. :D
Sedan så kan de inte göra mer för då är eran avgift betald och med rejäl ränta;)

Skulle de fråga varför de fått 4200 kr så är det bara att säga.. snart jul och vi betalar iallafall för oss. (y)
 
  • Haha
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Just bilar skall man vara vaksam på vid köp, [länk]
Jo men det var inte riktigt det som detta handlade om...
utan ett avtal som det inte går att relatera till TS... Då TS ska betala en ny avgift inte en gammal...

bilar har det blivit lite speciellt med sedan målvakter härjat...
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
föreningen ska kunna ta betalt av TS.
Men den kan inte fakturera för något som inte TS har beställt en gång i tiden.
utan detta följer med huset/lägenheten.

Vill föreningen ha en avgift emot TS så är det den avgiften nu som gäller inte den som är för 6 år sedan med räntor mm..

om du köper en bil sedan visar det sig att bilen står på verkstad... fd ägare har inte löst ut bilen... är skulden då din eller är den fd ägarens?

som jag ser detta så är det en anslutningsavgift på säg 2000 kr som skall fram från TS. sedan är det abonnemanget från telia eller vad det nu är som kostar varje månad..

Medans dessa 20.000 kr får fd ägare lösa med föreningen och fogden..
Det har inget med TS att göra.
Däremot så är det lite förvånande att en förening inte fakturerat ut på 6 år...
Och att ändå avtal är anslutet... Så bredbandet går att nyttja.... :thinking:
Men det är ännu en gång inte TS problem utan andras.
Så länge anslutningen inte är betald så får TS ha fiber på föreningens goda vilja.

TS har blivit lurad av säljaren som sålt något denne inte ägde.

God tro finns inte heller så om man köper stulna/ej betalda saker så får man lämna tillbaka dem.

Om föreningen klipper fibern ska TS stämma dem? för vad?

/ATW
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Så länge anslutningen inte är betald så får TS ha fiber på föreningens goda vilja.

TS har blivit lurad av säljaren som sålt något denne inte ägde.

God tro finns inte heller så om man köper stulna/ej betalda saker så får man lämna tillbaka dem.

Om föreningen klipper fibern ska TS stämma dem? för vad?

/ATW
Nja föreningen skall ingå ett avtal med TS men kan inte avtala för andras kostnad som är obetald, utan de avtal som inte betalades förut så skulle de ha "klippt" fibern..
Men det är inget som påverkar TS..

samt om ny föreningen hade koll.. tror du verkligen de hade fortsatt i samma jäkla idioti som tidigare?
dvs att ansluta nya medlemmar till fibern men sedan Inte tvinga in betalning utan vänta 6 år på nästa dåre (ej TS) som kommer och köper fastigheten?

Och folk funderar varför jag avskyr detta med fiber mm.... Detta är ett av skälen... Bara tok. om inte ens föreningen klarar av detta...
Här får föreningen se sig körda i r... av en fd ägare och jaga denne vidare eller låta bli...
Fan vet om det är ens värt det efter 6 år... :thinking:
har inget hänt då så tror jag inget händer nu heller...
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så länge anslutningen inte är betald så får TS ha fiber på föreningens goda vilja.

TS har blivit lurad av säljaren som sålt något denne inte ägde.

God tro finns inte heller så om man köper stulna/ej betalda saker så får man lämna tillbaka dem.

Om föreningen klipper fibern ska TS stämma dem? för vad?

/ATW
Det handlar inte om vad jag ska göra och inte göra med föreningen, utan den här tråden handlar snarare om vilka rättigheter jag har!
Det finns ett ganska tydligt köpekontrakt när vi köpte huset som beskriver denna del, men för att kunna bestrida det kräver det att vi vet vad föreningen har gjort tidigare för att driva in pengarna från tidigare ägare. Ifall det har gjorts någon slags indrivning!
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja föreningen skall ingå ett avtal med TS men kan inte avtala för andras kostnad som är obetald, utan de avtal som inte betalades förut så skulle de ha "klippt" fibern..
Men det är inget som påverkar TS..

samt om ny föreningen hade koll.. tror du verkligen de hade fortsatt i samma jäkla idioti som tidigare?
dvs att ansluta nya medlemmar till fibern men sedan Inte tvinga in betalning utan vänta 6 år på nästa dåre (ej TS) som kommer och köper fastigheten?

Och folk funderar varför jag avskyr detta med fiber mm.... Detta är ett av skälen... Bara tok. om inte ens föreningen klarar av detta...
Här får föreningen se sig körda i r... av en fd ägare och jaga denne vidare eller låta bli...
Fan vet om det är ens värt det efter 6 år... :thinking:
har inget hänt då så tror jag inget händer nu heller...
Vad yrar du om?

Föreningen borde klippa fibern och om Ts vill ha fiber får TS betala anslutningsavgiften.

Bara för att föreningen misskött sig tidigare betyder det inte att TS har rätt till gratis fiber.

Vad har TS rätt att kräva av föreningen? Ingenting.

/ATW
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja föreningen skall ingå ett avtal med TS men kan inte avtala för andras kostnad som är obetald, utan de avtal som inte betalades förut så skulle de ha "klippt" fibern..
Men det är inget som påverkar TS..

samt om ny föreningen hade koll.. tror du verkligen de hade fortsatt i samma jäkla idioti som tidigare?
dvs att ansluta nya medlemmar till fibern men sedan Inte tvinga in betalning utan vänta 6 år på nästa dåre (ej TS) som kommer och köper fastigheten?

Och folk funderar varför jag avskyr detta med fiber mm.... Detta är ett av skälen... Bara tok. om inte ens föreningen klarar av detta...
Här får föreningen se sig körda i r... av en fd ägare och jaga denne vidare eller låta bli...
Fan vet om det är ens värt det efter 6 år... :thinking:
har inget hänt då så tror jag inget händer nu heller...
vill då också understryka att under dessa 6 år så har det funnits 3 ägare till huset, så frågan är snarare vem som är den ansvarige av alla dessa 3 (4 med oss) :crysmile::seenoevil:
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Det handlar inte om vad jag ska göra och inte göra med föreningen, utan den här tråden handlar snarare om vilka rättigheter jag har!
Det finns ett ganska tydligt köpekontrakt när vi köpte huset som beskriver denna del, men för att kunna bestrida det kräver det att vi vet vad föreningen har gjort tidigare för att driva in pengarna från tidigare ägare. Ifall det har gjorts någon slags indrivning!
Bara för att du blivit lurad av säljaren har du inga rättigheter mot föreningen.

/ATW
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om?

Föreningen borde klippa fibern och om Ts vill ha fiber får TS betala anslutningsavgiften.

Bara för att föreningen misskött sig tidigare betyder det inte att TS har rätt till gratis fiber.

Vad har TS rätt att kräva av föreningen? Ingenting.

/ATW
Du är ju uppenbarligen här för att provocera, har du inget vettigt att säga så kan du lämna min tråd!
Jag har inte nämnt någonstans att jag förväntar mig att få fibern gratis, det är väl ganska självklart att det inte förväntas. Men det som förväntas att betala de avgifter som enligt deras lagstadga ska betalas och inget annat utöver det! Det vill säga: 2100kr för anslutningsavgift för ny medlem, 200kr för medlemsavgift för år 2022 och nätverksavgift på 1000kr för år 2022. Samt avgift till internetleverantör. Medlemsavgiften var redan betald för år 2021!

Så mer än så ska vi inte betala så jag undrar vart du någonstans ser att vi kräver att vi ska få fibern gratis?
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.