IsabelleH IsabelleH skrev:
vill då också understryka att under dessa 6 år så har det funnits 3 ägare till huset, så frågan är snarare vem som är den ansvarige av alla dessa 3 (4 med oss) :crysmile::seenoevil:
Den som vill ha fiber.
Föreningen borde klippt den direkt vid utebliven betalning men bättre sen än aldrig.

/ATW
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om?

Föreningen borde klippa fibern och om Ts vill ha fiber får TS betala anslutningsavgiften.

Bara för att föreningen misskött sig tidigare betyder det inte att TS har rätt till gratis fiber.

Vad har TS rätt att kräva av föreningen? Ingenting.

/ATW
Du läste inte det jag skrev alltså?
just att TS skulle göra just detta och sedan kan inte föreningen kräva mer än så.
Den kan inte begära summan som är sedan tidigare då inget finns i TS namn... Och TS ej ägde fastigheten...
dvs det finns inget som binder TS till varken föreningen eller fiber sedan tidigare..

om du köper en begagnad telefon..
Och sätter i ett kontantkort... Så hör sedan fd ägarens abonnemangsbolag av sig och tycker du ska betala för ett abonnemang sedan 6 år tidigare... För att du ska få nyttja telefonen... Då gör du det eller?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du läste inte det jag skrev alltså?
just att TS skulle göra just detta och sedan kan inte föreningen kräva mer än så.
Den kan inte begära summan som är sedan tidigare då inget finns i TS namn... Och TS ej ägde fastigheten...
dvs det finns inget som binder TS till varken föreningen eller fiber sedan tidigare..

om du köper en begagnad telefon..
Och sätter i ett kontantkort... Så hör sedan fd ägarens abonnemangsbolag av sig och tycker du ska betala för ett abonnemang sedan 6 år tidigare... För att du ska få nyttja telefonen... Då gör du det eller?
Så föreningen bör klippa fibern.

/ATW
 
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
vill då också understryka att under dessa 6 år så har det funnits 3 ägare till huset, så frågan är snarare vem som är den ansvarige av alla dessa 3 (4 med oss) :crysmile::seenoevil:
Men jösses...
Det är bara för föreningen att lägga ner och börja om.
Det är det enda rätta och lätta.

Jag hade gjort som jag skrev.
Och mailat in detta med skärmdump samt att jag hade krävt ett avtal påskrivet från föreningen ordförande...
 
Maskintok skrev:
Men jösses...
Det är bara för föreningen att lägga ner och börja om.
Det är det enda rätta och lätta.

Jag hade gjort som jag skrev.
Och mailat in detta med skärmdump samt att jag hade krävt ett avtal påskrivet från föreningen ordförande...
Ja vi inväntar svar från styrelseansvarig bara och hör vad hon säger innan vi gör något! Det dröjde 6 månader från att de hörde av sig första gången tills nu. Och styrelseansvarig svarar varken på sms eller telefon så blir intressant att se hur lång tid det tar denna gång :p Upplevelsen av denna fiberförening är inte särskilt seriös och ordningssam
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så föreningen bör klippa fibern.

/ATW
Här har du lite synonymer på klippa:

skära med sax, skära, snitta, knipsa; putsa, tukta, ansa; frisera, snagga; redigera, korta av, censurera; röra snabbt, flaxa; blinka, glimma till; klippa till (vard.) slå till, drämma till, dänga till, sopa till, nypa till, nita (till); nuär det klippt (vard.) nu är allt förlorat; vara som klippt och skuren vara mycket lämplig

välj det som är lämpligast, du verkar ha hakat upp dig på att föreningen ska KLIPPA fibern ;) så här får du lite synonymer så du kan variera ditt skriftspråk lite!
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 34 till
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Ja vi inväntar svar från styrelseansvarig bara och hör vad hon säger innan vi gör något! Det dröjde 6 månader från att de hörde av sig första gången tills nu. Och styrelseansvarig svarar varken på sms eller telefon så blir intressant att se hur lång tid det tar denna gång :p Upplevelsen av denna fiberförening är inte särskilt seriös och ordningssam
nåjo men med betalningen inne och krav på att de ska återkomma med avtal... Så har ni vänt på myntet.
Då kan de iallafall inte kräva er på något.
(y)
 
Maskintok skrev:
nåjo men med betalningen inne och krav på att de ska återkomma med avtal... Så har ni vänt på myntet.
Då kan de iallafall inte kräva er på något.
(y)
Helt sant!!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Helt sant!!
visst är de det...
Och inte är det klippt och skuret..;)
bara skärpan är något skärpt :crysmile:
 
Redigerat:
Det tog ett tag innan jag fattade hur upplägget borde fungera.

Såsom stadgarna är utformade så skall medlemskap prövas av styrelsen. Efter medlemskap skall ett insatsbelopp betalas in. Detta belopp har troligtvis bestämts av en tidigare stämma, gissningsvis samma summa som krävs av nuvarande ägare. Efter att man blivit medlem så äger man en andel av den ekonomiska föreningen. Det är denna andel som man sedan kan sälja vidare/överlåta till nästa köpare av fastigheten och varje andel bör ha en insats kopplad till sig.

Så för att alla fastigheter ska betala sin del för fiberanslutning så går man omvägen via insats i en ekonomisk förening. Och när man flyttar så överlåter man denna andel.

Så om tidigare ägare faktiskt blev medlem men ej betalade insatsen så är min tolkning att denne fortfarande är ägare till andelen av den ekonomiska föreningen men att en skuld till föreningen för denna finns. Denna andel kan sedan överlåtas/säljas till ny juridisk person medans skulden ligger mot tidigare medlem. Den nya medlemmen bör inte kunna uteslutas förutsatt att denne betalar medlemsavgifter samt övriga avgifter som beskrivs i stadgarna. Tidigare i tråden så har en nätavgift om 1000kr införts.

Nu är stadgarna lite tvetydigt utformade men ovan är min tolkning på hur juridiken skulle kunna hänga ihop.

Om man sedan kollar i köpavtalet så nämner den fiberavgifter som är kopplat till fastigheten. Då fiberföreningen är en ekonomisk förening så är den knuten till en juridisk person varvid köpekontraktet ej omfattar detta. Här känner jag dock att en driver jurist skulle kunna få domstol/rätt att tolka om detta till att även omfatta betald insats till en ekonomisk fiberförening. Möjligen skulle man kunna driva detta som dolt fel men det känns som att det är för lite pengar för att det skall vara värt det.

Sammantaget så ser det inte så bra ut för TS om man inte kan få en andel ur föreningen överlåten. Men man kan ju alltid hävda det. Och TS bör se till att bli medlem så fort det går. När TS är medlem kan fiberföreningen ej koppla ur anslutningen (min tolkning) när de sedan kommer med krav på betalning av insats så kan man hävda att ens andel är överlåten och föreningen får kräva tidigare ägare på den skulden. Nu måste styrelsen försöka med uteslutning men då kan man hänskjuta detta till föreningsstämman. Om man ändå blir utesluten kan man hota med att stämma föreningen. Här någonstans tror jag att båda parter kanske kan tänka sig en förlikning för att lägga detta bakom sig.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Att styrelsen varit långsam kan ha att göra med följande del från Lagen om ekonomiska föreningar:

Medlemskap efter överlåtelse av andel
5 § Den som har förvärvat en medlems andel i något annat fall än som avses i 4 § har rätt att bli medlem i föreningen, om
1. det inte finns skäl att vägra medlemskap enligt 2 §, och
2. ansökan om medlemskap görs inom de tidsfrister som anges i andra stycket.

Om förvärvaren inte ansöker om medlemskap inom sex månader från överlåtelsen eller om hans eller hennes ansökan avslås, ska medlemmen anses ha sagt upp sitt medlemskap. Förvärvaren har då de rättigheter och den skyldighet som någon som har sagt upp sitt medlemskap har enligt 10 kap. 11-13 och 15 §§ och 13 kap. 2 §.

Enligt lagen här är man då inte medlem och den andel som hörde till tidigare ägare anses nog ha förfallit. Men det är ju enkelt ordnat genom att kontakta tidigare ägare och fixa papper på överlåtelse av andel i föreningen med dagens datum.
 
  • Gilla
IsabelleH
  • Laddar…
Som en parantes så påminner det här om en annan tråd där ett aktiebolag köpt installation av fiber till ett hus. Aktiebolaget kursade och huset såldes. Den nya ägaren fick fibern nedsläckt och krävdes på pengar iom att fibern "ej var betald". Men iom konkursen så blev ju skulden reglerad, bara det att ingen betalt pengar för det. Vad det slutade i vet jag inte men det kan vara snårigt i juridiken ibland.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Föreningen kan troligtvis stänga av anslutningen eftersom den inte är betald, och har därmed ett förhandlingsläge mot er. Men de kan inte kräva er på förrförra ägarens skuld
Vi är helt överens om detta!

Jag är dock nyfiken på medlemsinsatsen som enligt stadgarna kan variera rätt ordentlig och som högst vara 38 tkr. Vad är insatsavgiften för TS medlemskap? Har tidigare ägare en gång betalt och fått igen den? Ska ny ägare, TS alltså, åter skjuta till en insats? Överlåts insatsen i samband med fastighetsaffären? Var finns det dokumenterat, stämmoprotokoll, hur de olika medlemsinsatserna beräknas?

Jag vet noll och inget om hur det brukar fungera med fiberföreningar som drivs som ekonomiska föreningar. Någon som har insikter i hanteringen kring medlemsinsats?
 
Redigerat:
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
IsabelleH IsabelleH skrev:
Här kommer föreningens stadgar!
Stadgarna visar tydligt att det är den som beställde tjänsten som ska betala!!!!
Det normala i sådana här föreningar är att det är fastigheten som är ansvarig och de som är lagfarna ägare representerar fastigheten, dvs i mitt fall kan både jag och maken vara med i styrelser, delta på årsmöten och sådant, men vi har bara en röst tillsammans i de fall det ska röstas.

Här gör man det tydligt att det är individerna som är medlemmar, i och med att man kräver att nya ägare ansöker om medlemsskap osv.

Så nej, de får leta reda på ursprungliga avtalet och kräva den personen på pengarna! Inte dig och inte förra ägaren!

Mvh "erfaren styrelsemedlem."
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Varför ska föreningen stå för kostnaden de har ju inget avtal med TS.

/ATW
Föreningen har avtal med TS i och med att de blivit medlemmar i föreningen. TS har inte beställt anslutningen, den fanns redan. Det framgår tydligt att det är individerna som är medlemmar, inte fastigheten, så det är den som först beställde anslutningen som ska betala, medlemsparagrafen är i all sin mångordighet tydlig på den punkten och det står inget om att en ny medlem övertar en tidigare medlems eventuella skulder.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.