IsabelleH IsabelleH skrev:
Tack för svar! I paragraf 6 står det: Medlem ska delta i föreningen med ett insatsbelopp från 100 SEK upp till 38 000 SEK för varje ansluten fastighet. Insatsbeloppets storlek beslutas vid ordinarie föreningsstämma enligt § 16 eller vid extra föreningsstämma enligt §17.
Av insatsbeloppet ska 2 100 kr betalas till föreningens konto senast två veckor efter att medlemskap beviljats. Resterande belopp betalas enligt styrelsens anvisningar.

Förstår du vart denna summa bestäms? Är det nytt inför varje år på deras föreningsstämma?
Du tog ju över insatsen av förra fastighetsägaren. Att insatsen är obetald är enligt min mening inte ert problem.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Medlem i föreningen är du ju i och med anslutningen vare sig du vill elelr inte. Det är ju först när man engagerar sig i styrelsen det medför något ansvar.
Ja och medlemmar måste vi ju vara för att kunna använda fibern, eller ah vi har ju uppenbarligen kunnat använda den ändå då föregående ägare hade medlemsskap. Allt känns väldigt luddigt i föreningen då de i juni skulle ”sälja” på oss fiber och visste då inte att huset hade fiber. Sedan såg de att den föregående ägaren var medlem, och nu ringer de i december och säger att vi ska bli medlemmar men vi har väntat på att han skulle ringa upp oss för att skulle kolla upp detta med medlemsskapet. Förstår att det ibland kan vara rörigt med sånna här fiberföreningar men det känns väldigt vimsigt och oklart! Tack för svar nedan också. :D
 
A
Anna_H Anna_H skrev:
Du tog ju över insatsen av förra fastighetsägaren. Att insatsen är obetald är enligt min mening inte ert problem.
Korrekt.
kollar man lite längre ner så har ju ett belopp blivit klubbat av styrelsen på mötet som medlemmarna skall betala.
Denna summa hade jag dubblat och sedan tryckt på att styrelsen skulle ha återkopplat inom 14 dagar med någon sorts dokumentation om att avgift är betald.

Då har man vänt på myntet...
göra som ArneTW tyckte blir ju bara dårskap.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
A
IsabelleH IsabelleH skrev:
Ja och medlemmar måste vi ju vara för att kunna använda fibern, eller ah vi har ju uppenbarligen kunnat använda den ändå då föregående ägare hade medlemsskap. Allt känns väldigt luddigt i föreningen då de i juni skulle ”sälja” på oss fiber och visste då inte att huset hade fiber. Sedan såg de att den föregående ägaren var medlem, och nu ringer de i december och säger att vi ska bli medlemmar men vi har väntat på att han skulle ringa upp oss för att skulle kolla upp detta med medlemsskapet. Förstår att det ibland kan vara rörigt med sånna här fiberföreningar men det känns väldigt vimsigt och oklart! Tack för svar nedan också. :D
Jag tar till en gissning..
Men jag skulle kunna tänka mig att dels så är inte engagemanget högt i denna föreningen då de klarar sin budget och sina räkningar...
samt att styrelsen kanske inte har världens bästa koll på allt..

Men sedan så verkar de ha svårt för att kommunicera med nya medlemmar då det kräver avsättning av tid..
Och det gör även att bedriva ärenden hos fogden... Då kan man göra en fuling och hoppas på att en som TS bara betalar och inte ifrågasätter summan.... fiber är ju trots allt dyrt... ;)..
Men när man sedan får en medlem som TS som inte bara viker sig då kommer strutsen fram och huvudet åker ner i snön...
:crysmile:
 
  • Gilla
joah1 och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag undersökt deras hemsida noga. När man ansöker om att bli medlem så ska man få en offert som man sedan ska godkänna och fylla i ett avtal. Men vad jag tycker se på det han skickade så handlade det inte om en offert för oss utan som han nämnde det själv så skrev han: ”det finns en obetald faktura på fastigheten och medlemskapet”.

I avtalet som ska skrivas på finns även dessa paragrafer. Hjälper detta något på vägen att förstå tydligare vad vi har för rättigheter / skyldigheter? Vill understryka att detta avtal är inget vi har skrivit på!
 
  • Instruktioner för att bli medlem med steg angående förfarandet med offert, avtal och betalning, vissa delar är överstrukna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avsnitt av ett avtalsdokument med avtalsregler, inklusive medlemskap och kostnader för anslutning till föreningens nät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textdokument med avtalsparagrafer gällande medlems ansvar och rättigheter inom en förening för fastighetsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett dokument som visar avtalsparagrafer relaterade till medlemskap och dess uppsägning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en text som beskriver olika paragrafer i ett avtal om rättigheter och skyldigheter mellan en förening och dess medlemmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en textsnutt från ett avtal som beskriver överlåtelse av medlemskap vid försäljning av fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump med text från avtal som diskuterar medlemskap, betalningar, och villkor vid ägarbyte av fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
behöver man gå med är det inte bara att köpa tjänsten oss telia som exempel
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M maria01 skrev:
behöver man gå med är det inte bara att köpa tjänsten oss telia som exempel
Vad menar du?
 
Offerten är ju när man ska installera fibern. Er fiber är redan installerad.

maria01: Man måste ha grundtjänsten, själva fibern via någon, i detta fall föreningen. Sedan är det olika om det är knutet till en leverantör eller om det är "öppen fiber".
 
Anna_H Anna_H skrev:
Medlem i föreningen är du ju i och med anslutningen vare sig du vill elelr inte. Det är ju först när man engagerar sig i styrelsen det medför något ansvar.
Om man läser stadgarna och sedan anslutningsavtalet så är det uppenbart att meningen är att insatsen i föreningen skall motsvara installationskostnaden av fiber. När man sedan överlåter medlemsskapet i föreningen till köparen av sin fastighet så slipper den nye medlemmen att betala insatsen.

Jag tycker att TS ej kan anses vara medlem tills dess att TS registrerats i medlemslistan av den ekonomiska föreningen. Därav min uppmaning om att ansöka om medlemskap. När TS är medlem kan föreningen ej koppla ur fibern vilket skulle kunna ske nu (min tolkning). Om föreningen ej medger medlemskap eller kommer in med krav efteråt så kan TS hävda att hennes andel blev överlåten av säljaren till fastigheten varvid den avgiften ej ligger på TS att reglera.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om man läser stadgarna och sedan anslutningsavtalet så är det uppenbart att meningen är att insatsen i föreningen skall motsvara installationskostnaden av fiber. När man sedan överlåter medlemsskapet i föreningen till köparen av sin fastighet så slipper den nye medlemmen att betala insatsen.

Jag tycker att TS ej kan anses vara medlem tills dess att TS registrerats i medlemslistan av den ekonomiska föreningen. Därav min uppmaning om att ansöka om medlemskap. När TS är medlem kan föreningen ej koppla ur fibern vilket skulle kunna ske nu (min tolkning). Om föreningen ej medger medlemskap eller kommer in med krav efteråt så kan TS hävda att hennes andel blev överlåten av säljaren till fastigheten varvid den avgiften ej ligger på TS att reglera.
Vi (min sambo) ska ha blivit registrerade som medlemmar igår, men vi har dock inte skrivit under något avtal som de menar att man ska göra och skicka in en kopia.
 
  • Skärmdump av e-postbekräftelse om registrering som föreningsmedlem med en röd pil som pekar på texten.
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Min killgissning är att ni kan bestrida kravet och att fiberföreningen då kommer att koppla bort er. Sen får ni lösa det.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Och?

Kan väl finnas en mängd orsaker att det inte blivit indrivet tidigare.

Varför tycker du att föreningen inte ska ha betalt?

/ATW
De kan väl inte bara strunta i att se till att det skulle varit betalt redan av den förste som började använda den. Det kan inte vara lagligt att komma och kräva pengar av någon flera år efteråt. Jämför med tex en ny bostadsrättsförening. Någon har köpt en lägenhet men struntar i att erlägga avgiften för köpet. Tror du att de ens skulle få flytta in där då (jämför börja använda anslutningen)och sedan säljer de lägenheten och då skulle föreningen kräva senare köpare på den första avgiften fast denne betalat för lägenheten till säljaren. Det är den som ingår avtal om anslutning/köp som ska betala anslutningsavgiften. Även om man inte använder den själv brukar det vara ett bra argument för att det ska bli lättare sälja sedan. Skulle vilja råda IsabelleH att vända sig till det försäkringsbolag där hon har sin villaförsäkring och höra med dem om rättsskydd som ingår och tala om vad det gäller för dem. Hon kanske kan få hjälp där
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 1 till
  • Laddar…
A
hur kan fd ägare haft fiber och mest troligt använt om inte anslutning varit betald?
Jag tror på helt annan förklaring.
Jag tror nämligen att ordförande inte har koll och därför tror att det är samma avgift igen för nästa ägare av fastigheten.

De har säkert försökt med samma sak tidigare.. Men då inte fått betalt utan bara summan som styrelsen klubbar på möte.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
harry73
@Maskintok har en poäng här, hur ska man veta att avgiften inte är betald av tidigare ägare.

Det största problemet verkar vara att föreningen skötte ekonomin dålig under en längre period. Och det är hela föreningens ansvar och inte bara ts ansvar
 
  • Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
@Maskintok har en poäng här, hur ska man veta att avgiften inte är betald av tidigare ägare.

Det största problemet verkar vara att föreningen skötte ekonomin dålig under en längre period. Och det är hela föreningens ansvar och inte bara ts ansvar
Japp de måste ju kunna redogöra att de ALDRIG fått avtalad insats betald.
Låter osannolikt av nu 4 ägare av ett hus inom vad är det... 10 år?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.