297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Jag tror han menar att man alltid ska överväga att hålla liv i det man har, där utsläppen vid tillverkning redan skett, än att ge upphov till nya var tredje år.W witten skrev:
En sund inställning. Jag har ägt bilar som gått uppåt 40k mil utan större problem. Hemligheten heter förebyggande underhåll såsom t.ex. regelbundna rostskyddsbehandlingar.
Och du har varit med sedan 2010 men inte kommit med något vettigt så fortsätt ignorera verklighetenLassee skrev:Jag tror inte du ska vänta dig något vettigt.
Maskintok har, sedan han blev medlem i april i år, gjort i genomsnitt 37 inlägg per dag...över 8000 inlägg, jojo.
Farbrorn har nog inget bättre för sig, kan man tänka. Men hans inlägg ligger som en blöt filt av okunskap och förnekelse till kunskap över det här forumet, på ett sätt man sällan sett.
Tryck på ignorera. Det har jag gjort.
Så sant. Vi har 13-15 grader inomhus för att spara på olja men vi eldar med den miljövidriga oljan likväl. Skulle vi ha litet bättre ekonomi skulle vi kunna bygga eget hus med vedeldning och hygglig isolering i ställe för att hyra ett oljeeldat hus där all värme far rätt ut åt kråkorna genom 20 cm jord på mellantaket.F fribygg skrev:Tror du? Den som är fattig har nog inte råd att göra medvetna miljöval, eldar förmodligen upp både sin egen och den lokala bilverkstadens spillolja när den gratis frityroljan från gatuköket tagit slut.
Den som inte förbrukar så mycket, inte handlar importerat och inte åker förbränningsmotordrivet tror jag är miljövänligare.
varit med sedan 2010 och bara fått till 6 inlägg... aha det är en sådan där utsugare alltså... en som bara läser andras lösningar i trådar, en sådan som inte orkar med att leta eller leva för att skaffa sig kunskap och erfarenhet...Grizzlybjörnen123 skrev:
undrar jag vem fan som driver runt med okunskap....
Snacka om att Bolund missat dettaMathiasS skrev:Det stämmer ju iofs, eller vad var fel menar du?
Det verkar finnas någon generell tro att det är en lokal elbrist som gör att priset är högt nu, så är inte fallet.
EU har gjort sig beroende av rysk naturgas och nu stryper ryssarna tillgången med följden att marknadspriset på el stiger. När priset stiger i norra europa så säljer även svenska producenter till det högre priset och därför blir elen dyr här trots att vi exporterar el. Karlshamnsverket är ett exempel på det. Det startade inte härom månaden för att vi hade elbrist i sverige utan för att någon i EU ville köpa el till ett så högt pris att det var värt att dra igång koleldningen.....
Skippa anslutningen till den europeiska elmarknaden och se till att vi utan begränsning kan använda inhemskt producerad el (idag går inte det pga att vi inte kan överföra el från norr till söder) så tror jag problemet löser sig.
(Vi har förvisso andra problem med elsystemet givet bortfallet av planerbara energikällor, men det är en annan sak).
Det håller jag iofs med om. Men det är orimligt att vi skulle kunna ha en fordonsflotta som bara består av gamla bilar för all framtid.S Styrman_jansson skrev:Jag tror han menar att man alltid ska överväga att hålla liv i det man har, där utsläppen vid tillverkning redan skett, än att ge upphov till nya var tredje år.
En sund inställning. Jag har ägt bilar som gått uppåt 40k mil utan större problem. Hemligheten heter förebyggande underhåll såsom t.ex. regelbundna rostskyddsbehandlingar.
I vetenskapliga sammanhang finns det sällan "två sidor" på det sätt som jag tror att du menar.K Nils Andersson1 skrev:
Det finns många olika teser och experimentresultat. De flesta brukar likna varandra. Något som gör ett vetenskapligt experiment trovärdigt är att andra forskare kan upprepa experimentet med samma (eller åtminstone likartat) resultat.
Vi som inte är utbildade forskare inom ett område gör bäst i att lyssna på de som är utbildade. Men vi ska inte lyssna på ett fåtal forskare. Vi ska lyssna på många. Då framträder en bild av verkligheten (som bekant kan vi aldrig uppfatta verkligheten helt och hållet; det förklarade redan Platon) som är trovärdig. Enstaka avvikande resultat och teorier har mycket liten vikt i det vetenskapliga samtalet. Det har i stort sett ingen vikt för oss lekmän eftersom vi inte kan bedöma dem.
Om en avvikande teori har presenterats efter resultat som inte stämmer så bra med vedertagen forskning så behövs det att andra forskare upprepar experimentet och får samma resultat för att den avvikande teori ska tas på allvar. När forskarna tar den på allvar så kan vi också göra det.
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Naturligtvis inte. Men det bilden visar är att miljön inte tjänar på att byta bil för just miljön. Då är det bättre att hålla liv i sin befintliga bil. Men om man måste byta bil då t.ex. den man har är obotligt trasig så ska man välja en beständig bil med låga utsläpp.W witten skrev:
Jag är för! Det bästa med utförsåkning är lunchen uppe i backen och after-ski.S Styrman_jansson skrev:
Det är ju en helt vansinnig syssla som jag inte förstår att någon vill hålla på med. Det var länge sen det hölls en tävling på en landsväg där jag brukar köra men det brukade innebära stor irritation när tävlingsarrangören började agera trafikpolis.
Byte från gammal fossilare till ny fossilare lönar sig inte. Byte från gammal fossilare till ny elbil, det är där du hittar vinsten. Stort värde i att bidra till att få ut en extra elbil på marknaden.S Styrman_jansson skrev:
Nu rasar försäljningen av nya förbränningsbilar, så det rör på sig snabbt.
Det är lite sorgligt med sånt här hattande ändå. Tyskland kan inte ensamt göra så att käranden i målet slipper de problem de klagar på och andra länder är inte bundna av vad en tysk domstol dömer.D djac skrev:Det var lite mer täckning i media när det hände och eftersom denna domen kommer från Tysklands högsta instans anses den vägledande för andra liknande fall och måste tas hänsyn till. Visst kan politikerna ändra lagar men Tyskland har ett ganska fungerande rättsstat och jag tror inte det skulle funka att flagrant ändra lagarna och ställa detta offside..