Marike
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har Anders Ygeman blivit religös då han i aftonbladet skyller dagens höga elpris på Ryssland och Corona.

Elen i Sverige har fått Corona, sätt munskydd på eluttagen

Dessutom "tror" han att priset nu ska sjunka.
Tur man bara köper grön el då.:p
Samtidigt får man vara glad att han inte skyller på Otto-anhanget, det börjar bli svårt att skylla el-brist på bilisterna, sicket dilemma.:thinking:
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har Anders Ygeman blivit religös då han i aftonbladet skyller dagens höga elpris på Ryssland och Corona.

Elen i Sverige har fått Corona, sätt munskydd på eluttagen

Dessutom "tror" han att priset nu ska sjunka.
Jo han önskar väl att någon tar ansvar för Sverige... Det där som han och hans kollegor misslyckats med..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart är det så men då är det bättre om man använder pengarna till försörjningsstöd att omvandla dessa till ett återuppbyggnadsstöd i ursprungslandet
Är inte de flesta av de som sysslar med att skjuta varandra och som har utländsk bakgrund födda i Sverige?
 
A
R RoAd skrev:
Förstår faktiskt inte ens vart du vill komma med ditt trams.

Skriv något vettigt om du vill ha svar av mig.
Jag tror inte du ska vänta dig något vettigt.

Maskintok har, sedan han blev medlem i april i år, gjort i genomsnitt 37 inlägg per dag...över 8000 inlägg, jojo.

Farbrorn har nog inget bättre för sig, kan man tänka. Men hans inlägg ligger som en blöt filt av okunskap och förnekelse till kunskap över det här forumet, på ett sätt man sällan sett.

Tryck på ignorera. Det har jag gjort.
 
  • Gilla
bakterie och 3 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Nja, den fattige drar på sig en extra yllekofta när temperaturen kryper nedåt. Den välborne värmer upp poolen för att kunna bada ute i smällkalla vintern, i den mån de inte rest till Thailand förstås men resor är ju lite knivigt nu igen.
Visst finns det de som lägger pengar på hög, Fanns ett ordspråk, Den rikaste är den snålaste, men tror inte den kategorin är särskilt stor, de flesta som kan spenderar nog.:)
Eller "Den som har mest pengar när man dör vinner":cool:
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte tusan skulle jag lägga pengar på en elbil när man fortfarande kan köpa en gammal hederlig otto
Du är troligtvis inte mer miljövän för att du går in till bilhandlaren och beställer en bonusbil på el heller.
Någonstans måste ju vettet säga att om du låter bli att beställa en ny plåtburk och återanvänder en vettig gammal så är ju den gamla ändå mest miljövänlig då den redan har pressats fram.
Iallafall om man ska tro detta

Skitkul förresten. Etanolen var dyrast av alla bränslen vi har här förra veckan. 20-30 öre dyrare än dieseln. Kompisarna som har etanolmotor har inte kört med etanol åtminstone på 2 år iallafall :D

original.jpg
 
A
Lassee skrev:
Jag tror inte du ska vänta dig något vettigt.

Maskintok har, sedan han blev medlem i april i år, gjort i genomsnitt 37 inlägg per dag...över 8000 inlägg, jojo.

Farbrorn har nog inget bättre för sig, kan man tänka. Men hans inlägg ligger som en blöt filt av okunskap och förnekelse till kunskap över det här forumet, på ett sätt man sällan sett.

Tryck på ignorera. Det har jag gjort.
snacka går ju.
Men att ha insikten om att ni som vill ha elbilar, batteri mm styr inte över oss alla..
yttrandefrihet borde du ta och kolla upp..

samt att det är inte helt klart med en annan budget och förhoppningsvis annan regering att er våta dröm blir av..

Så ta du dina 6 inlägg och far någonstans.
 
  • Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Nja, den fattige drar på sig en extra yllekofta när temperaturen kryper nedåt. Den välborne värmer upp poolen för att kunna bada ute i smällkalla vintern, i den mån de inte rest till Thailand förstås men resor är ju lite knivigt nu igen.
Visst finns det de som lägger pengar på hög, Fanns ett ordspråk, Den rikaste är den snålaste, men tror inte den kategorin är särskilt stor, de flesta som kan spenderar nog.:)
Eller?
Jag är så snål att det nästan skriker om mig. Hade 19 grader när jag kom hem. Så eldar med min billiga ved. Jag får nästan ont när jag nu kopplade in motorvärmaren i min dieselbil för att jag ska dra mindre diesel när jag imorgon kl 0430 ska köra till jobbet och ploga innan alla andra kommer.

Knappt så jag ville att tanten skulle laga mat idag när spotpriset slog över till 435 öre kwh. Jävlar vad dumt att min spåkula inte visste detta när jag hade fastpris på 43 öre. Satan vad jag förlorar pengar nu :(
 
  • Ledsen
djac
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
El går att lagra i elbilen :crysmile::crysmile::crysmile:
Javisst GÅR det att lagra, och det finns så kallad V2G teknik där man kan använda bilbatteri för att kapa effekttoppar. Dock är detta inte alls utbrett än.

Problemet är dock att batterier inte lämpar sig för långtidslagring p.g.a. självurladdning.

Så för att lagra el från sommar till vinter är det direkt olämpligt. Då får man kika på att t.ex. göra vätgas eller skapa lägesenergi av överskottet. Men även där har vi problem med verkningsgrad samt kostnader.
 
A
alltid detta jävla snack om antal inlägg..
Ska nog börja räkna och jämföra er andras antal inlägg som man kan räkna som rent strunt....

Så får vi se..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Nja, den fattige drar på sig en extra yllekofta när temperaturen kryper nedåt.
Helt sant.
 
R Rkarlsson skrev:
Du är troligtvis inte mer miljövän för att du går in till bilhandlaren och beställer en bonusbil på el heller.
Någonstans måste ju vettet säga att om du låter bli att beställa en ny plåtburk och återanvänder en vettig gammal så är ju den gamla ändå mest miljövänlig då den redan har pressats fram.
Iallafall om man ska tro detta

Skitkul förresten. Etanolen var dyrast av alla bränslen vi har här förra veckan. 20-30 öre dyrare än dieseln. Kompisarna som har etanolmotor har inte kört med etanol åtminstone på 2 år iallafall :D

[bild]

Det saknas siffror på produktionen på de 2 första bilarna....
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller "Den som har mest pengar när man dör vinner":cool:
Jag har hört att man ingenting får ta med sej när man går, varken cash, kort, krypto, flådiga villan på fina adressen eller den nya bilen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har Anders Ygeman blivit religös då han i aftonbladet skyller dagens höga elpris på Ryssland
Det stämmer ju iofs, eller vad var fel menar du?

Det verkar finnas någon generell tro att det är en lokal elbrist som gör att priset är högt nu, så är inte fallet.

EU har gjort sig beroende av rysk naturgas och nu stryper ryssarna tillgången med följden att marknadspriset på el stiger. När priset stiger i norra europa så säljer även svenska producenter till det högre priset och därför blir elen dyr här trots att vi exporterar el. Karlshamnsverket är ett exempel på det. Det startade inte härom månaden för att vi hade elbrist i sverige utan för att någon i EU ville köpa el till ett så högt pris att det var värt att dra igång koleldningen.....

Skippa anslutningen till den europeiska elmarknaden och se till att vi utan begränsning kan använda inhemskt producerad el (idag går inte det pga att vi inte kan överföra el från norr till söder) så tror jag problemet löser sig.

(Vi har förvisso andra problem med elsystemet givet bortfallet av planerbara energikällor, men det är en annan sak).
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du är troligtvis inte mer miljövän för att du går in till bilhandlaren och beställer en bonusbil på el heller.
Någonstans måste ju vettet säga att om du låter bli att beställa en ny plåtburk och återanvänder en vettig gammal så är ju den gamla ändå mest miljövänlig då den redan har pressats fram.
Iallafall om man ska tro detta

Skitkul förresten. Etanolen var dyrast av alla bränslen vi har här förra veckan. 20-30 öre dyrare än dieseln. Kompisarna som har etanolmotor har inte kört med etanol åtminstone på 2 år iallafall :D

[bild]
Så det du säger är att bilfabrikerna ska börja bygga tio år gamla ICE-bilar och trolla bort utsläppen vid tillverkningen av dem?
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.