P pmd skrev:
Nej, knappast. Målet är att få bort mänskliga förare helt ur trafikmiljön.
Vems mål?

/ATW
 
R
Maskintok skrev:
Nä varför det?
Det enda ni länkar till som ni tror är sanning är en massa i trams från miljölobbyn.
Finns ingen sanning i Gretas släktingar mm.
Så du kunde inte. Jag är inte alls förvånad.

Du behöver inte fortsätta tjata om Greta och miljölobby. Det finns gott om vetenskapliga källor som visar på CO2s inverkan på den globala temperaturen.

Här har du några. Jag håller inte andan tills du gett mig dina ;)

https://news.climate.columbia.edu/2021/02/25/carbon-dioxide-cause-global-warming/

https://www.climate.gov/news-featur...ate/climate-change-atmospheric-carbon-dioxide

https://climate.nasa.gov/causes/
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det har du rätt i men det här var väl inte snyggt? Finansieringen av sänkta bensinpriser :thinking:

Efter högerbudgeten – Sverige kan förlora miljarder i EU-stöd – Supermiljöbloggen (supermiljobloggen.se)
Du behöver inte vara rädd för en skattesänkning för det ska ju dina kompisar i MP se till att det inte blir av
 
P
K Nils Andersson1 skrev:
Tveksamt om det stämmer faktiskt.
Jo, det stämmer.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det har du rätt i men det här var väl inte snyggt? Finansieringen av sänkta bensinpriser :thinking:

Efter högerbudgeten – Sverige kan förlora miljarder i EU-stöd – Supermiljöbloggen (supermiljobloggen.se)
Lite skrämmande att det finns en miljardpost att köpa "skyddsvärd" skog... Det är alltså Sveriges största skogsägare som inte lyckas sköta sin egen skog så den blir "skyddsvärd" utan nu måste tvinga till sig privat skog...

/ATW
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Så du kunde inte. Jag är inte alls förvånad.

Du behöver inte fortsätta tjata om Greta och miljölobby. Det finns gott om vetenskapliga källor som visar på CO2s inverkan på den globala temperaturen.

Här har du några. Jag håller inte andan tills du gett mig dina ;)

[länk]

[länk]

[länk]
Du..
Du har dina åsikter och värderingar.
Det betyder inte att det du tycker är mer rätt än något annat.

Vill du ha någon information av mig, börja visa respekt och inse att det du hävdar inte alls stämmer och sluta hänvisa till miljölobbyns vänner...

Jag kommer aldrig att sitta och leta information eller delge information till detta forum så länge ni håller på med att aktivt stöda miljönissar...
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
De menar väl att gamla synder inte räknas. Så en gammal elbil har också mindre miljöpåverkan än en ny men inte lika lite som en ottobil eftersom en gammal elbil förmodligen behöver ett nytt batteri.
Läser nu från elbolaget att 1kw ger en co2 på 48g, märkligt, jag köper ju bara grön el. Men helt ren är elbilen inte, ungefär hälften av vad en ottobil smutsar ner.
För de flesta står knappast valet mellan att köpa en ny elbil eller att köpa en gammal fossilbil.

Det skiljer i miljöpåverkan mellan att köpa en ny fossilbil eller att köpa en gammal fossilbil också.
 
R RoAd skrev:
Nej, det har ingen någonsin kommit fram till genom vetenskaplig forskning. En myt som sprids av folk som vill försöka få det till att vetenskapsmän just gissar. Det gör de absolut inte, och om någon skulle göra det så skulle de genast få sina gissningar underkända av andra forskare.

Läs på om hur vetenskaplig metod fungerar istället för att göra bort dig ;)

[länk]
Dina vetenskapskompisar utvecklade atombomben och se vilket helvete japanerna fick för den vetenskapen.

Dessutom var mengele vetenskapsman
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
För övrigt kan jag förstå att det finns en viss allmän skepsis mot en omställning till eldrift.
Vi har ju tidigare sett hur man politiskt premierat fler olika sorts bränslen som miljöräddare för att sedan några år senare plötsligt ändra sig. Först var det biogas, sedan etanol, sedan diesel och nu kommer elbilen in. Klart det finns en allmän skepsis mot hur hållbar ännu en omställning blir. Förtroendet måste ju vara kört i botten av våra veliga politiker.

Personligen så tror jag inte det finns en universallösning för alla transporter. Naturen håller inte för att vi massutnyttjar specifika typer av råvaror utan vi måste jobba på flera fronter med det som är bäst för just den transporten vi ska utföra vid det tillfället. Jag tror inte heller på att förbjuda en viss teknik då vi inte vet vad för utveckling inom den som kan komma i framtiden. Vi ska sätta krav( t.ex. utsläppskrav o.d.) som våra transporter ska uppfylla sedan är det upp till ingenjörer, forskare och bolag att ta fram produkter som uppfyller dem.

Kanske är det en elbil bäst för en transport, vätgas-bränslecell för en annan, HVO för en tredje osv osv...
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Elpriset över 3kr... Men än exporterar Sverige som helhet...
Så brist kan man säga finns men egentligen inte i Sverige än
[bild]
Det råder brist när producenterna inte kan leverera så mycket som konsumenterna efterfrågar. Det är en bit kvar dit när det gäller el i Sverige.
 
P pmd skrev:
Det råder brist när producenterna inte kan leverera så mycket som konsumenterna efterfrågar. Det är en bit kvar dit när det gäller el i Sverige.
Precis. Det vi har i Sverige är inte elbrist utan effektbrist vid specifika tidpunkter.

El är en färskvara som är svår att lagra, speciellt över längre tid. Därför kan vi inte flytta överskott från en tidpunkt till ett underskott en annan tidpunkt.
 
R RoAd skrev:
Så du kunde inte. Jag är inte alls förvånad.

Du behöver inte fortsätta tjata om Greta och miljölobby. Det finns gott om vetenskapliga källor som visar på CO2s inverkan på den globala temperaturen.

Här har du några. Jag håller inte andan tills du gett mig dina ;)

[länk]

[länk]

[länk]
Digital termometer som visar -16,8°C ute och 2,8°C inne på en trädvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja jag hoppas globala uppvärmningen kommer fort
 
  • Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
För de flesta står knappast valet mellan att köpa en ny elbil eller att köpa en gammal fossilbil.

Det skiljer i miljöpåverkan mellan att köpa en ny fossilbil eller att köpa en gammal fossilbil också.
Inte tusan skulle jag lägga pengar på en elbil när man fortfarande kan köpa en gammal hederlig otto
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För övrigt kan jag förstå att det finns en viss allmän skepsis mot en omställning till eldrift.
Vi har ju tidigare sett hur man politiskt premierat fler olika sorts bränslen som miljöräddare för att sedan några år senare plötsligt ändra sig. Först var det biogas, sedan etanol, sedan diesel och nu kommer elbilen in. Klart det finns en allmän skepsis mot hur hållbar ännu en omställning blir. Förtroendet måste ju vara kört i botten av våra veliga politiker.

Personligen så tror jag inte det finns en universallösning för alla transporter. Naturen håller inte för att vi massutnyttjar specifika typer av råvaror utan vi måste jobba på flera fronter med det som är bäst för just den transporten vi ska utföra vid det tillfället. Jag tror inte heller på att förbjuda en viss teknik då vi inte vet vad för utveckling inom den som kan komma i framtiden. Vi ska sätta krav( t.ex. utsläppskrav o.d.) som våra transporter ska uppfylla sedan är det upp till ingenjörer, forskare och bolag att ta fram produkter som uppfyller dem.

Kanske är det en elbil bäst för en transport, vätgas-bränslecell för en annan, HVO för en tredje osv osv...
...bensin för en fjärde...diesel för den 5...
 
R
Maskintok skrev:
Du..
Du har dina åsikter och värderingar.
Det betyder inte att det du tycker är mer rätt än något annat.

Vill du ha någon information av mig, börja visa respekt och inse att det du hävdar inte alls stämmer och sluta hänvisa till miljölobbyns vänner...

Jag kommer aldrig att sitta och leta information eller delge information till detta forum så länge ni håller på med att aktivt stöda miljönissar...
Nej, det jag skriver om CO2 här är inte mina "åsikter eller värderingar". Det är vad vetenskapen kommit fram till genom forskning. Det finns mängder med just forskning i ämnet och det råder sk. konsensus i ämnet idag.

Du däremot gissar ju bara enligt egen utsago. Varför ska jag visa respekt för det beteendet?

Du fick lite länkar av mig i förra inlägget, om du är intresserad av att lära dig något kan du ju börja med dem.

Jag lovar att jag ska klicka på eventuella länkar du kommer med för att styrka dina gissningar.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.