P
K karlmb skrev:
Och kläder, det beställer du hem 5 storlekar av varje och skickar sedan tillbaka de 4 som inte passade?
Nej. Jag vet hur stor jag är. ;)

Skor tycker jag dock är för besvärligt att köpa på postorder, men brukar gå många år mellan skoinköpen så det är inte så betungande att handla skor i en fysisk butik.
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Oljekraftverket i Karlshamn sätts i beredskapsläge enligt aftonbladet nu på morgonen. Anledningen är kylan och elbristen.

Svar på den?
Det torde vara helt enligt plan. Det har hänt många gånger förr.
 
P pmd skrev:
Då är det väl fel att kalla honom för svetsarn?
Han tycks dock ha varit anställd som svetsare på ett verkstadsföretag i flera år.
Han gick som lärling på Hägglunds en massa år. Normal lärlingstid är 1 år men "svetsaren" klarade aldrig slutprovet så han blev aldrig riktig svetsare.

Tycker det är synd att han inte klarade provet. För hade han gjort det kanske vi sluppit honom som Statsminister
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men "svetsarn" klarade inte svetsprovet så han blev politiker
Har du koll på alla svetsare? Har nog bara mött en med alla certifikat inom svetsning. Resten har varit självlärda. Den allra bästa jag sett hade inte gjort ett enda svetsprov.
Jag har jobbat som svetsare men inte behövde jag något prov i yrket för att svetsa, TIG, MIG Gas använde vi där. Enda kursen jag gått var i skolan där jag fick vg för att tramsa runt med lite plåt.
Säger inte att det är trams med certifikat, men du skulle bara veta hur usla svetsutbildningar på vuxenskola är, den vi hade här kunde de lika gärna struntat i.

Förövrigt är det lätt och svetsa, när man tränat lite.
Gillar inte gubben själv men någon stackare brukar få ta skitjobbet i facket, och de är alla ofta illa omtyckta, vare sig de vill väl eller inte.


I övrigt är det tragiskt att se att folk här gärna ser att vi bygger bort oss själva med robotiserat skit. Det är ju så en del jobb försvunnit, så snart behövs vi inte alls =)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det torde vara helt enligt plan. Det har hänt många gånger förr.
De stängde väl av verket för någon månad sen. Bara för att kunna vara i beredskap att slå på det... :crysmile:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P
K Nils Andersson1 skrev:
Det fanns tidigare videos med kritiker, och då med personer som var forskare eller på annat meriterade. Men sen bestämde media att de inte gillar vissa saker, det var massor som försvann. Så man kan inte längre kolla. Det man kan göra är att köpa boken av vår främsta expert
Vad händer med klimatet?
Kan du sammanfatta budskapet?
Sen kan man försöka hitta , om tex IPCC skriver något om hur och varför koldioxid skulle vara en växthusgas. Men den faktan hittar du aldrig.
Om man inte letar så hittar man inte. Att koldioxid är en växthusgas är ett väletablerat vetenskapligt rön sen ett par hundra år tillbaka. Referenser till det har jag redan gett i ett tidigare inlägg.

Om vi ska kasta boktitlar på varandra så får du den här, där Svante Arrhenius beskriver växthuseffekten pga koldioxid.
https://libris.kb.se/bib/12447617
Det är en lånebok hos KB, men det är väl inte omöjligt att den går att köpa nånstans.
 
A
P pmd skrev:
Kan du sammanfatta budskapet?

Om man inte letar så hittar man inte. Att koldioxid är en växthusgas är ett väletablerat vetenskapligt rön sen ett par hundra år tillbaka. Referenser till det har jag redan gett i ett tidigare inlägg.

Om vi ska kasta boktitlar på varandra så får du den här, där Svante Arrhenius beskriver växthuseffekten pga koldioxid.
[länk]
Det är en lånebok hos KB, men det är väl inte omöjligt att den går att köpa nånstans.
Det där är ju för fan en släkting till Greta...
Och sånt ska man ta på allvar..
aldrig...

Sedan är co2 ingen fastställd gas för någon effekt, det är tyckande och åsikter... Inget mer....
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Det har du rätt i men det här var väl inte snyggt? Finansieringen av sänkta bensinpriser :thinking:

Efter högerbudgeten – Sverige kan förlora miljarder i EU-stöd – Supermiljöbloggen (supermiljobloggen.se)
äntligen kan Sverige börja leva igen..
kasta kommunisten i Östersjön..
Och skicka mp till Afrika... De kan väl sortera sopor eller något... Då gör de iallafall nytta..
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Det där är ju för fan en släkting till Greta...
Och sånt ska man ta på allvar..
aldrig...

Sedan är co2 ingen fastställd gas för någon effekt, det är tyckande och åsikter... Inget mer....
CO2 har misstänkts vara en växthusgas sedan slutet på 1800-talet. Idag VET vi att det är så. Att hävda något annat tyder mest på förnekelse.

https://history.aip.org/climate/co2.htm#S1
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
CO2 har misstänkts vara en växthusgas sedan slutet på 1800-talet. Idag VET vi att det är så. Att hävda något annat tyder mest på förnekelse.

[länk]
Nä inte direkt.
det är att se nyktert på vad media försöker hävda.. Bara läsa allt som de försökt lura i den stora massan sedan 1960 talet...
Va inte bitter för att mp snart är ett minne blott i riksdagen.. ;);)

att komma dragande med släkten till Greta är att reta folk... iallafall med vett..
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Nä inte direkt.
det är att se nyktert på vad media försöker hävda.. Bara läsa allt som de försökt lura i den stora massan sedan 1960 talet...
Va inte bitter för att mp snart är ett minne blott i riksdagen.. ;);)

att komma dragande med släkten till Greta är att reta folk... iallafall med vett..
Vad svamlar du om? Du påstod att det inte bevisats att CO2 bidrar till växthuseffekten. Det är inte media (eller släktingar till Greta) som anser det utan vetenskapen. Du tror inte på vetenskapsmän heller?
 
A
R RoAd skrev:
Vad svamlar du om? Du påstod att det inte bevisats att CO2 bidrar till växthuseffekten. Det är inte media (eller släktingar till Greta) som anser det utan vetenskapen. Du tror inte på vetenskapsmän heller?
sällan, varför skulle jag tro dessa?
ena dagen säger de så.. andra dagen talar de om något annat... nä... glöm..
De enda som konstant talat om co2 som farligt är SMHI och dess mp svans...
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
sällan, varför skulle jag tro dessa?
ena dagen säger de så.. andra dagen talar de om något annat... nä... glöm..
De enda som konstant talat om co2 som farligt är SMHI och dess mp svans...
Som sagt, vetenskapen började misstänka att CO2 kunde orsaka uppvärmning redan för 120 år sedan. Idag VET man det.

Du är verkligen inte rädd för att ha bestämda åsikter om saker du är totalt okunnig om. Du verkar inte heller vara öppen för att lära dig något. Två ganska dålig egenskaper. Speciellt om man som du kombinerar dem.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Som sagt, vetenskapen började misstänka att CO2 kunde orsaka uppvärmning redan för 120 år sedan. Idag VET man det.

Du är verkligen inte rädd för att ha bestämda åsikter om saker du är totalt okunnig om. Du verkar inte heller vara öppen för att lära dig något. Två ganska dålig egenskaper. Speciellt om man som du kombinerar dem.
Nja jag kan lyssna och lära mig saker..
Men inte lyssnar jag på sådant som inte stämmer bara för att det passar in...
hört så många olika teorier nu så jag har gett upp för länge sedan med dessa forskare och vetenskapsmän....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.