297 388 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Så du kunde inte. Jag är inte alls förvånad.Maskintok skrev:
Du behöver inte fortsätta tjata om Greta och miljölobby. Det finns gott om vetenskapliga källor som visar på CO2s inverkan på den globala temperaturen.
Här har du några. Jag håller inte andan tills du gett mig dina
https://news.climate.columbia.edu/2021/02/25/carbon-dioxide-cause-global-warming/
https://www.climate.gov/news-featur...ate/climate-change-atmospheric-carbon-dioxide
https://climate.nasa.gov/causes/
Du behöver inte vara rädd för en skattesänkning för det ska ju dina kompisar i MP se till att det inte blir avA Abies koreana skrev:
Lite skrämmande att det finns en miljardpost att köpa "skyddsvärd" skog... Det är alltså Sveriges största skogsägare som inte lyckas sköta sin egen skog så den blir "skyddsvärd" utan nu måste tvinga till sig privat skog...A Abies koreana skrev:
/ATW
Du..R RoAd skrev:
Du har dina åsikter och värderingar.
Det betyder inte att det du tycker är mer rätt än något annat.
Vill du ha någon information av mig, börja visa respekt och inse att det du hävdar inte alls stämmer och sluta hänvisa till miljölobbyns vänner...
Jag kommer aldrig att sitta och leta information eller delge information till detta forum så länge ni håller på med att aktivt stöda miljönissar...
För de flesta står knappast valet mellan att köpa en ny elbil eller att köpa en gammal fossilbil.Marike skrev:De menar väl att gamla synder inte räknas. Så en gammal elbil har också mindre miljöpåverkan än en ny men inte lika lite som en ottobil eftersom en gammal elbil förmodligen behöver ett nytt batteri.
Läser nu från elbolaget att 1kw ger en co2 på 48g, märkligt, jag köper ju bara grön el. Men helt ren är elbilen inte, ungefär hälften av vad en ottobil smutsar ner.
Det skiljer i miljöpåverkan mellan att köpa en ny fossilbil eller att köpa en gammal fossilbil också.
Dina vetenskapskompisar utvecklade atombomben och se vilket helvete japanerna fick för den vetenskapen.R RoAd skrev:Nej, det har ingen någonsin kommit fram till genom vetenskaplig forskning. En myt som sprids av folk som vill försöka få det till att vetenskapsmän just gissar. Det gör de absolut inte, och om någon skulle göra det så skulle de genast få sina gissningar underkända av andra forskare.
Läs på om hur vetenskaplig metod fungerar istället för att göra bort dig
[länk]
Dessutom var mengele vetenskapsman
Allvetare
· Östergötland
· 4 172 inlägg
För övrigt kan jag förstå att det finns en viss allmän skepsis mot en omställning till eldrift.
Vi har ju tidigare sett hur man politiskt premierat fler olika sorts bränslen som miljöräddare för att sedan några år senare plötsligt ändra sig. Först var det biogas, sedan etanol, sedan diesel och nu kommer elbilen in. Klart det finns en allmän skepsis mot hur hållbar ännu en omställning blir. Förtroendet måste ju vara kört i botten av våra veliga politiker.
Personligen så tror jag inte det finns en universallösning för alla transporter. Naturen håller inte för att vi massutnyttjar specifika typer av råvaror utan vi måste jobba på flera fronter med det som är bäst för just den transporten vi ska utföra vid det tillfället. Jag tror inte heller på att förbjuda en viss teknik då vi inte vet vad för utveckling inom den som kan komma i framtiden. Vi ska sätta krav( t.ex. utsläppskrav o.d.) som våra transporter ska uppfylla sedan är det upp till ingenjörer, forskare och bolag att ta fram produkter som uppfyller dem.
Kanske är det en elbil bäst för en transport, vätgas-bränslecell för en annan, HVO för en tredje osv osv...
Vi har ju tidigare sett hur man politiskt premierat fler olika sorts bränslen som miljöräddare för att sedan några år senare plötsligt ändra sig. Först var det biogas, sedan etanol, sedan diesel och nu kommer elbilen in. Klart det finns en allmän skepsis mot hur hållbar ännu en omställning blir. Förtroendet måste ju vara kört i botten av våra veliga politiker.
Personligen så tror jag inte det finns en universallösning för alla transporter. Naturen håller inte för att vi massutnyttjar specifika typer av råvaror utan vi måste jobba på flera fronter med det som är bäst för just den transporten vi ska utföra vid det tillfället. Jag tror inte heller på att förbjuda en viss teknik då vi inte vet vad för utveckling inom den som kan komma i framtiden. Vi ska sätta krav( t.ex. utsläppskrav o.d.) som våra transporter ska uppfylla sedan är det upp till ingenjörer, forskare och bolag att ta fram produkter som uppfyller dem.
Kanske är det en elbil bäst för en transport, vätgas-bränslecell för en annan, HVO för en tredje osv osv...
Allvetare
· Östergötland
· 4 172 inlägg
Precis. Det vi har i Sverige är inte elbrist utan effektbrist vid specifika tidpunkter.P pmd skrev:
El är en färskvara som är svår att lagra, speciellt över längre tid. Därför kan vi inte flytta överskott från en tidpunkt till ett underskott en annan tidpunkt.
Inte tusan skulle jag lägga pengar på en elbil när man fortfarande kan köpa en gammal hederlig ottoP pmd skrev:
...bensin för en fjärde...diesel för den 5...S Styrman_jansson skrev:För övrigt kan jag förstå att det finns en viss allmän skepsis mot en omställning till eldrift.
Vi har ju tidigare sett hur man politiskt premierat fler olika sorts bränslen som miljöräddare för att sedan några år senare plötsligt ändra sig. Först var det biogas, sedan etanol, sedan diesel och nu kommer elbilen in. Klart det finns en allmän skepsis mot hur hållbar ännu en omställning blir. Förtroendet måste ju vara kört i botten av våra veliga politiker.
Personligen så tror jag inte det finns en universallösning för alla transporter. Naturen håller inte för att vi massutnyttjar specifika typer av råvaror utan vi måste jobba på flera fronter med det som är bäst för just den transporten vi ska utföra vid det tillfället. Jag tror inte heller på att förbjuda en viss teknik då vi inte vet vad för utveckling inom den som kan komma i framtiden. Vi ska sätta krav( t.ex. utsläppskrav o.d.) som våra transporter ska uppfylla sedan är det upp till ingenjörer, forskare och bolag att ta fram produkter som uppfyller dem.
Kanske är det en elbil bäst för en transport, vätgas-bränslecell för en annan, HVO för en tredje osv osv...
Nej, det jag skriver om CO2 här är inte mina "åsikter eller värderingar". Det är vad vetenskapen kommit fram till genom forskning. Det finns mängder med just forskning i ämnet och det råder sk. konsensus i ämnet idag.Maskintok skrev:Du..
Du har dina åsikter och värderingar.
Det betyder inte att det du tycker är mer rätt än något annat.
Vill du ha någon information av mig, börja visa respekt och inse att det du hävdar inte alls stämmer och sluta hänvisa till miljölobbyns vänner...
Jag kommer aldrig att sitta och leta information eller delge information till detta forum så länge ni håller på med att aktivt stöda miljönissar...
Du däremot gissar ju bara enligt egen utsago. Varför ska jag visa respekt för det beteendet?
Du fick lite länkar av mig i förra inlägget, om du är intresserad av att lära dig något kan du ju börja med dem.
Jag lovar att jag ska klicka på eventuella länkar du kommer med för att styrka dina gissningar.