Jetkokos Jetkokos skrev:
Låt mig gissa, du klarar inte av att se att andra människor äger Apple-produkter heller?

Köper någon en produkt som heter smart on/off plugg så förväntar de nog inte sig att den ska klara av att göra så mycket mer. Och det är helt ok, det är därför vi har så många olika system på marknaden.
Vill man ha en produkt som bara klarar av/på så ska man givetvis köpa det.
Min fråga gäller varför det anses motiverat att betala 4-5 gånger mer än för likvärdiga produkter som redan funnits på marknaden i ett årtionde. Med tanke på hur denna wallplug har hajpats redan flera år innan den släpptes så är det väl rimligt att alla inte bara ställer sig och jublar när det visar sig vara en helt vanlig on/off som inte på något sätt skiljer sig från de andra hundratals konkurrerande produkterna? I funktionalitet motsvarar den ju det man brukar få i Ica Basic-sortimentet. Inget fel med det men då borde prislappen vara därefter.

Om du börjar jämföra Plejds filosofi och produktutbud med Apple så tror jag inte att jag vill slösa tid på den diskussionen. Men det säger en del om problematiken som uppstår när man inte vill ta in åsikter som inte stämmer överens med sina egna.

Redigerat:
A alfista skrev:
Det intressanta var ju att kunden inte på minsta vis efterfrågat någon annan funktion än en ratt för att ställa ljusstyrkan, samt att just badrumsbelysning torde vara ett av de minst meningsfulla att fjärrstyra.

Men det där med appstyrda enheter är en gåta, Rent tekniskt och ekonomiskt kan jag se varför man bygger produkter som styrs via appar, men som användare finns det ganska få applikationer i ett hem där styrning via mobilen är det smidiga eller naturliga valet. Det kan ge ett mervärde om man kan göra det som ett komplement till en "fysisk" kontroll, men att ha det som det primära eller rent av enda interfacet suger. En gång hade det väl en wow-faktor, "rena rama Star Trek" men den fasen borde vi passerat. Får kanske ge det ett årtionde till, men jag påminns om inledningen till Hitchhiker's Guide to the Galaxy:
“Far out in the uncharted backwaters of the unfashionable end of the western spiral arm of the Galaxy lies a small unregarded yellow sun. Orbiting this at a distance of roughly ninety-two million miles is an utterly insignificant little blue green planet whose ape-descended life forms are so amazingly primitive that they still think digital watches are a pretty neat idea.”
Instämmer. Men funktionen att kunna släcka från jobbet när barnen har lämnat kåken upplyst som en landningsbana när de åkt till skolan :crysmile: Den biten använder jag faktiskt :rofl: Men det funkar ju med Plejd.

• Gilla
one-
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag blir lite fundersam när en nyreggad användare går på så väldigt om en specifik produkt.
Inte seriöst eller trovärdigt imho.
Borde inte trovärdigheten bedömas utifrån det man skriver snarare än hur många inlägg man har sedan tidigare? Ibland är det nyttigt med lite nya friska inspel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Jonte Karlsson Men du verkar ha gått på korståg eller nått, du ser ut att ha registrerat dig på detta forum bara för att klanka ner på Plejd, för detta är den enda tråd du engagerat dig i.
Jag försöker inte klanka ner, jag ger konstruktiv kritik och ställer relevanta frågor. Jag får dock inte så många konstruktiva och relevanta svar.

• Gilla
ansic och 1 till
  • Laddar…
H
T Tompafix skrev:
Jag gillar Plejd och hade tänkt att komplettera mitt system med med 15st wallplugg. Jag använder i stort sett bara scenarion och är nöjd med detta. Men kan ju samtidigt erkänna att jag hade hoppats på ett lägre pris. 5kkr vs 1.5kkr är en stor skillnad i peng... Men vilka wallplugg som är slimmade kräver inte någon form av Google home eller liknade?
Shelly's plug S
https://shop.shelly.cloud/shelly-plug-s-wifi-smart-home-automation#62
De brukar ha ganska bra rea vid blackfriday.
Max 12A dock men finns en lite klumpigare variant ifall du behöver att den ska klara 16A

T Tompafix skrev:
Men det funkar ju med Plejd.
Du kan alltså styra dina plejdprylar från jobbet? Utveckla gärna hur. Jag är uppenbarligen inte påläst. :oops:

J Jonte Karlsson skrev:
Borde inte trovärdigheten bedömas utifrån det man skriver snarare än hur många inlägg man har sedan tidigare? Ibland är det nyttigt med lite nya friska inspel.
Absolut! Samtidigt får man kanske som helt ny acceptera viss "nyfikenhet" om det nu är så att i princip alla inlägg hamnar i enbart en tråd och på ett tema. Om det nu är så som sagt. Jag har inte kollat.

Om vi vänder på det och du hade förespråkat Plejd starkt som ny medlem hade det faktiskt varit ett regelbrott då reglerna säger:

Skärmdump från diskussionsforum som visar regler mot dold reklam i inlägg.

Alfredo Alfredo skrev:
Du kan alltså styra dina plejdprylar från jobbet? Utveckla gärna hur. Jag är uppenbarligen inte påläst. :oops:
Lägger man till Gateway till systemet så kan man styra enheterna utanför hemmet.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Lägger man till Gateway till systemet så kan man styra enheterna utanför hemmet.
Flera dumma frågor... Kan man styra dem "som man vill" eller så länge Plejds servrar "finns, fungerar och man 'betalar' för det"?

J Jonte Karlsson skrev:
Nu har jag läst din källa ytterligare 200 gånger men kan fortfarande inte hitta någon grund för ditt påstående.
Kan du rödmarkera stycket som säger att wallpluggen kan reläa trafik mellan andra enheter?
Om du tittar mer allmänt på Plejds hemsida så står det att alla produkter, vilket inkluderar SPR-01, har den funktionen och jag har pratat med tekniska supporten på Plejd och uppmärksammat dem på att det inte står med på produktsidan och de kommer att uppdatera både den och produktbladet.

Alfredo Alfredo skrev:
Flera dumma frågor... Kan man styra dem "som man vill" eller så länge Plejds servrar "finns, fungerar och man 'betalar' för det"?
Den kräver ingen handpåläggning vid installation, så jag gissar på det senare alternativet. För styrning utanför hemmet alltså.

Alfredo Alfredo skrev:
Här kan du läsa mer: https://www.plejd.com/sv-se/produkter/GWY-01

Fyller då de funktioner jag önskar :rofl:

J Jonte Karlsson skrev:
Vill man ha ett system som "bara fungerar" så kan man knalla iväg till typ Netonnet och köpa ett 3-pack wallplugs med samma funktionalitet som Plejd men för mindre summa pengar än en enda wallplug från Plejd. Med 5 års garanti.

Vill man ha lite mer bells and whistles kan man tex skaffa en Shelly wallplug. Jämfört med Plejds motsvarighet har den betydligt läckrare utseende, LED-belysing, effektmätning, inbyggd avancerad schemaläggning och konfigurering, styrbar med eller utan centralenhet, stöd för en uppsjö av öppna standarder för att kunna integrera i vilket system man än väljer. För nästan halva priset mot en Plejd. Från ett företag som faktiskt rör sig framåt.
Jag gissar att det blir svårt att köra astrour och annan schemaläggning på 3-packet från Netonnet?

De flesta av de egenskaper du beskriver hos Shelly är sådant jag inte är det minsta intresserad av. Jag vill inte ha en wallplug som har ett "läckert" utseende (den ska vara så diskret det bara går), LED-belysning som stör i ögonvrån vill jag inte heller ha, effektmätning är helt ointressant och centralenhet behöver jag ingen annan än en mobiltelefon och jag har ingen nytta av någon mer avancerad schemaläggning en den som möjliggörs i appen.
Det jag hade kunnat önska är dimmerfunktion men då hade man istället behövt hålla koll på vilken typ av last som kopplas in i pluggen för att inte riskera att bränna den.

Du känns oerhört bitter över att det finns andra typer av användare än du och förstår inte att det finns många där ute som inte är intresserade av ett full-automatiserat hem utan bara vill kunna styra belysning på ett smidigt sätt (sen finns det folk som har gått betydligt längre och styr rullgardiner, markiser, garageportar etc med plejd också men det kräver lite kringutrustning).

• Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Det jag hade kunnat önska är dimmerfunktion men då hade man istället behövt hålla koll på vilken typ av last som kopplas in i pluggen för att inte riskera att bränna den.
Eller så hade pluggen klarat godtycklig last utan manuaell konfiguration eller åtminstone inte skadats av felinställning. ;) Det senare ser jag ärligt talat som ett absolut minimikrav vid denna typ av konsumentelektronik.

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.