296 866 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ladda en gång i veckan hmm så då borde jag komma 70 mil på 1 laddnibg i veckan bara till jobbet utan att riskera stopp.Forlowt skrev:Du tänker helt fel va gäller i princip alla dina exempel. 16 huvud säkring räcker gott och väl väldigt länge. Vi ligger ALDRIG på total effekt över 4kw vid ett tillfälle ens.
Man drar 2.5m2 till att ladda elbilen och säkrar kanske med 3x16 men laddar kanske med 3x6eller 3x10 natten tid vilket räcker hästlängder.
Mycket av det du skriver är tillfälliga saker. En pump gör vatten och varar i några timmar eller mer bland annat.
Har man bekymmer så är lastbalansering kanske något man kan köpa, mycket billigare än att säkra upp till 35 amp.
Även lastbalansering mellan 2 bilar är möjligt.. ladda båda lite eller den ena först och sen den andra...
Ca 1500mil om året kör vi med min bil, laddar en gång i veckan.. på ett år laddar jag 52 ggr då.. något mindre kanske eftersom vi kör mer Tesla på fritiden och semester osv..
Om din förbrukning är enligt din beskrivning så berätta gärna vad din räkning ligger på.
Jag har smarta hemmet 7 olika energimätare på på huvudlärare
Vatten pump varmvatten
Element inne
Golvärme
Pool och terasspool samt just nu garagevärme.
Lastbalansering kostar också dessutom behövdes de ca 30 A samtidigt kan inte fimpa Värme så fort grannen spolar i toan då blir det kallt.
Så ser live hur många ampere det går åt med nya elementen om kallt går allt samtidigt.
30x3 A på VA vv värme element och luftluftvärmepumpar. och motorvärmare.
Så mycket nör det måste och mindre ibland men vattenpumpen är dessutom till 4 hushåll.
Så jag har nog lite för mycket koll.
Dock klarar ju säkringarna 1.8 ggr 20A men inte allt för länge.
Last balansering vad skall man offra då för något som du kan driva med andra bränslen inte prio 1 liksom.
Värme eller spisen bastu men inte ens en tanke på dra igång den.
Värme behövs konstant om inte så ligger du efter ännu mera behövs.
Normal skåne går det ju okey men inte när all el behövs som mest i Sverige.
F fiskbuggaren skrev:
Det är ju perfekt. Redan upplärd på att plugga in bilen när du kommit hemR Rkarlsson skrev:
Redigerat:
Det börjar bli lite tröttsamt att räkna på allt. Om du skummar igenom mina inlägg så hittar du uträkningar på alla möjliga scenario.D Dalaromeo skrev:
Jag ställer en direkt motfråga...
Kan du koka The hemma hos dig med en vattenkokare när som helst på dygnet?
Isåfall kan du ladda en elbil med. Och om bilen får stå hela dygnet och ladda så kan du sen köra 24mil på den laddningen. På en vecka har du potential att köra 100-150mil på enbart el.
Har jag typ redan svarat på i inlägg 263wildeside skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-vaentar-oss-bilister.434780/page-18#post-4470531
Inlägg 263 ger en bra beskrivningwildeside skrev:Ska jag inte kunna ladda min eventuella elbil när jag behöver det.
Det är fantastiskt att dom kommit på att det inte alltid blåser, på vintern skiner inte solen och det regnar inte tillräckligt, då därför har vi startat oljekraftverk, importerar från Polen/Tyskland som producerar elen med kol och importerar från england hur nu dom producerar el har jag inte fördjupat mej i för att försörja oss med el?
Kanske vore smart att lösa hållbar/miljövänlig elproduktion i Sverige innan eller iaf i samma takt som vårt ökande behov.
200st bilar som laddar med 11kw kan ladda in över 1000mil per timme....Forlowt skrev:Hittils har det inte varit några problem att ladda bilen men ett företag jag jobbade på fick inte säkra upp högre än det befintliga på grund av effektbrist.
Det är onekligen helt galet, starta kärnkraftverk igen säger jag !
Men just att ladda bilen på några få kw är hittils inga bekymmer mer än kwh priset men ska du starta företag och ladda 200 ST à 11kw så är det kanske
Eller så har de laddat in en 5mils resa på 1h... Eller 200st tesla med 100kwh batteri blir helt fulla på mindre än 10 timmar...
Tomaterna har inget med de att göra.R Rkarlsson skrev:
De handlar om att Tyskland har problem.
Teoretiskt ja och i verkligheten - 18 c hälften 13mil vilket är två dagar till jobbet och inte hinner den ladda ett dygn så ofta max 4.5 tim på vändskift.A Alexn72 skrev:Det börjar bli lite tröttsamt att räkna på allt. Om du skummar igenom mina inlägg så hittar du uträkningar på alla möjliga scenario.
Jag ställer en direkt motfråga...
Kan du koka The hemma hos dig med en vattenkokare när som helst på dygnet?
Isåfall kan du ladda en elbil med. Och om bilen får stå hela dygnet och ladda så kan du sen köra 24mil på den laddningen. På en vecka har du potential att köra 100-150mil på enbart el.
Verkligheten är olika för oss alla.
Det har inte med elbilar att göra det är hela grejen rädda världen skit I oss i Sverige.
Bestäm att vi skallzsi och då utan att fixa grundproblemet och ta bort alternativ.
Men nej fick skippa både mikron och vattenkokaren den morgonen då det redan var överbelastat.
Hur länge sover du? 4,5h...D Dalaromeo skrev:Teoretiskt ja och i verkligheten - 18 c hälften 13mil vilket är två dagar till jobbet och inte hinner den ladda ett dygn så ofta max 4.5 tim på vändskift.
Verkligheten är olika för oss alla.
Det har inte med elbilar att göra det är hela grejen rädda världen skit I oss i Sverige.
Bestäm att vi skallzsi och då utan att fixa grundproblemet och ta bort alternativ.
Men nej fick skippa både mikron och vattenkokaren den morgonen då det redan var överbelastat.
Vattenkokaren på morgonen... Så då finns det 10min på morgonen du inte kan ladda bilen
På 16a säkring så måste du göra av med närmare 250kwh om dygnet borde landa på över 10000kr i månadskostnad för elen
Det tråkiga är att om man nu ska vara en Homo Economicus så är det ytterst sällan som man ens kan räkna hem att behålla en betald bil, dagens privatleasing är så pass förmånlig...T Trickelina skrev:
Men, nu är man ju också känslomänniska så ibland får man unna sig att bortse från verkligeten!
nåjo.. om det ska vara en modern spis mot en ekonomisk..D djac skrev:
Volvo 460.. inköpspris 2000 kr nya vinter och sommar däck ingick..
lagad för ca 200 kr..
skatten betald för det året..
1550 kr..
försäkring 1900 kr hel..
Ja det är samma summa ungefär per år som för en helt ny leasing bil fast då i månaden..
Sedan leasa en elbil... nä den där gamla är bättre ur miljöhänsyn... Så valet är enkelt..