Sittställning Forlowt skrev:
Jag betalar 4k blankt för 1500mil med vinterdäck.
Ingen service inga andra dolda kostnader.

Skulle jag köpa en bil för 40k, en 2013 diesel skulle den bli dyrare med försäkring + bränsle för jag inte längre kan tanka med sol+vanlig el. Plus att en äldre bil medför något slags underhåll och jag mister bekvämligheter så som ventilerade stolar och appstyrd värmare, som bara funkar. Jag får också nyare bättre säkerhetsfunktioner, friska nya däck.

40k / 12 = 3333 + 300kr försäkring + serivice och besiktning + bränsle och jag är över mina 4k. Visst kanske jag får tillbaka några av dom där 40k efter 12 månader som jag räknat på men låt säga 20k får jag tillbaka då är det 1600kr i månaden bilen kosta plus 1500kr i bränsle så 3k + försäkring och lagning, service och besiktning = uppe i mer än 4k ändå.

Nu slipper jag bry mig helt, går den sönder täcker garanti.

Det jag ger upp är en större bil med drag men jag får en kvickare mer bekväm bil med nya säkerhetsfunktioner. Bil med drag går att hyra/låna så är den biten löst men jag kan liksom inte låna en ny fräsch säker bil till att köra mitt barn i varje dag.

Valet blir så enkelt.

Det är inget alternativ för mig att köra en ännu äldre skitbil för att spara 1000kr, då drar jag hellre in på ryggbiffen varannan vecka ;)
Stämmer bra med mitt tidigare inlägg, utifrån ditt behov och hur du viktar kostnad för bekvämlighetsfaktorerna så kan 50 000/året i leasingkostnad vara bästa alternativ.
Finns inget rätt eller fel bara bästa alternativ för varje person/familj som behöver ett fordon.
 
D
A AndersS skrev:
Stämmer bra med mitt tidigare inlägg, utifrån ditt behov och hur du viktar kostnad för bekvämlighetsfaktorerna så kan 50 000/året i leasingkostnad vara bästa alternativ.
Finns inget rätt eller fel bara bästa alternativ för varje person/familj som behöver ett fordon.
Jag håller med om att det finns undantag som bekräftar regeln men jag har nördat ner mig lite och fått släppa sargen, det finns inte många exempel där äga en bil idag blir billigare än de privatleasingalternativ som är tillgängliga, och jag tror de försvinner inom kort.

Detta tar ju inte med "Pettson och Findus"-situationen, där man har en bakgård med alla framtida reservdelar liggandes och gör all service och reparation på tid som annars skulle ägnats åt ren förströelse och ovanpå allt fick bilen gratis som skrot. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ett slags kombo där man kan köra en bit på batteri hade varit ett roligt mellanting i städer eller utanför städer.
Det är precis så trådbussar ser ut idag. Eller så har de en liten nödmotor som kan driva om de hamnar utanför tråden.
 
D djac skrev:
Jag håller med om att det finns undantag som bekräftar regeln men jag har nördat ner mig lite och fått släppa sargen, det finns inte många exempel där äga en bil idag blir billigare än de privatleasingalternativ som är tillgängliga, och jag tror de försvinner inom kort.

Detta tar ju inte med "Pettson och Findus"-situationen, där man har en bakgård med alla framtida reservdelar liggandes och gör all service och reparation på tid som annars skulle ägnats åt ren förströelse och ovanpå allt fick bilen gratis som skrot. ;)
Nja. Många jämförelse haltar lite.
En beggad. bil för 50tsek är ju betald på 1 år för samma kostnad som en leasing. Troligtvis går den att köra ytterligare några år med bara bränslekostnad samt någon reparation. Jag körde t.ex. min tidigare Mazda 6 från 2008 med endast service för ca. 3500kr om året under 4 år. Under de åren kostade mig bilen i snitt 2200kr /månad inkl. bränsle, försäkring, skatt och service. Körde ungefär 1500 mil om året.

Sedan så har man ju mycket större möjlighet att påverka sina kostnader när man äger bilen själv. Man kan kanske välja att köra mindre och spara in på bränslekostnaden, välja den serviceverkstad som ger förmånligaste vilkoren, utföra viss service/underhåll själv m.m.

Utöver det så ska man även vid leasing ta hänsyn till kostnaden för att binda kapital varje månad. Över en period på 3år vilken vanligtvis leasing sträcker sig över så om man jämför med en beggad bil som är betald efter 1 år så lägger man kanske, lågt räknat, 1500kr mer varje månad för leasingen. Det ger en summa på 36 000 på 2 år i uppbundet kapital som man skulle kunna gjort annat för, kanske investerat på börsen med avkastning?

På detta så har du någon form av restvärde kvar på den beggade bilen. Någon föreslog 20tsek? Lägg till de 36 000 och du har 56tsek. D.v.s. du kan efter 3 år köpa nästa beggade bil för pengarna du sparat på att inte leasa och får ett ännu billigare bilägande. Och väldigt låga fastkostnader för bilen (typ skatt och försäkring).
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Många jämförelse haltar lite.
En beggad. bil för 50tsek är ju betald på 1 år för samma kostnad som en leasing. Troligtvis går den att köra ytterligare några år med bara bränslekostnad samt någon reparation. Jag körde t.ex. min tidigare Mazda 6 från 2008 med endast service för ca. 3500kr om året under 4 år. Under de åren kostade mig bilen i snitt 2200kr /månad inkl. bränsle, försäkring, skatt och service. Körde ungefär 1500 mil om året.

Sedan så har man ju mycket större möjlighet att påverka sina kostnader när man äger bilen själv. Man kan kanske välja att köra mindre och spara in på bränslekostnaden, välja den serviceverkstad som ger förmånligaste vilkoren, utföra viss service/underhåll själv m.m.

Utöver det så ska man även vid leasing ta hänsyn till kostnaden för att binda kapital varje månad. Över en period på 3år vilken vanligtvis leasing sträcker sig över så om man jämför med en beggad bil som är betald efter 1 år så lägger man kanske, lågt räknat, 1500kr mer varje månad för leasingen. Det ger en summa på 36 000 på 2 år i uppbundet kapital som man skulle kunna gjort annat för, kanske investerat på börsen med avkastning?

På detta så har du någon form av restvärde kvar på den beggade bilen. Någon föreslog 20tsek? Lägg till de 36 000 och du har 56tsek. D.v.s. du kan efter 3 år köpa nästa beggade bil för pengarna du sparat på att inte leasa och får ett ännu billigare bilägande. Och väldigt låga fastkostnader för bilen (typ skatt och försäkring).
Jo, dessa exempel förutsätter ju att du aldrig har otur, dvs att du åker på större reparationer på din 50.000kr bil, detta händer dock ibland och då funkar inget av detta. Sen har du den ekonomiska skillnaden att du sannolikt (inte för alla men för många) leasar en elbil medan det är svårt att hitta en bra sådan för 50.000, detta gör att många kostnader går ner dramatiskt.

Jag tycker det är rätt intressant att se biltillverkarna, de är såklart proffs på sin business. När det tex diskuteras försäljningsstopp av ICE-bilar 2030 så protesterar de inte, jag har förstått att de ändå tror att ICE och den finansiella modell vi har idag änå kommer vara obsoleta vid det tillfället. Det indikerar vilken förändring som precis har inletts men som till största delen ligger framför oss.

Att lägga privata pengar i att köpa en dyr ICE-bil idag kan nog komma att bli en riktigt dålig affär,
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Skulle inte kalla den tillverkare som tillverkar den 3:e snålaste elbilen (Mini Cooper SE) för lååångt efter i elbilsutveckling. ([länk])

Men jag medger att de inte alls hållit något tempo i sin utveckling sedan de låg i täten när i3 kom.
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Skulle inte kalla den tillverkare som tillverkar den 3:e snålaste elbilen (Mini Cooper SE) för lååångt efter i elbilsutveckling. ([länk])

Men jag medger att de inte alls hållit något tempo i sin utveckling sedan de låg i täten när i3 kom.
i3 var långt framme på materialsidan och är fortsatt drivlina/infotainment sådär. Förmodligen jättedyr att tillverka.
Mini däremot är en ICE retrofitad med eldrivlina, en riktig pajaslösning. Har du koll på vad den presterar för förbrukningen i kallt väder på långresa i motorvägsfart?
 
D djac skrev:
Jo, dessa exempel förutsätter ju att du aldrig har otur, dvs att du åker på större reparationer på din 50.000kr bil, detta händer dock ibland och då funkar inget av detta. Sen har du den ekonomiska skillnaden att du sannolikt (inte för alla men för många) leasar en elbil medan det är svårt att hitta en bra sådan för 50.000, detta gör att många kostnader går ner dramatiskt.
Vi kan väl lägga in två stycken reparationer om 10tsek styck under tiden och du har ändå 36tsek kvar att lägga in i nästa bil. D.v.s. endast 14tsek i eget kapital att lägga in. Detta sparar du in på ca. 9 månader jämfört mot leasingen. D.v.s. att du har en högre månadskostnad de övriga 27 månaderna, vilket motsvarar 40 500kr, för leasingen.

Däremot skulle jag aldrig i dagslägen köpa en ny ICE-bil. En begagnad för 50tsek skulle jag dock inte vara så orolig för. Med kalkylen ovan så är den ändå billigare om så restvärdet skulle vara 0kr efter 3 år.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
i3 var långt framme på materialsidan och är fortsatt drivlina/infotainment sådär. Förmodligen jättedyr att tillverka.
Mini däremot är en ICE retrofitad med eldrivlina, en riktig pajaslösning. Har du koll på vad den presterar för förbrukningen i kallt väder på långresa i motorvägsfart?
Jag anser mig ha ganska bra koll eftersom jag kör en dylik. Den har i snitt dragit exakt 15,6kWh per 10 mil som anges i länken ovan under de snart 1,5 år som jag ägt den.

Detta med relativt breda, lite klistrigare däck och med sportläget i så ofta det går ;)

Bara för att det är en retrofit behöver det inte bli dåligt. Jag måste säga att den är riktigt lyckad! Den absolut roligast elbilen som jag har provkört (inkl. Tesla).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Sedan finns det naturligtvis andra anledningar till att leasa en ny elbil än ekonomi. Man kan som jag vara nyfiken på tekniken men framför allt helt enkelt vilja ha en ny och rolig(are) bil och är beredd att betala för det.

Jag går nog back ca. 1500-2000kr per månad på min Mini jämfört med om jag behållit min gamla Mazda. Men Minin var så förbenat rolig så jag tyckte det var värt det.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
Jag föredrar att det jag äger o brukar är betalt utan en massa leasing, hyresavtal, abonnemang och andra fasta månadskostnader.
En billig begagnad bil kan jag ställa av och då kostar den 65 kr/år i registreringsavgift, en leasingbil måste jag fortsätta att betala varje månad oavsett.
Visst värdet sjunker på en avställd bil men den är iaf betald.
Man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda.
Plötslig sjukdom, arbetslöshet m.m, då är det ganska skönt att kunna minimera sina månadskostnader snabbt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Borde in staten dra in tillräckligt med pengar på skatten på el? Eftersom att elbilar laddas på el så kan jag tänka mig att de kommer ta pengar därifrån för att täcka upp förlorade skatteintäkter från fossila bränslen.
Kommer inte en relativt stor andel av elbilarna kunna laddas med solceller under perioden mars-sept?
Jag tror nog att det kommer en km skatt på alla fordon som rullar på allmän väg.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag håller med om att det finns undantag som bekräftar regeln men jag har nördat ner mig lite och fått släppa sargen, det finns inte många exempel där äga en bil idag blir billigare än de privatleasingalternativ som är tillgängliga, och jag tror de försvinner inom kort.

Detta tar ju inte med "Pettson och Findus"-situationen, där man har en bakgård med alla framtida reservdelar liggandes och gör all service och reparation på tid som annars skulle ägnats åt ren förströelse och ovanpå allt fick bilen gratis som skrot. ;)
Det var stora ord.... eller så räknar du mig som Pettsson och Findus.
Min Opel Kadett värderades till 4000 mark när jag ärvde den år 1999. Det motsvarar 6500 kronor i dag men med inflationen medräknat kanske det motsvarar 20000kr i dag. Den var då körd 110000 km.
Våren 2000 tog jag körkort och har sedan dess kört ganska exakt 250000 km med den. Reparationskostnaden per år brukar ligga kring 6000 kronor plus några dagars arbete.
Försök leasa en bil för den kostnaden.

En bekant var handelsresande och hade leasingbil men då han blev pensionär köpte han egen begagnad bil efter mycket funderande. Han bokförde kostnader och kom till slutsatsen att för en handelsresande lönar det sig att leasa men för alla som kör under ett visst antal kilometer i året lönar det sig att äga bil. Jag tror brytpunkten där han räknade ut att det blev lönsamt att äga bil var någonstans kring 50000 kilometer i året.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
wildeside
H heimlaga skrev:
Det var stora ord.... eller så räknar du mig som Pettsson och Findus.
Min Opel Kadett värderades till 4000 mark när jag ärvde den år 1999. Det motsvarar 6500 kronor i dag men med inflationen medräknat kanske det motsvarar 20000kr i dag. Den var då körd 110000 km.
Våren 2000 tog jag körkort och har sedan dess kört ganska exakt 250000 km med den. Reparationskostnaden per år brukar ligga kring 6000 kronor plus några dagars arbete.
Försök leasa en bil för den kostnaden.

En bekant var handelsresande och hade leasingbil men då han blev pensionär köpte han egen begagnad bil efter mycket funderande. Han bokförde kostnader och kom till slutsatsen att för en handelsresande lönar det sig att leasa men för alla som kör under ett visst antal kilometer i året lönar det sig att äga bil. Jag tror brytpunkten där han räknade ut att det blev lönsamt att äga bil var någonstans kring 50000 kilometer i året.
Vi kör 8000-12000 mil per år med bilarna, reparerar det mesta själva iof.
Men att leasa en bil för dom milen är inte billigt det kan jag lova, så för våran del lönar det sej att köpa några år gamla bilar och köra skiten ur dom.
Det är fantastisk vilket andra hands värde även en gammal bil kan uppbringa vid försäljning så länge dom är ny besiktigade och påställda.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
R Rkarlsson skrev:
Lunds är snyggare =) Men var tydligen ett fiasko, kanske funkar bra idag.
Annars är ju ett helt underbart resesystem köpenhamns metro, går helt enligt tidtabell och ofta. Åkte den en del när jag var där ett par ggr per år.
Det krävs ju dock att det är storstad och hade inte funkat i lilla Hässleholm.
[bild]
[bild]
För oss som inte åker buss så vore detta något kanske.

 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.