D
D Dalaromeo skrev:
Räkna in att allt så gå på el inte bara bilar allt så får vi se om du får ihop det.
Och elen borde finnas överallt när du behöver den även när det inte blåser.
Detta är så mycket mera komplex än el bil som alla lättlurade tror.
Det vi har nu är uppbyggt på flera hundra år och nu skall allt gå på el på 10 år.
Går väldigt bra ihop.
Du har dessutom bilbatteri fabriker m.m. Så har knappt 25% av den el de kommer behöva ochcdet är mycket.
Lika så serverhallar och stålindustrin inte bara koppla in en Skarvsladd till.
Och företag nu som får slå igen för att rädda elnätet både i Sverige och EU.

Men det står inte i Aftonbladet av en anledning.
Och gör det inte så det inte sant eller hur.
Dessutom så förstör vi landets turism och annat med bygga fin fin vindkraftverk de ej vill ha I EU bara elen som går dit eftersom EU och China mfl investerar här då slipper de fötstöra sitt land.

Politiker kan stå och säga,att vi inte har elbeust för de vet inte bättre eller på ett diagram ser det så ut.
Fast det är dit vi ör på väg.
Blackout då vaknar massan än har det bara varit nära.
Just watt for it.

Och då såg de det ej komma.

10Twh får du nog ta x 3 minst man måste räkna med allt liksom och så de elområde 3 och 4 om det finns ström sim redan nu går åt i Norrland s batterifabrik bara.

Ca 3000mw över I norr men de behövs flera gånger om där.

Så kolla upp lite mer än gå på politikernas predikan de vet inget mer än sina mål.
Mycket som är häpnadsväckande i det du skriver, försökte leta på nätet men hittade inget, bla letade jag efter artiklar om turister som undviker Sverige för att vi har för många vindkraftverk, hittade inget, sen försökte jag hitta företag som stänger för att "rädda elnätet", kammade noll, att Kina bygger sina vindkraftverk här har jag heller inte hittat något på, var hittar du allt?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Mycket som är häpnadsväckande i det du skriver, försökte leta på nätet men hittade inget, bla letade jag efter artiklar om turister som undviker Sverige för att vi har för många vindkraftverk, hittade inget, sen försökte jag hitta företag som stänger för att "rädda elnätet", kammade noll, att Kina bygger sina vindkraftverk här har jag heller inte hittat något på, var hittar du allt?
turister åker varje år och fotograferar vindkraftverk... speciellt de parker som finns med stort antal på fjällkammar.. ;)
 
D
wildeside wildeside skrev:
Varför importerar vi el då?
Varför har vi elbrist i södra Sverige?
Nån stans haltar det.
Inte alls, vid några väldigt få stunder så har vi ett tillfälligt underskott och då är det billigare att importera än att producera med de dyra alternativen vi har just då, i övrigt har vi gott om el men vårt elnät läcker och därför förefaller det på ytan som om det är tvärtom.
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
nåjo.. om det ska vara en modern spis mot en ekonomisk..

Volvo 460.. inköpspris 2000 kr nya vinter och sommar däck ingick..
lagad för ca 200 kr..
skatten betald för det året..
1550 kr..
försäkring 1900 kr hel..

Ja det är samma summa ungefär per år som för en helt ny leasing bil fast då i månaden..

Sedan leasa en elbil... nä den där gamla är bättre ur miljöhänsyn... Så valet är enkelt.. :cool:
Du glömmer så många kostnadsposter att det inte är lönt, sen vill jag påoeka att detta gäller normalbilisten, som lagar på verkstad etc. Är man en fixarlasse och löser allt själv så kan du komma något billigar undan men skillnaden är inte så stor.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Du glömmer så många kostnadsposter att det inte är lönt, sen vill jag påoeka att detta gäller normalbilisten, som lagar på verkstad etc. Är man en fixarlasse och löser allt själv så kan du komma något billigar undan men skillnaden är inte så stor.
vilka poster glömmer jag..?
Jo en besiktningen...
jobbig... 450 kr.. hjälp... per 14mån...

vilken mer?
Annars så går bilen.. kamremmen var bytt vid köp.. mm..
Så inget som påverkar här..

Medans leasing är dyrare då det är per månad.. oavsett..
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
sen försökte jag hitta företag som stänger för att "rädda elnätet",
Holmens pappersbruk, på några orter, har ibland stoppat sina maskiner p.g.a för hög elpris.
Ett elpris som gjort att man tillverkar med förlust, och förlusten blir mindre av att stanna maskinerna som drar el som kostar, och låta personalen sitta och spela kort, som alltså kostar mindre än elkostnaden.
Detta är lätt att googla, dessutom känner jag en chef i mellannivå på bolaget (som dock inte har pappersbruken under sig, utan är på skogssidan) som har berättat hur det är. Ja han är minst sagt förbannad.

Jag tror dock inte det är någon större risk att de flyttar bruken, på de flesta ställen i världen är elen ändå minst lika dyr som årsgenomsnitt. Däremot kan nog planer på nya pappersbruk kanske läggas på is, om det nu finns/funnits några sådana planer.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
vilka poster glömmer jag..?
Jo en besiktningen...
jobbig... 450 kr.. hjälp... per 14mån...

vilken mer?
Annars så går bilen.. kamremmen var bytt vid köp.. mm..
Så inget som påverkar här..

Medans leasing är dyrare då det är per månad.. oavsett..
Om du är intresserad så kan du läsa ifatt här: https://rikatillsammans.se/forum/c/vardagsekonomi/bil-och-bilekonomi/50
 
D djac skrev:
Det tråkiga är att om man nu ska vara en Homo Economicus så är det ytterst sällan som man ens kan räkna hem att behålla en betald bil, dagens privatleasing är så pass förmånlig... :(

Men, nu är man ju också känslomänniska så ibland får man unna sig att bortse från verkligeten!
Nja, du måste specificera ditt behov först, storlek på bil, beräknad tid ägande, körsträcka och men även värdera bekvämlighetskostnad att inte behöva äga och enkelhet.
Ytterst sällan är nog utifrån ditt behov men generellt kostar det mera att leasa, däremot kan bekvämlighet, tillgång till kapital/lånemöjlighet, kunna välja ny bil, etc, mera avgörande. Så här har jag en helt annan uppfattning att det sällan blir till lägre kostnad om du bortser från bekvämlighetsfaktorerna. Hade själv förmånsbil under ett 20-tal år utifrån bekvämlighet och kostnad, men när det fria bränslet togs bort skattemässigt ändrades det mycket. Däremot vet jag inte hur kalkylerna ser ut för elbilar utifrån deras betydligt högre inköpskostnad.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Du glömmer så många kostnadsposter att det inte är lönt, sen vill jag påoeka att detta gäller normalbilisten, som lagar på verkstad etc. Är man en fixarlasse och löser allt själv så kan du komma något billigar undan men skillnaden är inte så stor.
Trots allt kan en ny eller nästan ny bil aldrig slå ägandekostnaden för en ganska vettigt vald gammal bil.
Särskilt ifall man inte är helt ohändig, utan kan fixa lite själv.
Det är ju typ inget att försöka diskutera bort, så är det ju bara.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
vilka poster glömmer jag..?
Jo en besiktningen...
jobbig... 450 kr.. hjälp... per 14mån...

vilken mer?
Annars så går bilen.. kamremmen var bytt vid köp.. mm..
Så inget som påverkar här..

Medans leasing är dyrare då det är per månad.. oavsett..

Jag betalar 4k blankt för 1500mil med vinterdäck.
Ingen service inga andra dolda kostnader.

Skulle jag köpa en bil för 40k, en 2013 diesel skulle den bli dyrare med försäkring + bränsle för jag inte längre kan tanka med sol+vanlig el. Plus att en äldre bil medför något slags underhåll och jag mister bekvämligheter så som ventilerade stolar och appstyrd värmare, som bara funkar. Jag får också nyare bättre säkerhetsfunktioner, friska nya däck.

40k / 12 = 3333 + 300kr försäkring + serivice och besiktning + bränsle och jag är över mina 4k. Visst kanske jag får tillbaka några av dom där 40k efter 12 månader som jag räknat på men låt säga 20k får jag tillbaka då är det 1600kr i månaden bilen kosta plus 1500kr i bränsle så 3k + försäkring och lagning, service och besiktning = uppe i mer än 4k ändå.

Nu slipper jag bry mig helt, går den sönder täcker garanti.

Det jag ger upp är en större bil med drag men jag får en kvickare mer bekväm bil med nya säkerhetsfunktioner. Bil med drag går att hyra/låna så är den biten löst men jag kan liksom inte låna en ny fräsch säker bil till att köra mitt barn i varje dag.

Valet blir så enkelt.

Det är inget alternativ för mig att köra en ännu äldre skitbil för att spara 1000kr, då drar jag hellre in på ryggbiffen varannan vecka ;)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Holmens pappersbruk, på några orter, har ibland stoppat sina maskiner p.g.a för hög elpris.
Ett elpris som gjort att man tillverkar med förlust, och förlusten blir mindre av att stanna maskinerna som drar el som kostar, och låta personalen sitta och spela kort, som alltså kostar mindre än elkostnaden.
Detta är lätt att googla, dessutom känner jag en chef i mellannivå på bolaget (som dock inte har pappersbruken under sig, utan är på skogssidan) som har berättat hur det är. Ja han är minst sagt förbannad.

Jag tror dock inte det är någon större risk att de flyttar bruken, på de flesta ställen i världen är elen ändå minst lika dyr som årsgenomsnitt. Däremot kan nog planer på nya pappersbruk kanske läggas på is, om det nu finns/funnits några sådana planer.
Jo, att någon anpassar sin produktion baserat på råvarupriser tror jag händer hela tiden men att det finns "företag nu som får slå igen för att rädda elnätet" är jag tveksam till.

Att framtida produktion måste anpassas till verkligheten, kan vara råvarutillgång, utsläppsrätter, lokal miljö osv tror jag också är självklart och egentligen inga nyheter.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Trots allt kan en ny eller nästan ny bil aldrig slå ägandekostnaden för en ganska vettigt vald gammal bil.
Särskilt ifall man inte är helt ohändig, utan kan fixa lite själv.
Det är ju typ inget att försöka diskutera bort, så är det ju bara.
Den uppfattningen har jag också haft men i takt med att man läser på måste man överge den.

Min strategi är enkel, kör det jag har nu, även om det kostar lite mer, när jag sen måste så privatleasar jag "vad som helst" till en bra peng. Eftersom utvecklingen sannolikt kommer gå brutalt fort de kommande åren vill man inte sitta med ägd bil, de kommer vara oerhört gamla väldigt fort.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Trots allt kan en ny eller nästan ny bil aldrig slå ägandekostnaden för en ganska vettigt vald gammal bil.
Särskilt ifall man inte är helt ohändig, utan kan fixa lite själv.
Det är ju typ inget att försöka diskutera bort, så är det ju bara.
exaktamundo.. :cool:
en gammal härk kan man välja med hur man gör vid dyr lagning.. skeppa iväg och köpa annan.. Eller så lagar man..
leasing kostar i stort sätt den summan jag KAN få behöva lägga ut en gång på säg 5 år... På 1 år.. Så nej tack.. behåll dessa erbjudanden om leasing... De är för den lättlurade skaran... :crysmile::crysmile::rofl::p(skämtar) ;)
 
Mikael_L
D djac skrev:
men att det finns "företag nu som får slå igen för att rädda elnätet" är jag tveksam till.
Det tror inte jag heller.
Framförallt att någon slår igen för att "rädda elnäten", det skulle i så fall vara för att rädda sig själva, eller aktieägarna eller styrelsen.
Och att något företag helt slagit igen pga elpris har jag inget exempel på. Det är nog betydligt lättare att hitta de som tidvis reducerar produktionen, de som avstår nyinvesteringar och de som slagit igen med delorsak elpris, men inte som enda orsak.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Jag betalar 4k blankt för 1500mil med vinterdäck.
Ingen service inga andra dolda kostnader.

Skulle jag köpa en bil för 40k, en 2013 diesel skulle den bli dyrare med försäkring + bränsle för jag inte längre kan tanka med sol+vanlig el. Plus att en äldre bil medför något slags underhåll och jag mister bekvämligheter så som ventilerade stolar och appstyrd värmare, som bara funkar. Jag får också nyare bättre säkerhetsfunktioner, friska nya däck.

40k / 12 = 3333 + 300kr försäkring + serivice och besiktning + bränsle och jag är över mina 4k. Visst kanske jag får tillbaka några av dom där 40k efter 12 månader som jag räknat på men låt säga 20k får jag tillbaka då är det 1600kr i månaden bilen kosta plus 1500kr i bränsle så 3k + försäkring och lagning, service och besiktning = uppe i mer än 4k ändå.

Nu slipper jag bry mig helt, går den sönder täcker garanti.

Det jag ger upp är en större bil med drag men jag får en kvickare mer bekväm bil med nya säkerhetsfunktioner. Bil med drag går att hyra/låna så är den biten löst men jag kan liksom inte låna en ny fräsch säker bil till att köra mitt barn i varje dag.

Valet blir så enkelt.

Det är inget alternativ för mig att köra en ännu äldre skitbil för att spara 1000kr, då drar jag hellre in på ryggbiffen varannan vecka ;)
Nu blir det inte samma jämförelse..
Men det är som vanligt..
Den ene lever dyrt den andre billigt men sköter sig ändå.. :crysmile:;)ska bara till jobbet.. behöver inget flashigt att åka i då... De håller inte på skogens vägar;):crysmile:
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.