A Alexn72 skrev:
Fakta ...
Idag säljer vi mer än 10twh utanför Sverige.
Om alla transportfordon(bilar) skulle gå på el så skulle det behövas runt 10twh.
Med andra ord vi har el så det klarar sig. Redan idag. Och .... Idag finns det kapacitet på natten när elbilarna ska laddas.
Så... ähh fortsätt du köra på fossilt:crysmile:
Räkna in att allt så gå på el inte bara bilar allt så får vi se om du får ihop det.
Och elen borde finnas överallt när du behöver den även när det inte blåser.
Detta är så mycket mera komplex än el bil som alla lättlurade tror.
Det vi har nu är uppbyggt på flera hundra år och nu skall allt gå på el på 10 år.
Går väldigt bra ihop.
Du har dessutom bilbatteri fabriker m.m. Så har knappt 25% av den el de kommer behöva ochcdet är mycket.
Lika så serverhallar och stålindustrin inte bara koppla in en Skarvsladd till.
Och företag nu som får slå igen för att rädda elnätet både i Sverige och EU.

Men det står inte i Aftonbladet av en anledning.
Och gör det inte så det inte sant eller hur.
Dessutom så förstör vi landets turism och annat med bygga fin fin vindkraftverk de ej vill ha I EU bara elen som går dit eftersom EU och China mfl investerar här då slipper de fötstöra sitt land.

Politiker kan stå och säga,att vi inte har elbeust för de vet inte bättre eller på ett diagram ser det så ut.
Fast det är dit vi ör på väg.
Blackout då vaknar massan än har det bara varit nära.
Just watt for it.

Och då såg de det ej komma.

10Twh får du nog ta x 3 minst man måste räkna med allt liksom och så de elområde 3 och 4 om det finns ström sim redan nu går åt i Norrland s batterifabrik bara.

Ca 3000mw över I norr men de behövs flera gånger om där.

Så kolla upp lite mer än gå på politikernas predikan de vet inget mer än sina mål.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Menar du att du pluggar i en sladd i din fossilbil....?
Nää, har bränslevärmare som jag t.ex. kan starta från app i mobilen eller ställa i på tid.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
D Dalaromeo skrev:
Räkna in att allt så gå på el inte bara bilar allt så får vi se om du får ihop det.
Och elen borde finnas överallt när du behöver den även när det inte blåser.
Detta är så mycket mera komplex än el bil som alla lättlurade tror.
Det vi har nu är uppbyggt på flera hundra år och nu skall allt gå på el på 10 år.
Går väldigt bra ihop.
Du har dessutom bilbatteri fabriker m.m. Så har knappt 25% av den el de kommer behöva ochcdet är mycket.
Lika så serverhallar och stålindustrin inte bara koppla in en Skarvsladd till.
Och företag nu som får slå igen för att rädda elnätet både i Sverige och EU.

Men det står inte i Aftonbladet av en anledning.
Och gör det inte så det inte sant eller hur.
Dessutom så förstör vi landets turism och annat med bygga fin fin vindkraftverk de ej vill ha I EU bara elen som går dit eftersom EU och China mfl investerar här då slipper de fötstöra sitt land.

Politiker kan stå och säga,att vi inte har elbeust för de vet inte bättre eller på ett diagram ser det så ut.
Fast det är dit vi ör på väg.
Blackout då vaknar massan än har det bara varit nära.
Just watt for it.

Och då såg de det ej komma.

10Twh får du nog ta x 3 minst man måste räkna med allt liksom och så de elområde 3 och 4 om det finns ström sim redan nu går åt i Norrland s batterifabrik bara.

Ca 3000mw över I norr men de behövs flera gånger om där.

Så kolla upp lite mer än gå på politikernas predikan de vet inget mer än sina mål.
glöm inte miljöbalken med sina hinder för batteri fabriker och gruvnäring mm..
 
A
A AndersS skrev:
Nää, har bränslevärmare som jag t.ex. kan starta från app i mobilen eller ställa i på tid.
Jag går en promenad och får då värme..
startar motorn.. låter den gå tills jag är klar att åka... smidigt:cool:
appar:p
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Menar du att du pluggar i en sladd i din fossilbil....?
Jag pluggar i en sladd i min diesel.
Det kallas motorvämare och kupefläkt. 2 ggr om dagen, när jag ska dit och hit. :D

Sen står den även i garaget innan jag ska dit. Dessvärre inte när jag ska hem.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag går en promenad och får då värme..
startar motorn.. låter den gå tills jag är klar att åka... smidigt:cool:
appar:p
Jag är för "gammal" för att inte nyttja, första värmaren var i en ny SAAB 900 -83a, men då med mekanisk klocka och placerad under baksätet.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
A Alexn72 skrev:
Fakta ...
Idag säljer vi mer än 10twh utanför Sverige.
Om alla transportfordon(bilar) skulle gå på el så skulle det behövas runt 10twh.
Med andra ord vi har el så det klarar sig. Redan idag. Och .... Idag finns det kapacitet på natten när elbilarna ska laddas.
Så... ähh fortsätt du köra på fossilt:crysmile:
Varför importerar vi el då?
Varför har vi elbrist i södra Sverige?
Nån stans haltar det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sittställning
wildeside wildeside skrev:
Varför importerar vi el då?
Varför har vi elbrist i södra Sverige?
Nån stans haltar det.
Effektbrist är det väl det handlar om och då under vissa timmar specifikt.

Men absolut haltar det
 
wildeside
Sittställning Forlowt skrev:
Effektbrist är det väl det handlar om och då under vissa timmar specifikt.

Men absolut haltar det
Ska jag inte kunna ladda min eventuella elbil när jag behöver det.
Det är fantastiskt att dom kommit på att det inte alltid blåser, på vintern skiner inte solen och det regnar inte tillräckligt, då därför har vi startat oljekraftverk, importerar från Polen/Tyskland som producerar elen med kol och importerar från england hur nu dom producerar el har jag inte fördjupat mej i för att försörja oss med el?
Kanske vore smart att lösa hållbar/miljövänlig elproduktion i Sverige innan eller iaf i samma takt som vårt ökande behov.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sittställning
wildeside wildeside skrev:
Ska jag inte kunna ladda min eventuella elbil när jag behöver det.
Det är fantastiskt att dom kommit på att det inte alltid blåser, på vintern skiner inte solen och det regnar inte tillräckligt, då därför har vi startat oljekraftverk, importerar från Polen/Tyskland som producerar elen med kol och importerar från england hur nu dom producerar el har jag inte fördjupat mej i för att försörja oss med el?
Kanske vore smart att lösa hållbar/miljövänlig elproduktion i Sverige innan eller iaf i samma takt som vårt ökande behov.

Hittils har det inte varit några problem att ladda bilen men ett företag jag jobbade på fick inte säkra upp högre än det befintliga på grund av effektbrist.

Det är onekligen helt galet, starta kärnkraftverk igen säger jag !

Men just att ladda bilen på några få kw är hittils inga bekymmer mer än kwh priset men ska du starta företag och ladda 200 ST à 11kw så är det kanske
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Det STORA problemet för Sveriges elsystem är INTE elbilarna, de laddas i huvudsak när effektbehovet är lägre, dvs inte under höglasttimmarna. Med lite styrning skulle laddningen enkelt kunna flyttas till efter 22:00. Detta är en av baktankarna med den nya/uppdaterade mätarlagen SFS 2018:1426 som innebär att vi alla skall få nya elmätare och att det skall vara bytt och klart innan slutet av 2024.

Det verkliga problemet kommer när industrin skall växla över från fossila bränslen till el för sin drift. LKAB Hybrit, T2 Green Steel, Cementa, SSAB, Northvolt, pappersfabriker (som skal sälja svartluten, tallolja mm för omvandling till "grön diesel" osv). Då behövs det ca 160TWh per år YTTERLIGARE elenergi, att jämföra med vår nuvarande förbrukning på 120TWh och 20TWh export årligen. De 12TWh som skulle behövas om SAMTLIGA nu däckburna fordon (bilar, bussar, lastbilar, MC, mopeder mm) skulle gå på el känns som en fjärt i jämförelse. Att ens växla över fordonen till eldrift kommer att ta 20 år för de fordon som gör >90% av trafikarbetet.

Att sedan hela Sveriges energiförsörjning har körts rätt ned i skiten är helt och hållet konsekvenser av politiska beslut, vi vet vilket parti som har orkestrerat detta, förhoppningsvis slipper vi dom efter valet 2022. De har tvingat in Sverige i "dyr-el" samt oljebaserad el. Och det enda sättet att få fram tillräckligt mycket elenergi på kort tid är att snabbygga kolkondenskraftverk troligen vid Ringhals och vid Barsebäck. Sedan kan vi söder om Dalälven inte längre räkna med "billig" kraft från Norrland och Norge. Norrland kommer att behöva sin elenergi själva och Norrmännen exporterar direkt till UK. Sedan ligger det statlig skatt ovanpå de redan höga elpriserna som en effekt av energi/löneskatteväxlingen för 15 år sedan. Ni kommer väl ihåg den, när marginalskatten skulle ner från 80% för de rikaste till max 50% och vanliga "Svensson" skulle bara betala kommunalskatt. Istället så höjdes energiskatterna på el och bränslen. Låg och medelinkomsttagarna bekostade den skatteminskningen för höginkomsttagarna...

Att elbilar kommer att få någon form av beskattning kan vi nog räkna med. Men det absoulut troligaste är att det blir en rak skatt som är bränsletypsoberoende. Typ GPS baserad km-skatt (kanske billigare i glesbygd och dyrare i storstäderna). om man startar med 5öre/km för alla fordonstyper så kommer troligen ingen att klaga. Sedan kommer den att höjas till troligen 1:-/km över en tioårsperiod, men det blir samma skatt för bränslebilar som för elbilarna sedan tillkommer dagens bränsleskatter som uppräknas extra varje år som vanligt.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
wildeside
L Limpan4all skrev:
Det STORA problemet för Sveriges elsystem är INTE elbilarna, de laddas i huvudsak när effektbehovet är lägre, dvs inte under höglasttimmarna. Med lite styrning skulle laddningen enkelt kunna flyttas till efter 22:00. Detta är en av baktankarna med den nya/uppdaterade mätarlagen SFS 2018:1426 som innebär att vi alla skall få nya elmätare och att det skall vara bytt och klart innan slutet av 2024.

Det verkliga problemet kommer när industrin skall växla över från fossila bränslen till el för sin drift. LKAB Hybrit, T2 Green Steel, Cementa, SSAB, Northvolt, pappersfabriker (som skal sälja svartluten, tallolja mm för omvandling till "grön diesel" osv). Då behövs det ca 160TWh per år YTTERLIGARE elenergi, att jämföra med vår nuvarande förbrukning på 120TWh och 20TWh export årligen. De 12TWh som skulle behövas om SAMTLIGA nu däckburna fordon (bilar, bussar, lastbilar, MC, mopeder mm) skulle gå på el känns som en fjärt i jämförelse. Att ens växla över fordonen till eldrift kommer att ta 20 år för de fordon som gör >90% av trafikarbetet.

Att sedan hela Sveriges energiförsörjning har körts rätt ned i skiten är helt och hållet konsekvenser av politiska beslut, vi vet vilket parti som har orkestrerat detta, förhoppningsvis slipper vi dom efter valet 2022. De har tvingat in Sverige i "dyr-el" samt oljebaserad el. Och det enda sättet att få fram tillräckligt mycket elenergi på kort tid är att snabbygga kolkondenskraftverk troligen vid Ringhals och vid Barsebäck. Sedan kan vi söder om Dalälven inte längre räkna med "billig" kraft från Norrland och Norge. Norrland kommer att behöva sin elenergi själva och Norrmännen exporterar direkt till UK. Sedan ligger det statlig skatt ovanpå de redan höga elpriserna som en effekt av energi/löneskatteväxlingen för 15 år sedan. Ni kommer väl ihåg den, när marginalskatten skulle ner från 80% för de rikaste till max 50% och vanliga "Svensson" skulle bara betala kommunalskatt. Istället så höjdes energiskatterna på el och bränslen. Låg och medelinkomsttagarna bekostade den skatteminskningen för höginkomsttagarna...

Att elbilar kommer att få någon form av beskattning kan vi nog räkna med. Men det absoulut troligaste är att det blir en rak skatt som är bränsletypsoberoende. Typ GPS baserad km-skatt (kanske billigare i glesbygd och dyrare i storstäderna). om man startar med 5öre/km för alla fordonstyper så kommer troligen ingen att klaga. Sedan kommer den att höjas till troligen 1:-/km över en tioårsperiod, men det blir samma skatt för bränslebilar som för elbilarna sedan tillkommer dagens bränsleskatter som uppräknas extra varje år som vanligt.
Nog laddas det en hel del elbilar på dan, kanske inte dom största konsumenterna av el men iaf.
Flera i min bekantskapskrets som laddar bilen på jobbet(Gratis är gott) och dom är nog inte ensamma om det.
 
Lite som att alla fossilbilar inte tankar samtidigt gör inte elbilar det heller.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Få elbilar laddas på jobbet (om det inte är gratis), men desto flera plugginhybrider. Men det rör sig bara om upp till 10kWh per fordon och arbetsdag. Om man har behov av att pendla med en elbil så har de flesta sådana förare redan skaffat en elbil som klarar hela sträckan ToR MINST två gånger, allt för att ta höjd för batteridegradering, minskad tillgänglig energi vintertid (ur batteriet) och det ökade uppvärmningsbehovet vintertid.
Grejen är att det är förhållandevis lite energi som går åt för detta. Bara energin till belysningen på många arbetsplatser slår lätt de få anställda som laddar elbilar på jobbet. Om man växlade över från lysrör till LED-rör så halveras den energimängden.
Det normala är att arbetsplatser har ca 10st 40W rör per anställd (räkna och kolla själva (totala antalet lysrör på arbetsplatsen delat med antalet anställda), det ger drygt 5kWh per anställd och dag då de är tända vanligen uppåt 12 timmar pga flex mm.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Hittils har det inte varit några problem att ladda bilen men ett företag jag jobbade på fick inte säkra upp högre än det befintliga på grund av effektbrist.

Det är onekligen helt galet, starta kärnkraftverk igen säger jag !

Men just att ladda bilen på några få kw är hittils inga bekymmer mer än kwh priset men ska du starta företag och ladda 200 ST à 11kw så är det kanske
Vi i söder kan nog glömma att få laddstolpar på våra jobb om verksamheten behöver el.
Det är jättestora problem här nere nu.
Tomatodlarens elnota har dubblerats – till två miljoner i månaden | SVT Nyheter

Så du får dyra tomater snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.