A Alexn72 skrev:
Är det bättre än en gång på natten när de ändå står still:thinking:
Batteri är ju onödigt tungt. Bättre att köra direktverkande el om man nu ska tramsa sig på det viset.
R.16754e073cd2c8715ab2b293d87319d0
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Menar du att du pluggar i en sladd i din fossilbil....?
Jag brukar ibland starta Webaston via fjärr oavsett var bilen står, men hade hellre sett den gått på tex Lignol.
Rätt dålig verkningsgrad tror jag så NOX blir det ju inte men låg förbrukning.
 
Sittställning
R Rkarlsson skrev:
Batteri är ju onödigt tungt. Bättre att köra direktverkande el om man nu ska tramsa sig på det viset.
[bild]

Ett slags kombo där man kan köra en bit på batteri hade varit ett roligt mellanting i städer eller utanför städer.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ett slags kombo där man kan köra en bit på batteri hade varit ett roligt mellanting i städer eller utanför städer.
Fast i Landskrona har de funkat rätt bra med stadsbussar på tråd. Hur de funkar när de servar och sånt har jag ingen aning om.
Men det finns absolut inga anledningar att ha en stadsbuss på batteri, gas eller annat då de går samma vägar hela tiden. Då är i mitt tycke det korrekta tråd eller spår.

Bussar som går mellan orter, typ länsbussar eller liknande går bäst på diesel.
 
Sittställning
R Rkarlsson skrev:
Fast i Landskrona har de funkat rätt bra med stadsbussar på tråd. Hur de funkar när de servar och sånt har jag ingen aning om.
Men det finns absolut inga anledningar att ha en stadsbuss på batteri, gas eller annat då de går samma vägar hela tiden. Då är i mitt tycke det korrekta tråd eller spår.

Bussar som går mellan orter, typ länsbussar eller liknande går bäst på diesel.
Jodå dom blev skrattade åt när dom valde att satsa på det för längesen :p men just för bussar absolut, jag tänker mig personbilar som kunde tagit del av det och sen kunna vila av, finns ju batterier som snabbt laddas upp men laddas ur fort också. Finna många roliga idéer
 
wildeside
R Rkarlsson skrev:
Fast i Landskrona har de funkat rätt bra med stadsbussar på tråd. Hur de funkar när de servar och sånt har jag ingen aning om.
Men det finns absolut inga anledningar att ha en stadsbuss på batteri, gas eller annat då de går samma vägar hela tiden. Då är i mitt tycke det korrekta tråd eller spår.

Bussar som går mellan orter, typ länsbussar eller liknande går bäst på diesel.
Spårvagn
Fungerar det med !
Spårvagn nummer 11 i blå och vit färg vid en kurva med skylt för Bergsjön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jodå dom blev skrattade åt när dom valde att satsa på det för längesen :p men just för bussar absolut, jag tänker mig personbilar som kunde tagit del av det och sen kunna vila av, finns ju batterier som snabbt laddas upp men laddas ur fort också. Finna många roliga idéer
Vanliga dödliga människor vill inte betala för experiment. Det får sådana människor som typ elon göra.
 
Sittställning
R Rkarlsson skrev:
Vanliga dödliga människor vill inte betala för experiment. Det får sådana människor som typ elon göra.
Nog mer än viljan som sätter stopp... Men om jag inte tänker fel är det väl sådana batteri som sitter i mildhybrider så experiment till viss del kanske men teknologin finns där
 
wildeside wildeside skrev:
Spårvagn
Fungerar det med !
[bild]
Lunds är snyggare =) Men var tydligen ett fiasko, kanske funkar bra idag.
Annars är ju ett helt underbart resesystem köpenhamns metro, går helt enligt tidtabell och ofta. Åkte den en del när jag var där ett par ggr per år.
Det krävs ju dock att det är storstad och hade inte funkat i lilla Hässleholm.
R.8a39ae4fc5459b2c15f544de86ea5870
OIP.STjq78ZWDQkCsTkNGMcP7AHaJV
 
Ampere inte kw men det har inte med matte att göra.
Mera rörigt med svara och hitta något på detta forum..

A Alexn72 skrev:
Det blir så komiskt när din grundläggande matte inte ens stämmer.

Men jag kan säga att elbilen... kan dra så lite som 1kw och fortfarande ladda.

Ett tips är att byta ut dina 11kw

lilytwig lilytwig skrev:
Direktel till hus på 170kvm, elbil och ibland laddhybrid på besök, bastu mm
Fungerar utan problem med 20A huvudsäkring. Laddboxarna är givetvis kopplade med effektvakt så att inga säkringar går.
I min kalkyl är extrakostnaden för elbilen betald på 5 år. Vad tror du att din bensin/ dieselbil är värd om några år. Vem vill köpa den tror du?
Tror den är värd ca lika som nu eftersom du inte kan köpa nya riktiga bilar om 5 år.
Det är redan lite så att de utan hög skatt håller värdet.

Problemet är att det inte finns el om halleluja maffian får som de vill.

Bilar är väl inte någon vinst på oavsett men msn kan I alla fall förbruka den innan den skrotas på 15-20år då får du nog köpa 2 elbilar eller troligen 3 st eller batterier för pengarna vilket ju är sjukt miljövänligt.

Och 5 år köpben lott elpriset drar iväg till 3 kr kwh eller 5kr/kwh så kostar demon bil mera fast utslaget på andra kostnader värme tjänster och varor.
Så ör juvfslket nu pga att Europa redan har gjort bort sig i pga klimat hysterin.
Så energipriser finns redan.

Sedan Km skatt miljöskatter och skatter definskatt ladda på andra ställen än hemma kostar nog en veckopeng när andra alternativ inte finns.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Men nej, du kan inte köra 11kw per fas.

230v x 16amp = 3680watt
AMPERE SKULKE DET STÅ.
 
A Alexn72 skrev:
Fakta ...
Idag säljer vi mer än 10twh utanför Sverige.
Om alla transportfordon(bilar) skulle gå på el så skulle det behövas runt 10twh.
Med andra ord vi har el så det klarar sig. Redan idag. Och .... Idag finns det kapacitet på natten när elbilarna ska laddas.
Så... ähh fortsätt du köra på fossilt:crysmile:

Jobbat du bara på dagen gör alla det?
 
Sittställning
D Dalaromeo skrev:
AMPERE SKULKE DET STÅ.
Sorry men även om det är inte statistisk last vilket är poängen oavsett ditt skrivfel.
 
wildeside
R Rkarlsson skrev:
Lunds är snyggare =) Men var tydligen ett fiasko, kanske funkar bra idag.
Annars är ju ett helt underbart resesystem köpenhamns metro, går helt enligt tidtabell och ofta. Åkte den en del när jag var där ett par ggr per år.
Det krävs ju dock att det är storstad och hade inte funkat i lilla Hässleholm.
[bild]
[bild]
Finns det lokaltrafik med buss borde väl den gå att ersätta med spårvagn, vet inget om Hässleholm iof.
Norrköping vet jag att dom byggde ut spårvagns nätet ett gäng år sen där bor det väl 120000 personer.
Norrköpimg har haft spårvagnar sen urminnes tider. Dom va tidiga i sitt miljö tänk, men det viste dom säkert inget om då.
 
wildeside wildeside skrev:
Finns det lokaltrafik med buss borde väl den gå att ersätta med spårvagn, vet inget om Hässleholm iof.
Norrköping vet jag att dom byggde ut spårvagns nätet ett gäng år sen där bor det väl 120000 personer.
Norrköpimg har haft spårvagnar sen urminnes tider. Dom va tidiga i sitt miljö tänk, men det viste dom säkert inget om då.
I staden bor där väl 20 000. Men visst det är en av de bästa pendlarorterna då man kommer åt alla värdesträck. Så staden är lite för liten att sätta spår i. Men tråd hade varit perfekt.

Men en metro som stannar i alla mindre orter så hade landsbygden börjat leva igen =)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.