3 272 078 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Jomenvisst, borde nog vara lite berörningsskydd och kanske en kupa också...?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Hittade denna intressanta lösning i en vägg jag rev.
Kanske inte så farligt, då jag tidigare tagit bort alla onödiga säkringar, men tidigare satt det en säkring på denna grupp, troligen sedan -73…
Bilden är ett montage
Kanske inte så farligt, då jag tidigare tagit bort alla onödiga säkringar, men tidigare satt det en säkring på denna grupp, troligen sedan -73…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är ett montage
Värsta elkopplingen hittade jag i en lägenhet i Jakobsberg.
Spisen är säkrad 16A, ifrån spisdosan har dom dragit en förlängningssladd 1,5kvmm med två uttag.
Den ena går till en diskmaskin och den andra har dom satt på en stickpropp på en EKUA 2x0,7 som matar ett vägguttag i köket.
Ekua:n är spikad på sockeln emellan ledarna, varvid det är spänning på nästan varenda spikskalle.
Och så undrar dom varför katten hoppar till varje gång den är i köket.
Spisen är säkrad 16A, ifrån spisdosan har dom dragit en förlängningssladd 1,5kvmm med två uttag.
Den ena går till en diskmaskin och den andra har dom satt på en stickpropp på en EKUA 2x0,7 som matar ett vägguttag i köket.
Ekua:n är spikad på sockeln emellan ledarna, varvid det är spänning på nästan varenda spikskalle.
Den berättelsen var väl kvalificerad för "Värsta elkopplingen"P Peter_JP skrev:Värsta elkopplingen hittade jag i en lägenhet i Jakobsberg.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Hittat på ett vandrarhem inom Mikael L:s upptagningsområde
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Japp, det där jobbet gjorde jag i våras. Snyggt va?prototypen skrev:
Skämt åsido, det är faktiskt bara fult, inte formellt fel, såvitt jag kan se.
Jag kan istället bidra med bilden från gårdagens jobb (detta kommer bli en flerstegsraket, där målet är att nästa år, typ, i samband med nytt kök, få bort denna gamla central helt och få in allt i den nya jag satt upp)
Men i vilket fall, "centralen från helvetet" trodde jag att jag redan stött på, men Gud hade faktiskt sparat den åt mig fram till igår:
Logga in
Skapa konto
Dubbelt eller trippelt på varenda säkring, totalt 6 st nollor/jord under en och samma bygel.
Spis och VVB delar säkringar.
Men VVB var nedställd till lägsta möjliga effekt.
En massa avsågade fasskenor (kanske en gammal konvertering från enfas till 3-fas).
Ja det fanns inte en enda ljuspunkt här. Märkligt att det ens fungerat i alla år utan problem och missöden.
Vi upptäckte några fantastiska kopplingar när vi fick tillträde till vår villa. Denna taklampa är ett lysande exempel på hur man ska koppla el.
Vill man spara in på klammer, spika istället mellan ledarna och hoppas man inte träffar fel:
Utöver det så är det väl inte så noga med hur många kardeler som går in i kontaktstiftet? Friskt kopplat, hälften brunnet som det brukar heta. För övrigt ser det ut som att valet av lampsladd mer ser ut som en enkelisolerad högtalarkabel:
Vill man spara in på klammer, spika istället mellan ledarna och hoppas man inte träffar fel:
Logga in
Skapa konto
Utöver det så är det väl inte så noga med hur många kardeler som går in i kontaktstiftet? Friskt kopplat, hälften brunnet som det brukar heta. För övrigt ser det ut som att valet av lampsladd mer ser ut som en enkelisolerad högtalarkabel:
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg