4 368 064 läst · 32 113 svar
4368k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Hej!K kettu skrev:
Ser väldigt fint ut, men ska ni ha skötbordet i ett sovrum? Då bör ni nog tänka om. Tillgång till vatten är ett måste i mitt tycke.
Vi fick vårt första i juni och vi har till och med möblerat om i badrummet för att kunna ha skötbordet precis intill handfatet.
Stämmer, vi har en wc på andra sidan väggen. Så nära till ändå.Njingan skrev:
Det är ett liten hus, så får kompromissa. Tror det lyckas.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Helgens projekt var att byta ut lite vägg, från 70 till 120 mm, då det ska gå ett ventrör till källaren i väggen. Sen ska det öppnas upp till höger, till vänster är det redan avväxlat.
Det var lite pilligt att behålla skivorna på ena sidan av den rivna väggen, där det fanns skåp rev jag båda sidor.
Det var lite pilligt att behålla skivorna på ena sidan av den rivna väggen, där det fanns skåp rev jag båda sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag har vi slutfört vårt första rum sen vi flyttade in (nåja, det ska tydligen dit en stereo också och kanske mer väggprydnader). Det är sambons lilla salong (som även agerar genomfart från hall/kök till vardagsrum) som fått sig nya tapeter, eluttag, fönsterstopp och möbler. Vi delar väl inte riktigt smak men jag tycker ändå det blev bra. Bilden gör det inte riktigt rättvist, men så är det ju alltid.
Mäklarbilden före:
Efter omtapetseringen
Själv har jag äntligen börjat ta tag i nätverksdragningen. Har haft en enda lång kabel uppspikad på väggarna från en sida av huset där fibern kommer in till den andra där mitt kontor är. Hade en tanke att sätta patchpanel och uttag i varje rum, men eftersom vindens golv inte var utbyggt hela vägen bort så sköt jag upp den planen tills dess att en gångväg finns. Istället blir det dubbeluttag vid fiberconvertern, och sladd därifrån som letar sig vidare till ett dubbeluttag i överskåpet i garderoben i kontoret. Där väntar routern och ett till dubbeluttag som leder ner till skrivbordet. Fattigmans-patchpanel med andra ord
Här är delen där fibern kommer in. Ska dra kablarna ordentligt med kabellist från nätverksuttaget till röret till vinden, täta sistnämna och se till att ordna ett elluttag eller fyra högre upp. Funderar även på någon typ av ram och lucka för att täcka över alltihop. Tack vare router som stödjer POE-in så slipper jag ha el i garderoben, men får köra injektor här istället.
Vet inte om detta räknas som nåt man gjord med huset, men en grill står numer på vår plywood-lagade veranda
Min första gasolvariant och min första Weber. Det tog sin lilla tid att sätta ihop, men det var väldigt smidigt ändå.
Imorgon ska vi börja måla om köket om allt går vägen, det ser jag fram emot.
Mäklarbilden före:
Efter omtapetseringen
Själv har jag äntligen börjat ta tag i nätverksdragningen. Har haft en enda lång kabel uppspikad på väggarna från en sida av huset där fibern kommer in till den andra där mitt kontor är. Hade en tanke att sätta patchpanel och uttag i varje rum, men eftersom vindens golv inte var utbyggt hela vägen bort så sköt jag upp den planen tills dess att en gångväg finns. Istället blir det dubbeluttag vid fiberconvertern, och sladd därifrån som letar sig vidare till ett dubbeluttag i överskåpet i garderoben i kontoret. Där väntar routern och ett till dubbeluttag som leder ner till skrivbordet. Fattigmans-patchpanel med andra ord
Här är delen där fibern kommer in. Ska dra kablarna ordentligt med kabellist från nätverksuttaget till röret till vinden, täta sistnämna och se till att ordna ett elluttag eller fyra högre upp. Funderar även på någon typ av ram och lucka för att täcka över alltihop. Tack vare router som stödjer POE-in så slipper jag ha el i garderoben, men får köra injektor här istället.
Vet inte om detta räknas som nåt man gjord med huset, men en grill står numer på vår plywood-lagade veranda
Min första gasolvariant och min första Weber. Det tog sin lilla tid att sätta ihop, men det var väldigt smidigt ändå.
Imorgon ska vi börja måla om köket om allt går vägen, det ser jag fram emot.
Visserligen härom dagen, men jag byggde ett enkelt vedförråd i söndags. Ska försöka hinna måla det i veckan och fylla upp det till helgen, sedan kan vintern komma.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till nästa lvp kan du välja ett par murstenar på bygghandeln, kostar inte 50kr/st och fungerar utmärkt att ställa utedelen på. Att gjuta en armerad platta är överdrivet för den belastningen.C Cerb skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 30 inlägg
Kul att se framdriften med huset! Bra kämpat - blir superbra! Följer med spänning!OestlundJ skrev:
Hur går tankarna kring återställning av gillestugan? Hur tänker ni använda den framöver? Är det andra projekt i källaren ni planerar för?