3 271 722 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Var det en retorisk fråga, eller undrar du?
Jag ber om ursäkt, jag skulle inte uttryckt det som "Ohms 1:a lag", jag skulle naturligtvis ha skrivit "Ohms första lag". Det är alltså mer ett namn/beteckning än att ange en "en i raden" av Ohmska lagar.Mikael_L skrev:
Sedan anses ibland - och lite slarvigt - också finnas en "Ohms andra lag", men med den avser man egentligen brukar kalla "Ohms lag" för det magnetiska flödet - på grund av likheten med Ohms första lag - men nu avseende det magnetiska flödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt enligt min gamla kära Helge Bohlins Elektricitetslära från 1961.
Hoppas detta klarar ut vad jag avser.
Ok, men det går bra att glömma k eftersom parametrarna är definierade i SI-systemet:B Boggi skrev:Jag ber om ursäkt, jag skulle inte uttryckt det som "Ohms 1:a lag", jag skulle naturligtvis ha skrivit "Ohms första lag". Det är alltså mer ett namn/beteckning än att ange en "en i raden" av Ohmska lagar.
Sedan anses ibland - och lite slarvigt - också finnas en "Ohms andra lag", men med den avser man egentligen brukar kalla "Ohms lag" för det magnetiska flödet - på grund av likheten med Ohms första lag - men nu avseende det magnetiska flödet.
[bild] [bild]
Allt enligt min gamla kära Helge Bohlins Elektricitetslära från 1961.
Hoppas detta klarar ut vad jag avser.
Hmm. ok det framgår om man läser lite mer längre ner,sorry...
Sen undrar jag vad Ohms andra lag betyder?
Inga träffar om man googlar?
Det var väl Tesla som sysslade med det magnetiska?
Här är Ohms lag igen och den gäller exakt som den står med sina SI-enheter.
Dvs den kan användas praktiskt och det har jag gjort tusentals gånger nu senast med mina nyinköpta solpaneler som mätes med denna lag som grund!
* U= I x R *
Parameter, Enhet
U Volt
I Ampere
R Ohm
"The beauty is in it's simplicity"
Redigerat:
Det kan mycket väl vara läraren som uttryckte sig slarvigt - eller jag som missuppfattade - med "Ohms andra lag" i stället för "Ohms lag för det magnetiska flödet". Men Ohm har formellt bara en lag - Ohms första lag.R RogerHql skrev:Ok, men det går bra att glömma k eftersom parametrarna är definierade i SI-systemet:
Sen undrar jag vad Ohms andra lag betyder?
Inga träffar om man googlar?
Det var väl Tesla som sysslade med det magnetiska?
Här är Ohms lag igen och den gäller exakt som den står med sina SI-enheter.
Dvs den kan användas praktiskt och det har jag gjort tusentals gånger nu senast med mina nyinköpta solpaneler som mätes med denna lag som grund!
* U= I x R *
Parameter, Enhet
U Volt
I Ampere
R Ohm
Jo, och den enda grundenheten i SI-systemet är väl Ampere och den definieras väl via kraft mellan två oändligt långa ledare om jag inte minns fel, dvs via det magnetiska!B Boggi skrev:
Ok, det var då det... Här finns både den nya och den gamla definitionen. På något sätt föredrar jag den gamla...R RogerHql skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere#Former_definition_in_the_SI