105 046 läst · 405 svar
105k läst
405 svar
Problem med kolsyra i kylskåp, Electrolux ERES3500X
Tack!electroluxaren skrev:
jag har haft isär det nu.
Jag lossade slangen efter magnetventilen från inkommande vatten före filtret för att se om det kommer vatten efter ventilen när man trycker för att få vatten.
men det kom inget.
Jag mätte strömmen på ventilen men ingen ström kommer dit när man vill ha vatten.
jag mätte även på ventilerna för vanligt vatten och kolsyrat. där finns det kräm när man trycker.
Pumpen surrar och går men jag vet inte om den fungerar när ventilen inte öppnar så den får vatten.
är det nått som måste hända för att ”huvudventilen” ska öppna?
det ser även ut som motorn får ström från ventilen men det är lite oklart.
vore väldigt tacksam för hjälp
pumpen får ström samtidigt som ventilen öppnar (paralellkopplat) dvs ventilen skall öppna samtidigt som pumpen snurrar.E ekiz skrev:Tack!
jag har haft isär det nu.
Jag lossade slangen efter magnetventilen från inkommande vatten före filtret för att se om det kommer vatten efter ventilen när man trycker för att få vatten.
men det kom inget.
Jag mätte strömmen på ventilen men ingen ström kommer dit när man vill ha vatten.
jag mätte även på ventilerna för vanligt vatten och kolsyrat. där finns det kräm när man trycker.
Pumpen surrar och går men jag vet inte om den fungerar när ventilen inte öppnar så den får vatten.
är det nått som måste hända för att ”huvudventilen” ska öppna?
det ser även ut som motorn får ström från ventilen men det är lite oklart.
vore väldigt tacksam för hjälp
Det som styr detta är nivåkontrollkortet, som får info från nivåtanken och styrs från kretskortet i taket
så din tank som läckt och det sitter kontakter uppepå är givaren, den tanken har utgått som reservdel
Tack för svar!electroluxaren skrev:pumpen får ström samtidigt som ventilen öppnar (paralellkopplat) dvs ventilen skall öppna samtidigt som pumpen snurrar.
Det som styr detta är nivåkontrollkortet, som får info från nivåtanken och styrs från kretskortet i taket
så din tank som läckt och det sitter kontakter uppepå är givaren, den tanken har utgått som reservdel
om pumpen går så borde ventilen får ström samtidigt, då måste jag ha mätt fel för jag fick ingen ström på den när pumpen gick.
går pumpen om nivåtanken indikerar att den är full eller är det bara ventilen som inte öppnar?
det kan vara så att den indikerar att tanken är tom och den försöker fylla men det kommer inte in någe vatten.E ekiz skrev:
ventilfel eller att det inte kommer fram något vatten till skåpet (kranen ej öppen)
Har ett kylskåp Husqvarna QR2619K där hela dispensern är mörk. Har 230V spänning fram till lilla kretskortet och kabel mellan detta kort och dispenser verkar vara hel. Jag har ohm-mätt alla parter i mångledaren. Är det något annat i kylskåpet som behöver vara OK för att det lilla kretskortet ska fungera och ge signal till dispenser, eller är det mest troligt fel på lilla kretskortet?electroluxaren skrev:
electroluxaren skrev:
mest troligt är kortet i dispensern iom att du kollat kabelnD draje skrev:Har ett kylskåp Husqvarna QR2619K där hela dispensern är mörk. Har 230V spänning fram till lilla kretskortet och kabel mellan detta kort och dispenser verkar vara hel. Jag har ohm-mätt alla parter i mångledaren. Är det något annat i kylskåpet som behöver vara OK för att det lilla kretskortet ska fungera och ge signal till dispenser, eller är det mest troligt fel på lilla kretskortet?
Ok. Jag har mätt flerledaren som går mellan kretskortet som sitter uppe på kylen (det på bifogad bild) och vidare genom dörren via gångjärnet och ner till dispensern. Den kabeln verkar ok. Ska kolla upp som du skriver kretskortet på dispensern. Hoppas jag hittar nån kallödning eller liknade som jag kan fixa. Löda och byta trasiga komponenter är inga problem för mig om det är något sådant som krävs. Tack för hjälp, ska kolla.
Redigerat:
Om man inte får fram vatten alls då? Hör ju att vattnet går genom ledningarna men dispensern är tvärdöd...Inget vanligt/kolsyrat vatten alls... Bytte vattenfilter igår...