1 019 239 läst · 2 320 svar
1019k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Ja men MCPA verkar ju genom att sabba för tillväxtsystemet i växten. Detta kräver att växten är i bra tillväxt och det lär den inte vara när det är sån torka som vi har nu...J Jonas Andersson2 skrev:
Du får vänta tills torkvädret försvunnit och det regnat lite så att ogräset växer ordentligt. DÅ lägger du ut snubbeltråd i form av MCPA-medel!
Håller med dig man får avvaktaB Bo Berglund skrev:Ja men MCPA verkar ju genom att sabba för tillväxtsystemet i växten. Detta kräver att växten är i bra tillväxt och det lär den inte vara när det är sån torka som vi har nu...
Du får vänta tills torkvädret försvunnit och det regnat lite så att ogräset växer ordentligt. DÅ lägger du ut snubbeltråd i form av MCPA-medel!
Nu har jag lite kött på benen gällande sprutlicens
Man kan som privatperson gå utbildningen för växtskyddsmedel, kurserna detta år har hållits digitalt.
Mest troligen kommer dom fortsätta vara digitala då utbildare och dom flesta människor nu har verktygen för detta.
Kostnader för utbildningen varierar, i mitt län kostar det 4900kr att gå denna kurs som sen gäller fem år.
Sen skall man få sin spruta godkänd och funktionskontrollerad av jordbruksverket det är ytterligare en kostnad på 100kr och detta skall göras vart 3e år.
Detta kan man slippa om man nyligen har köpt en spruta som är CE-märkt och tillverkad i ett ESS-land eller i Turkiet. Då skall man ha kvitto tillhands och uppvisa.
Så det verkar inte vara så krångligt men då ska man ha tid att avsätta samt nästan 5000kr. Så det är inte bara o bara, i vissa fall kan det vara enklare att bara fulimportera men det har sina begränsningar.
Man kan som privatperson gå utbildningen för växtskyddsmedel, kurserna detta år har hållits digitalt.
Mest troligen kommer dom fortsätta vara digitala då utbildare och dom flesta människor nu har verktygen för detta.
Kostnader för utbildningen varierar, i mitt län kostar det 4900kr att gå denna kurs som sen gäller fem år.
Sen skall man få sin spruta godkänd och funktionskontrollerad av jordbruksverket det är ytterligare en kostnad på 100kr och detta skall göras vart 3e år.
Detta kan man slippa om man nyligen har köpt en spruta som är CE-märkt och tillverkad i ett ESS-land eller i Turkiet. Då skall man ha kvitto tillhands och uppvisa.
Så det verkar inte vara så krångligt men då ska man ha tid att avsätta samt nästan 5000kr. Så det är inte bara o bara, i vissa fall kan det vara enklare att bara fulimportera men det har sina begränsningar.
Behöver man gå om kursen för 5000 var femte år?L Lutte skrev:Nu har jag lite kött på benen gällande sprutlicens
Var hittar man kursen nånstans?
T TreeView skrev:
Nej du förnyar den efter 5år genom att gå en digital vidareutbildning, den ser ut att kosta runt 2000kr att gå.
Du hittar alla olika kurser på jordbruksverket i deras kurskatalog
https://utbildning.jordbruksverket.se/totara/catalog/index.php
Sökordet är växtskyddsmedel för att hitta kursen, sen får du trycka dig fram till olika tillfällen sorterat på län.
Ska du boka måste du skapa en användare.
Nu är det inte nödvändigtvis just bara till min trädgård som jag vill kunna ha det till. Om än det är huvudsyftet.A Alriksson skrev:
Min tanke är även att då eventuellt skaffa f-skatt eller enskild just för att kunna köpa och använda på ett smidigt sätt.
För jordelit som säljer mycket av dessa kemikalier säljer enbart till företag och man ör som privatperson tvingad till att handla på deras konsumentdel som kallas xeed. Men där finns det inget roligt alls.
Eller jo dom har barenbug frön men det ör en annan historia.
Och nu har jag inte gått kursen så är inte helt insatt i vilka krav som ställs.
Men bra att du tar upp dessa frågetecken så man har mer kött på benen gällande ämnet. Finns inga dricksvattenbrunnar där jag bor så den biten är iaf enkel att bena ut.
Sen den yrkesmässiga biten gällande enbart min egen tomt får väll bli lite som det blir. Men den yrkesmässiga delen hamnar i då ovannämnda enskilda eller då jag som f-skatteinnehavare.
Oavsett utbildning/sprutlicens får inte växtskyddsmedel användas på tomtmark för bostadshus från och med i höst, eller?L Lutte skrev:
https://www.kemi.se/bekampningsmede...forbud-mot-viss-anvandning-av-vaxtskyddsmedel
Så du får köpa, men inte använda hemmavid. Hur det nu ska kontrolleras...
Var hittar du mcpa på jordelit? Är det Tomahawk produkten?L Lutte skrev:Nu är det inte nödvändigtvis just bara till min trädgård som jag vill kunna ha det till. Om än det är huvudsyftet.
Min tanke är även att då eventuellt skaffa f-skatt eller enskild just för att kunna köpa och använda på ett smidigt sätt.
För jordelit som säljer mycket av dessa kemikalier säljer enbart till företag och man ör som privatperson tvingad till att handla på deras konsumentdel som kallas xeed. Men där finns det inget roligt alls.
Eller jo dom har barenbug frön men det ör en annan historia.
Och nu har jag inte gått kursen så är inte helt insatt i vilka krav som ställs.
Men bra att du tar upp dessa frågetecken så man har mer kött på benen gällande ämnet. Finns inga dricksvattenbrunnar där jag bor så den biten är iaf enkel att bena ut.
Sen den yrkesmässiga biten gällande enbart min egen tomt får väll bli lite som det blir. Men den yrkesmässiga delen hamnar i då ovannämnda enskilda eller då jag som f-skatteinnehavare.
Lutte
Du kommer aldrig på laglig väg kunna använda växtskydd i en villaträdgård. Även om du går kurs, skaffar firma så tror jag du tom kommer få svårt att köpa preparaten som är testade och godkända för används yrkesmässigt.
En seriös försäljare kommer vilja se ditt tillstånd och även veta vilken verksamhet du har. Bara för att du har en firma så kommer du inte få handla.
Du kommer aldrig på laglig väg kunna använda växtskydd i en villaträdgård. Även om du går kurs, skaffar firma så tror jag du tom kommer få svårt att köpa preparaten som är testade och godkända för används yrkesmässigt.
En seriös försäljare kommer vilja se ditt tillstånd och även veta vilken verksamhet du har. Bara för att du har en firma så kommer du inte få handla.
vad exakt är det man får göra eller köpa efter man fått denna licensen?L Lutte skrev:Nu har jag lite kött på benen gällande sprutlicens
Dicotex är verkligen THE SHIT! Helt förbluffad över resultatet några veckor efter besprutning. Ogräset är bara borta, eller iaf på väg att försvinna. Lite grå fläckar där det knappt funnits nåt gräs (endast ogräs) men där har jag stödsått lite.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg