Vi behöver en vintråd!

Drack denna ikväll, riktigt bra men den behövde över en timme dekantering, närmare två timmar

Flaska Chateau Haut-Bages Liberal Pauillac vin från 2000 krävde lång dekantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
J
Fick tag i denna från senaste ts-släppet... men är väldigt obevandrad i såväl vit jura som vitt lagrad vin... vad äter man till denna? :thinking::thinking:
Flaska vitvin, Domaine Rolet Côtes du Jura Tradition, hållen i en bil.
Skapa konto

Drack annars denna ikväll, senast ts med. Stark rekommendation. Utmanande innan maten, men dog överraskande nog lite till maten. Sydafrikansk bordeaux-blend.
En hand håller en flaska vitt vin, La Luna 2014 från Avondale, Sydafrika.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Fick tag i denna från senaste ts-släppet... men är väldigt obevandrad i såväl vit jura som vitt lagrad vin... vad äter man till denna? :thinking::thinking:
[bild]

Drack annars denna ikväll, senast ts med. Stark rekommendation. Utmanande innan maten, men dog överraskande nog lite till maten. Sydafrikansk bordeaux-blend.
[bild]
Jura är något som jag personligen enbart dricker när det ingår i vinpaket till avsmakningsmeny. Då är de riktigt gott. :)

Men skulle säga grillad kyckling, gris, där lättare rött passar så passar den nog bra!

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jura är något som jag personligen enbart dricker när det ingår i vinpaket till avsmakningsmeny. Då är de riktigt gott. :)

Men skulle säga grillad kyckling, gris, där lättare rött passar så passar den nog bra!
Tack! Funderade lite i samma banor, pumpa och sötpotatis. Kanske chevre?

Inte helt lätt att få tag i lagrade viner i Sverige, och dessutom bra pris på system. Var tvungen att hugga.

Jag gillar röda jura - men då är de ju i regel pigga och unga. Troligen raka motsatsen till denna.

Kvällens rödvin krävde inte så mycket dekantering.

En aning ung men hade en del komplexitet

Flaska rödvin Chateau Tour Sieujean Pauillac 2016 på bord med vinglas, mot bakgrund av blommor och person.
Skapa konto

• Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
2016 ? Lite ungt, men annars är ju " gammalt vin och möglig ost" inte en så dum kombination.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
2016 ? Lite ungt, men annars är ju " gammalt vin och möglig ost" inte en så dum kombination.
2016 är inte så gammalt för en Bordeaux nej. Den där stalliga komplexiteten har inte riktigt infunnit sig. Men denna är helt okej. Dekantera iaf 30 minuter skulle jag säga.

Hur påverkas en dekantering av tid? Eller pratar ni om luftning av vinet?

• Gilla
useless
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Hur påverkas en dekantering av tid? Eller pratar ni om luftning av vinet?
Luftning ingår i det konceptet.

Nej. Tom systembolaget använder begreppen olika. Bara för att dekanteras är ett finare ord än luftning bör det inte användas felaktigt.

• Gilla
Manfreds
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Nej. Tom systembolaget använder begreppen olika. Bara för att dekanteras är ett finare ord än luftning bör det inte användas felaktigt.
Jaja, ta din asperger och lämna tråden nu

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Oj, vilket svar. Jag ber om ursäkt om jag kränkte dig. Det var inte min tanke alls.

• Gilla
  • Haha
Peternow och 4 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
kanske dags att sätta på korken nu?

[länk]
Alla använder termen synonymt, bara någon trött autist som orkar

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla använder termen synonymt, bara någon trött autist som orkar
Nej inte alla bara de som inte förstår skillnaden eller vill göra sig lite märkvärdiga

• Gilla
jarlh och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.