1 007 849 läst · 4 598 svar
1008k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag också, men man får passa sig; det ersätter inte friktionen mot underlaget. Förhållandet mellan hur mycket godset rör sig framåt och hur mycket längre det blir till fästpunkten när så sker ger hävstång för att slita loss öglorna från släpet.T toolman77 skrev:
Ja men då har du ändå rätt ok lastvikt finns ju dom med runt 50kg...V Ville_Vessla skrev:
När jag var ung åkte vi bla ner till Polen i en husbils Mercedes 508, vägde in på 3700kg men tänkte väl inte på det.
Tur man inte blev invinkad på vägning då
Det är intressant och det har kommit nya regler i år.V Ville_Vessla skrev:
https://www.fritidscenter.se/nya-regler-for-overlast-1-januari-2021
Jag har tidigare diskuterat detta i någon annan tråd och då länkat till "fråga polisen" som där menade att 100 kg överlast är något de hade låtit passera - man får se till situationen.
Det gäller dock att man inte sprang på en övernitisk polis.
När det gäller spänna brädor är det 100% friktion mot underlaget som gäller enligt mig så jag satsar på att spänna ner virket så hårt som möjligt, gärna så att de böjs ned något och då ligger an ännu hårdare mot lämmarna som lämnas uppe.
Själv brukar jag oftast betala och köra ut från brädgården innan jag surrar.
I varje fall om man har lite olika saker på, så men inte råkar på att dölja streckkoder etc. med strul när det ska skannas. Så någon kan säkert tycka jag surrat dåligt där inne.
Annars måste jag säga att rent generellt så är andelen dåligt surrad last proportionellt betydligt större här nere än där jag växte upp i Norrland. Tror man dels är mer van att köra släp generellt, ved, skotrar etc. Sen att "gubbarna" har en viss stolthet i att kunna lasta och surra ordentligt, en kasse spännband ingår i standardutrustningen i bilen. Den som blir sedd med en uselt surrad last blir nog tråkad av polare och bekanta.
En form av positivt socialt tryck.
Medan man här oftare ser någon som försöker surra en trave bräder med närmast presentsnöre. Om man till äventyrs har spännband vet man inte hur de används (rullen blir full för de inte förspänner innan de börjar veva upp osv) eller tänker på hur lasten för sig vid inbromsning etc.
Men det kanske har mer med glesbygd vs mer urbana områden att göra, inte vilket väderstreck man bor. I Smålands eller Värmlands glesbygd ingår troligen även där "surra last" i grundutbildningen under uppväxten.
I varje fall om man har lite olika saker på, så men inte råkar på att dölja streckkoder etc. med strul när det ska skannas. Så någon kan säkert tycka jag surrat dåligt där inne.
Annars måste jag säga att rent generellt så är andelen dåligt surrad last proportionellt betydligt större här nere än där jag växte upp i Norrland. Tror man dels är mer van att köra släp generellt, ved, skotrar etc. Sen att "gubbarna" har en viss stolthet i att kunna lasta och surra ordentligt, en kasse spännband ingår i standardutrustningen i bilen. Den som blir sedd med en uselt surrad last blir nog tråkad av polare och bekanta.
En form av positivt socialt tryck.
Medan man här oftare ser någon som försöker surra en trave bräder med närmast presentsnöre. Om man till äventyrs har spännband vet man inte hur de används (rullen blir full för de inte förspänner innan de börjar veva upp osv) eller tänker på hur lasten för sig vid inbromsning etc.
Men det kanske har mer med glesbygd vs mer urbana områden att göra, inte vilket väderstreck man bor. I Smålands eller Värmlands glesbygd ingår troligen även där "surra last" i grundutbildningen under uppväxten.
Ja det finns ju dom med extremt lite lastvikt. Ofta blir ju en husvagn tyngre med åren pga fukt och sedan ett förtält på runt 30kg och 2 cyklar på dragbalken så är det maxat.Jag tömmer ju alltid vattentanken och dassgrejerna innan jag åker. Väger sen draget tilll ca 60kg vilket jag sett att jag är ensam att göra på campingarna. Har bara haft husvagn knappt 2 år och besökt 3 campingar men ingen annan verkar bry sig om vikter och kultryck.nino skrev:
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Våg använder jag inte men jag brukar helt sonika provlyfta.
Då känner man om man är någorlunda rätt.
lastbilsvågen norr om Mariestad har jag stannat på många ggr. Spännande att se hur mycket man lastat.
Då känner man om man är någorlunda rätt.
lastbilsvågen norr om Mariestad har jag stannat på många ggr. Spännande att se hur mycket man lastat.
Ja man känner ju ibland när man inte lyckats backa tillK kioskdavid skrev:
Men åker man 80-90 så brukar den gå stadigt, åker man 100+ så kan det börja slänga