64 231 läst · 764 svar
64k läst
764 svar
Handikappanpassning när du renoverar - allmän diskussion
Det beror på hur man renoverar. Krävs det bygglov, så ja.R Rkarlsson skrev:Nu har jag inte koll. Men vill de att man handikappanpassar när man renoverar?
Isåfall är det rätt orimligt. Renoverar gästtoan som är på första plan, den är drygt 1.5 kvm i golvyta, finns knappt vändrum där inne.
Skulle jag handikappanpassa den så hade jag fått riva halva våningen, det hade blivit orimligt dyrt kontra de max 20 jag räknat med.
Billigare att smacka dit en hiss till andra våningen där badrummet är, men det går inte med en bred rullstol där heller, då får man bygga ut hela huset.
Så här hade det varit riktigt orimligt och kostat hundratusentals kronor, man ändrar inte ett hus från 1945 så mycket.
Mina föräldrar har en stolhiss till andra våningen, funkar super. Morsan åker motorcykel med men har svårt att gå.
Här kan du läsa lite vad som gäller vid ombyggnad/renovering.R Rkarlsson skrev:Nu har jag inte koll. Men vill de att man handikappanpassar när man renoverar?
Isåfall är det rätt orimligt. Renoverar gästtoan som är på första plan, den är drygt 1.5 kvm i golvyta, finns knappt vändrum där inne.
Skulle jag handikappanpassa den så hade jag fått riva halva våningen, det hade blivit orimligt dyrt kontra de max 20 jag räknat med.
Billigare att smacka dit en hiss till andra våningen där badrummet är, men det går inte med en bred rullstol där heller, då får man bygga ut hela huset.
Så här hade det varit riktigt orimligt och kostat hundratusentals kronor, man ändrar inte ett hus från 1945 så mycket.
Mina föräldrar har en stolhiss till andra våningen, funkar super. Morsan åker motorcykel med men har svårt att gå.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/ombyggnad/
Ett problem med att bygga om när det behövs är tiden. Åtminstone kunna gå på toaletten och sova direkt är minimum. På landet hann pappa bygga stort trädäck så mamma kunde vara med där sista sommaren, mycket värt. Hemma beställde och betalade han trapphiss - den tog så långt tid på sig att bli klar så när den väl installerades fanns inte mamma längre.
AndersMalmgren skrev:
Vilken tur att socialbidrag inte existerar längre då, då slipper du vara upprörd över det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 299 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 299 inlägg
Oj, tänk om man haft såpass stort ändå..R Rkarlsson skrev:
Hos oss sticker handfatet ut i dörröppningen och på andra sidan sitter toalettstolen, dessutom med ett element på väggen.
Fast entrén behöver nog också anpassas först innan någon med rullstol skulle kunna ta sig in i huset ens..
/ P
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Tycker det är lite fjantigt ändra på namn. Det är samma sak. Det är som att en lokalvårdare fortfarande är en städareJ jonko skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Haha, mindre gästtoa än min så hade jag gjort garderob av skiten istället och satt en toa i källaren.Patrik440 skrev:
Entren kan de ju glömma att ha en ramp på, då får de bygga om hela tomten för att gången blir blockerad.
Den dagen jag inte själv kan gå upp för trappan för att komma in då ger jag bort huset till pågen så får han göra vad han vill =)