64 091 läst · 764 svar
64k läst
764 svar
Handikappanpassning när du renoverar - allmän diskussion
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Försäkring kanske? Det måste man ändå ha om man ska få drägligt liv. Jag hoppas du har en sjukförsäkringlasse l1 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Det läser jag som att det är något som du har hittat på själv och saknar lagstöd för.john68 skrev:
Jag menar att en kommunal tjänsteman ska göra sitt bästa för att försöka följa gällande lagstiftning och inte sätta upp konstiga kvantitativa mål för den egna verksamheten att förlora vid överklaganden. Varje förlorat mål ska ses som ett yrkesmässigt misslyckade och tas på stort allvar; man har ju agerat olagligt i sin myndighetsutövning och det har drabbat den enskilde. Allvarligt.john68 skrev:
Men för att den personen ska kunna ta sig till/från jobbet kan hen behöva ramp/hiss/dörrautomatik. Det kan hen idag få bostadsanpassningsbidrag till och därmed bli helt självständig och vissa behöver lite assistans för att klara vardagen. Och de kan dessutom välja var de vill bo och inte bli hänvisade till mer eller mindre roliga boendeformer.R Rkarlsson skrev:Man kan ordna stimulerande jobb så att alla kan känna sig meningsfulla.
Om man blir helt invalid så ska man väl självklart få hjälp.
Men om man kan tillföra något så bör man väl försöka ge sig ut i arbetslivet?
Känner en snubbe som föddes typ enbent, händerna missbildade och fler åkommor. Han kör bil, jobbar och lever som oss andra men med en assistent i bakgrunden för det han inte fixar själv.
Han skulle aldrig vilja vara utan jobb.
En nära släkting till mig blev i princip tvångssjukpensionär trots att den verkligen ville jobba, men det personen kunde fick den inte hjälp med alls.
Lägre skatter kan vi lätt ha, bara med prioritering och mindre slöseri =)
Människors lika värde är en bra ledstjärna i våra diskussioner även på det här forumet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Fast nu var ju jag lite mindre värd för jag ville ju inte förstöra mitt badrum eller sekelskifteströsklar eller vad det nu ärA AnnIng skrev:Men för att den personen ska kunna ta sig till/från jobbet kan hen behöva ramp/hiss/dörrautomatik. Det kan hen idag få bostadsanpassningsbidrag till och därmed bli helt självständig och vissa behöver lite assistans för att klara vardagen. Och de kan dessutom välja var de vill bo och inte bli hänvisade till mer eller mindre roliga boendeformer.
Människors lika värde är en bra ledstjärna i våra diskussioner även på det här forumet.
Claes Sörmland skrev:Det läser jag som att det är något som du har hittat på själv och saknar lagstöd för.
Jag menar att en kommunal tjänsteman ska göra sitt bästa för att försöka följa gällande lagstiftning och inte sätta upp konstiga kvantitativa mål för den egna verksamheten att förlora vid överklaganden. Varje förlorat mål ska ses som ett yrkesmässigt misslyckade och tas på stort allvar; man har ju agerat olagligt i sin myndighetsutövning och det har drabbat den enskilde. Allvarligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Lite OT, men jag måste bara fråga, vad spelar det för roll om handläggarna ärpacman42 skrev:
1. Nyutexaminerade
2. Kvinnor.
Borgar ovan för sämre handläggning?
Anders, du kan vara lugn, du skulle få bidrag till att anpassa dina sekelskifteströsklar och andra nödvändiga anpassningar så att du kommer fram i din lägenhet utgående från nuvarande lagstiftning. Oavsett dina åsikter. Och det är ju helt frivilligt att ansöka om bidrag och helt frivilligt att anlita någon för att få det gjort.AndersMalmgren skrev:
Nyutexaminerade är ofta rädda för att göra fel åt fel håll. Enligt min erfarenhet så är detta särskilt utmärkande när det gäller nyutexaminerade kvinnor. För det mesta är detta en mycket bra egenskap, särskilt om det är i en blandad arbetsgrupp. Men i en grupp med enbart personer som agerar på detta sätt så blir det lätt en nackdel.M MetteKson skrev:
I min kommun så är det stor genomströmning av nyexade på byggnadskontoret och de nyutexade är kvinnor. Det är ett rena fakta, inget nedvärderande på något sätt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Fast det är inte frivviligt om det krävs bygglov, då måste jag förstöra mitt boende.A AnnIng skrev:Anders, du kan vara lugn, du skulle få bidrag till att anpassa dina sekelskifteströsklar och andra nödvändiga anpassningar så att du kommer fram i din lägenhet utgående från nuvarande lagstiftning. Oavsett dina åsikter. Och det är ju helt frivilligt att ansöka om bidrag och helt frivilligt att anlita någon för att få det gjort.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Att de är nyutexaminerade betyder också att de statistiskt är kvinnor eftersom kvinnor nu tar över den här typen av utbildningar på högskolor och universitet. Framförallt lyckas de ta examen medan männen i samma generation oftare ger upp. UKÄ har siffrorna.pacman42 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Jag blev headhuntad så är del av den statistiken då jag aldrig slutförde studierna. Dock verkar unga män ha problem över lagClaes Sörmland skrev:
Att ansöka om bostadsanpassningsbidrag och att anpassa sin bostad i händelse av funktionsnedsättning är helt frivilligt. Och lagstiftningen måste man följa oberoende om bygglov krävs eller inte.AndersMalmgren skrev: