Fairlane
Vi har inte marknadsekonomi på hyrorna, men hyrorna baseras inte rakt av på byggkostnad heller. Om byggaren får ner byggkostnaden med 10% jämfört med grannhuset så blir knappast hyran 10% lägre. Den blir med största sannolikhet densamma, för att det går.

Jag är fortfarande tveksam till att byggkostnaden blir 10% lägre om man minskar ytan med 10%. Det är fullständigt ologiskt.

Slutligen har jag fortfarande svårt att se hur man bygger om en lägenhet där man strypt arean så att den inte räcker till för de anpassningar vi talar om, så att anpassningarna helt plötsligt för plats.
Såvida man inte tar utrymme från vardagsrummet och ger till hall, badrum och kök. Om det är görbart så är det ändå knappast billigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu är det sista varningen innan flera blir avstängda. Var vänlig håll er till ämnet. /moderator
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så jävla sjukt det där, den handikappade får väl renovera om fastigheten om den köper isåfall, varför ska jag tvingas renovera på ett visst sätt? Det här jävla landet är så sjukt
ja va fan ska vi ha regler, lagar o byggstander för, var o en kan väl få bygga som dom vill å var å hur dom vill.
 
lasse l1 lasse l1 skrev:
ja va fan ska vi ha regler, lagar o byggstander för, var o en kan väl få bygga som dom vill å var å hur dom vill.
Nja, det finns kanske ett mellanting. Om man bygger eller köper en bostad som inte är handikappanpassad, då skall man inte heller ha rätt att bo kvar.
 
  • Wow
mikethebik
  • Laddar…
lasse l1 lasse l1 skrev:
ja va fan ska vi ha regler, lagar o byggstander för, var o en kan väl få bygga som dom vill å var å hur dom vill.
Nja, jag är konservativ så tycker det är viktigt med detaljplan osv. Men att tvinga folk renovera på ett visst sätt för att de kanske i framtiden blir handikappade är bara sjukt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, jag är konservativ så tycker det är viktigt med detaljplan osv. Men att tvinga folk renovera på ett visst sätt för att de kanske i framtiden blir handikappade är bara sjukt.
det kan faktiskt hjälpa en rullstolsburen vän att gå på toa med en aning självrespekt kvar..
 
  • Gilla
  • Älska
Okarlsson och 12 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men att tvinga folk renovera på ett visst sätt för att de kanske i framtiden blir handikappade är bara sjukt.
Att badrum och dörröppningen ska vara stora nog för en rullstol är väl inte helt orimliga krav?

Jag har en bekant som precis har installerat rullstolshiss i trappen. Ibland blir inte livet som man tänkt sig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kung Louie och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Att badrum och dörröppningen ska vara stora nog för en rullstol är väl inte helt orimliga krav?

Jag har en bekant som precis har installerat rullstolshiss i trappen. Ibland blir inte livet som man tänkt sig.
Både ja och nej, det är ändå relativt få som har de behoven. Det driver upp priserna på renoveringar och nybyggen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Att badrum och dörröppningen ska vara stora nog för en rullstol är väl inte helt orimliga krav?

Jag har en bekant som precis har installerat rullstolshiss i trappen. Ibland blir inte livet som man tänkt sig.
Ja, man får göra det om det krävs. Inte i förväg. Det kan ju totalförstöra look and feel i ett gammalt hus med jättebred dörröppning.
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
lasse l1 lasse l1 skrev:
det kan faktiskt hjälpa en rullstolsburen vän att gå på toa med en aning självrespekt kvar..
Jag renoverar för mig själv, inte mina vänner. Min sambos mamma var rullstolsbunden det gick bra ändå. Dock lite bökigt upp för trapphuset eftersom hissen inte svalde rullstolen
 
'Jättebred' i sammanhanget är 760 mm. Hur ofta har man smalare öppning än så?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som arbetsterapeut och fd handläggare av bostadsanpassningsbidrag har jag träffat hundratals äldre, yngre, familjer m fl som kämpar för att försöka få till lösningar för att få vardagen att fungera. Har man byggt om utan att följa lagkraven får man inte ekonomiskt bidrag från hemkommunen till nödvändiga ändringar.
Att bygga om och bekosta ombyggnation av badrum, kök och hiss när livet precis totalförändrats - nja, inget kul läge.
 
  • Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Som arbetsterapeut och fd handläggare av bostadsanpassningsbidrag har jag träffat hundratals äldre, yngre, familjer m fl som kämpar för att försöka få till lösningar för att få vardagen att fungera. Har man byggt om utan att följa lagkraven får man inte ekonomiskt bidrag från hemkommunen till nödvändiga ändringar.
Att bygga om och bekosta ombyggnation av badrum, kök och hiss när livet precis totalförändrats - nja, inget kul läge.
Ingen borde få bidrag för det. Ta bort avdrag och bidrag och all skit som kostar admin. Och sänk skatterna.
 
useless useless skrev:
'Jättebred' i sammanhanget är 760 mm. Hur ofta har man smalare öppning än så?
Tumstock ligger på en trätröskel mellan klinkergolv och trägolv vid en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag renoverar för mig själv, inte mina vänner. Min sambos mamma var rullstolsbunden det gick bra ändå. Dock lite bökigt upp för trapphuset eftersom hissen inte svalde rullstolen
Tufft att köra rullstol i trappen.
Imponerande kvinna!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen borde få bidrag för det. Ta bort avdrag och bidrag och all skit som kostar admin. Och sänk skatterna.
Får man inte bidrag behöver man plats på ett vårdboende som kostar mycket mer än en engångskostnad för anpassning i hemmet. Tar du bort bidraget måste du höja skatterna rejält för att bekosta nybyggnation av vårdboenden till alla som nu bor hemma.
 
  • Gilla
Annaet och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.