64 186 läst · 764 svar
64k läst
764 svar
Handikappanpassning när du renoverar - allmän diskussion
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 760 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 760 inlägg
Vi har inte marknadsekonomi på hyrorna, men hyrorna baseras inte rakt av på byggkostnad heller. Om byggaren får ner byggkostnaden med 10% jämfört med grannhuset så blir knappast hyran 10% lägre. Den blir med största sannolikhet densamma, för att det går.
Jag är fortfarande tveksam till att byggkostnaden blir 10% lägre om man minskar ytan med 10%. Det är fullständigt ologiskt.
Slutligen har jag fortfarande svårt att se hur man bygger om en lägenhet där man strypt arean så att den inte räcker till för de anpassningar vi talar om, så att anpassningarna helt plötsligt för plats.
Såvida man inte tar utrymme från vardagsrummet och ger till hall, badrum och kök. Om det är görbart så är det ändå knappast billigt.
Jag är fortfarande tveksam till att byggkostnaden blir 10% lägre om man minskar ytan med 10%. Det är fullständigt ologiskt.
Slutligen har jag fortfarande svårt att se hur man bygger om en lägenhet där man strypt arean så att den inte räcker till för de anpassningar vi talar om, så att anpassningarna helt plötsligt för plats.
Såvida man inte tar utrymme från vardagsrummet och ger till hall, badrum och kök. Om det är görbart så är det ändå knappast billigt.
ja va fan ska vi ha regler, lagar o byggstander för, var o en kan väl få bygga som dom vill å var å hur dom vill.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Nja, jag är konservativ så tycker det är viktigt med detaljplan osv. Men att tvinga folk renovera på ett visst sätt för att de kanske i framtiden blir handikappade är bara sjukt.lasse l1 skrev:
Att badrum och dörröppningen ska vara stora nog för en rullstol är väl inte helt orimliga krav?AndersMalmgren skrev:
Jag har en bekant som precis har installerat rullstolshiss i trappen. Ibland blir inte livet som man tänkt sig.
Både ja och nej, det är ändå relativt få som har de behoven. Det driver upp priserna på renoveringar och nybyggen.Nyfniken skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Ja, man får göra det om det krävs. Inte i förväg. Det kan ju totalförstöra look and feel i ett gammalt hus med jättebred dörröppning.Nyfniken skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Som arbetsterapeut och fd handläggare av bostadsanpassningsbidrag har jag träffat hundratals äldre, yngre, familjer m fl som kämpar för att försöka få till lösningar för att få vardagen att fungera. Har man byggt om utan att följa lagkraven får man inte ekonomiskt bidrag från hemkommunen till nödvändiga ändringar.
Att bygga om och bekosta ombyggnation av badrum, kök och hiss när livet precis totalförändrats - nja, inget kul läge.
Att bygga om och bekosta ombyggnation av badrum, kök och hiss när livet precis totalförändrats - nja, inget kul läge.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Ingen borde få bidrag för det. Ta bort avdrag och bidrag och all skit som kostar admin. Och sänk skatterna.A AnnIng skrev:Som arbetsterapeut och fd handläggare av bostadsanpassningsbidrag har jag träffat hundratals äldre, yngre, familjer m fl som kämpar för att försöka få till lösningar för att få vardagen att fungera. Har man byggt om utan att följa lagkraven får man inte ekonomiskt bidrag från hemkommunen till nödvändiga ändringar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Får man inte bidrag behöver man plats på ett vårdboende som kostar mycket mer än en engångskostnad för anpassning i hemmet. Tar du bort bidraget måste du höja skatterna rejält för att bekosta nybyggnation av vårdboenden till alla som nu bor hemma.AndersMalmgren skrev: