A AnnIng skrev:
Får man inte bidrag behöver man plats på ett vårdboende som kostar mycket mer än en engångskostnad för anpassning i hemmet. Tar du bort bidraget måste du höja skatterna rejält för att bekosta nybyggnation av vårdboenden till alla som nu bor hemma.
Det går faktiskt att flytta.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Får man inte bidrag behöver man plats på ett vårdboende som kostar mycket mer än en engångskostnad för anpassning i hemmet. Tar du bort bidraget måste du höja skatterna rejält för att bekosta nybyggnation av vårdboenden till alla som nu bor hemma.
De får betala sin anpassning själva. Har de inte råd får de väl ansöka om socialbidrag
edit: socialbidrag borde också tas bort för de alla flesta fall. Mest av alt ska bostadsbidrag för irakiska minsitrar bort
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
En 80-dörr ger ca 66 cm i fritt öppningsmått när dörren är 90° öppen, vid 180° öppen dörr är fria öppningsmåttet 70 cm.



Vi hade tidigare en 70-dörr till badrummet på markplanet, men vi lyckades att få till en 80-dörr vid ombyggnaden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En 80-dörr ger ca 66 cm i fritt öppningsmått när dörren är 90° öppen, vid 180° öppen dörr är fria öppningsmåttet 70 cm.



Vi hade tidigare en 70-dörr till badrummet på markplanet, men vi lyckades att få till en 80-dörr vid ombyggnaden.
Kan ge ett mycket blaffigare intryck. Sedan ska du hitta ett dörrblad i det måttet med rätt speglar osv
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
En familj som jag tidigare umgicks med hade behövt planera om hela bottenplanet på sitt hus under renoveringen om de inte hade fått undantag för badrumsdörren. Det hade kanske inte gått dock pga bärande väggar, murstock mm. Dörren var nämligen inklämd mellan murstock och trappa. Som sagt var, de fick undantag, men det får inte alla. De fick först blankt nej.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
De flesta länder har väl byggnormer, ska man orda kan väl orda om de ska vara satta av myndigheter eller försäkringsbranschen, den senare brukar ligga stegen före i reglering.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De får betala sin anpassning själva. Har de inte råd får de väl ansöka om socialbidrag
edit: socialbidrag borde också tas bort för de alla flesta fall. Mest av alt ska bostadsbidrag för irakiska minsitrar bort
De irakiska ministrarnas del av alla kommuners budget för socialtjänstområdet inkl äldreomsorg tror jag är mikroskopisk och inte så relevant i sammanhanget. Ser med viss spänning fram emot din politiska karriär med alla ändringar inom ett brett område av lagstiftning.
Fram tills de ändringarna är genomförda hoppas jag att lagstiftningen följs och att jag har fått tag på en bostad med bra tillgänglighet. Som pensionär efter ett långt arbetsliv med låga löner inom vård och omsorg skulle inte jag ha råd med ombyggnationer och ändringar och kommer att vara glad för att lagstiftarna en gång i tiden har sett fördelarna med bra fysisk tillgänglighet.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
De irakiska ministrarnas del av alla kommuners budget för socialtjänstområdet inkl äldreomsorg tror jag är mikroskopisk och inte så relevant i sammanhanget. Ser med viss spänning fram emot din politiska karriär med alla ändringar inom ett brett område av lagstiftning.
Fram tills de ändringarna är genomförda hoppas jag att lagstiftningen följs och att jag har fått tag på en bostad med bra tillgänglighet. Som pensionär efter ett långt arbetsliv med låga löner inom vård och omsorg skulle inte jag ha råd med ombyggnationer och ändringar och kommer att vara glad för att lagstiftarna en gång i tiden har sett fördelarna med bra fysisk tillgänglighet.
Tyvärr leder detta också till att det byggs färre bostäder.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr leder detta också till att det byggs färre bostäder.
Handen på hjärtat - hur stor påverkan tror du att den lagstiftningen har på antalet byggda bostäder? Jag tror att andra saker som ekonomi, efterfrågan mm påverkar mycket mer. Lagstiftning om tillgänglighet har ändå funnits så många år att det inte är under de senaste åren som företagen påverkats av det i samband med nybyggnation.
 
  • Gilla
Annaet och 3 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Handen på hjärtat - hur stor påverkan tror du att den lagstiftningen har på antalet byggda bostäder? Jag tror att andra saker som ekonomi, efterfrågan mm påverkar mycket mer. Lagstiftning om tillgänglighet har ändå funnits så många år att det inte är under de senaste åren som företagen påverkats av det i samband med nybyggnation.
Det handlar framförallt om ombyggnationer till lägenheter från annat, exempelvis industrilokaler. Konsekvensen blir att det exempelvis är svårt att bygga billiga hyresrätter och man satsar istället på bostadsrätter. För att ge ett exempel.

Tidigare I tråden så berättade jag om en granne som inte hade råd att bygga handikappanpassat, men som lyckades få huset godkänt genom att bygga en "ingång" som inte går att använda, men den löste kravet på tillgänglighet på papperet i alla fall. Pappersexcercis.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]

Det där är en smal dörr. Men den blir inte 'Jättebred' om du byter till en som är 5 cm bredare.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det går faktiskt att flytta.
Till och med utomlands, om man tycker byggreglerna är bättre där. ;)
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där är en smal dörr. Men den blir inte 'Jättebred' om du byter till en som är 5 cm bredare.
@AndersMalmgren hade inte kunnat sova om nätterna.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Att badrum och dörröppningen ska vara stora nog för en rullstol är väl inte helt orimliga krav?

Jag har en bekant som precis har installerat rullstolshiss i trappen. Ibland blir inte livet som man tänkt sig.
Nu har jag inte koll. Men vill de att man handikappanpassar när man renoverar?

Isåfall är det rätt orimligt. Renoverar gästtoan som är på första plan, den är drygt 1.5 kvm i golvyta, finns knappt vändrum där inne.
Skulle jag handikappanpassa den så hade jag fått riva halva våningen, det hade blivit orimligt dyrt kontra de max 20 jag räknat med.
Billigare att smacka dit en hiss till andra våningen där badrummet är, men det går inte med en bred rullstol där heller, då får man bygga ut hela huset.

Så här hade det varit riktigt orimligt och kostat hundratusentals kronor, man ändrar inte ett hus från 1945 så mycket.

Mina föräldrar har en stolhiss till andra våningen, funkar super. Morsan åker motorcykel med men har svårt att gå.
 
Ska vi handikappanpassa huset lär det väl kosta lika mycket som vi gav för kåken för snart två år sen. Så det är inget alternativ. Blir nån av oss rullstolsburen får vi helt enkelt skaffa oss ett annat boende.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.