Ska sätta innerdörrar och har börjat funderar på det här med salning och dörrfoder.
Om väggen är 123 mm tjock är det då lämpligt att välja en karm som är 118mm djup (närmaste måttet under väggtjockleken)?
jag tänker att det kommer vara svårt att få till en salning på 5mm så det kanske är bättre att välja en mindre djup karm?
hur ska jag tänka?
Om väggen är 123 mm tjock är det då lämpligt att välja en karm som är 118mm djup (närmaste måttet under väggtjockleken)?
jag tänker att det kommer vara svårt att få till en salning på 5mm så det kanske är bättre att välja en mindre djup karm?
hur ska jag tänka?
Bästa svaret
Hej,
Jag har stått inför liknande problem. Kolla noga att väggen är i lod. Hos mig blev det ännu mer komplicerat eftersom väggarna lutade. Det är inte mycket att göra åt, men kan vara bra att veta innan man börjar eftersom du inte kan montera karmen i lutning. Om så är fallet måste du välja en karm som är så smal att den inte sticker ut på någon sida av hålet när den står i lod. Testa med en planka.
Om det är rakt och fint hade jag gjort så här: Köp 118 mm. Det blir 2,5 mm på varje sida om du sätter karmen mitt i hålet. Det kan funka bra att sätta foder på det om du spikar dem noga. Blir det glipa mot karmen fixar du det med lite fog.
En annan variant jag kört med är att sätta karmen l liv med ena väggsidan. Då få du 5 mm glipa mot karmen på andra sidan. På fodren nitar du fast remsor av masonit någon mm in från kanten, mest för att ha en bottning att foga mot. Spika upp fodren. Foga noga. Det kommer inte att synas att det varit en glipa.
Det går så klart att köra med salningar, jag brukar använda salningslister (13 mm) och vanlig fogllist (8 mm). Då får du köpa karm som går jämnt upp med måtten på salningen, kan bli svårt med din väggtjocklek. Är väggen sned blir det mycket pussel med olika bitar, och dessutom fogning så det blir mer jobb och inte nödvändigtvis bättre än ovan.
När man kör salning kan det bli så att fodren förskjuts i sidled, det kan se riktigt snyggt ut men kolla först att du inte har strömbrytare o dyl på väggen som inkräktar på utrymmet.
Lycka till
DW
Jag har stått inför liknande problem. Kolla noga att väggen är i lod. Hos mig blev det ännu mer komplicerat eftersom väggarna lutade. Det är inte mycket att göra åt, men kan vara bra att veta innan man börjar eftersom du inte kan montera karmen i lutning. Om så är fallet måste du välja en karm som är så smal att den inte sticker ut på någon sida av hålet när den står i lod. Testa med en planka.
Om det är rakt och fint hade jag gjort så här: Köp 118 mm. Det blir 2,5 mm på varje sida om du sätter karmen mitt i hålet. Det kan funka bra att sätta foder på det om du spikar dem noga. Blir det glipa mot karmen fixar du det med lite fog.
En annan variant jag kört med är att sätta karmen l liv med ena väggsidan. Då få du 5 mm glipa mot karmen på andra sidan. På fodren nitar du fast remsor av masonit någon mm in från kanten, mest för att ha en bottning att foga mot. Spika upp fodren. Foga noga. Det kommer inte att synas att det varit en glipa.
Det går så klart att köra med salningar, jag brukar använda salningslister (13 mm) och vanlig fogllist (8 mm). Då får du köpa karm som går jämnt upp med måtten på salningen, kan bli svårt med din väggtjocklek. Är väggen sned blir det mycket pussel med olika bitar, och dessutom fogning så det blir mer jobb och inte nödvändigtvis bättre än ovan.
När man kör salning kan det bli så att fodren förskjuts i sidled, det kan se riktigt snyggt ut men kolla först att du inte har strömbrytare o dyl på väggen som inkräktar på utrymmet.
Lycka till
DW
Jag kan tycka att foder utan latexfog är ett bättre alternativ.
Jag skulle ha satt karmen i mitten och sedan fräst bort en liten del av fodret med en handöverfräs - för att kompensera.
Då får du alla kanter att sitta tight o slipper kladdet med latex.
Jag skulle ha satt karmen i mitten och sedan fräst bort en liten del av fodret med en handöverfräs - för att kompensera.
Då får du alla kanter att sitta tight o slipper kladdet med latex.
Har man tillgång till en fräs eller andra vettiga verktyg är det naturligtvis det bästa.
Jag har inga fina grejjer tyvärr så man får latexen som ett straff för det.
Fodren är ju skålade på baksidan och kan därför ta upp små höjdskillnader, hur det blir med 2,5 mm vet jag inte men det kan funka. Man få då spika både i karm och vägg för att nypa fast dem tight på båda sidor.
Jag har inga fina grejjer tyvärr så man får latexen som ett straff för det.
Fodren är ju skålade på baksidan och kan därför ta upp små höjdskillnader, hur det blir med 2,5 mm vet jag inte men det kan funka. Man få då spika både i karm och vägg för att nypa fast dem tight på båda sidor.
Hur ser väggen ut? Är det en badrumsvägg på ena sidan? Skall du ha kakel eller våtrtapet som inte är monterad? Kakel/matta kommer bygga ut lite till.
Får du 5 mm på utsidan är nog det enklaste masonitmetoden + latex, alt att klyva till ett klackfoder till rätt djup. Att fräsa bort 5 mm på utsidan fodret är möjligt, men det blir ett illa tunt foder, kan se lite lustigt ut
Det finns även foglister 6 mm som går att sala med, diffen på 1 mm fixar du lätt på utsidan genom att nita fast med en extra spik.
Får du 5 mm på utsidan är nog det enklaste masonitmetoden + latex, alt att klyva till ett klackfoder till rätt djup. Att fräsa bort 5 mm på utsidan fodret är möjligt, men det blir ett illa tunt foder, kan se lite lustigt ut
Det finns även foglister 6 mm som går att sala med, diffen på 1 mm fixar du lätt på utsidan genom att nita fast med en extra spik.
Det är en badrumsvägg men egentligen kommer jag stå inför samma frågeställning vid alla innerdörrar. Jag hr monterat gips inne i badrummet men ej fix eller kakel. Enligt de nya reglerna ska dörrkarmen sättas i liv med gipset inne i badrummet.
såhär är väggen uppbyggd (innefrån badrum)
våtgips 13mm
Plyfa 15mm
Regel 70mm
Plyfa 12mm
Gips 13mm
=123mm
närmaste dörrkarmamått 118mm
diff på utsidan (hall) 5mm
såhär är väggen uppbyggd (innefrån badrum)
våtgips 13mm
Plyfa 15mm
Regel 70mm
Plyfa 12mm
Gips 13mm
=123mm
närmaste dörrkarmamått 118mm
diff på utsidan (hall) 5mm
Ja, det går bra. Klackfodret tar inte mer plats är ett vanligt. Men du kommer att behöva sala på insidan också, hur mycket vet du inte föränn kaklet sitter uppe. Men det är lugnt. Klackfoder eller salningslist blir bra där också. Men du kan inte spika i kaklet så det är viktigare att det blir tight där.
Undrar varför det finns en sån regel att det skall liva med gipset. Då måste man ju alltid krångla med listerna på båda sidorna.
För andra dörrar där du inte skall kakla tror jag det kommer gå bra att sätta karmen mitt i och försöka ta upp höjdskillnaden med fodret, alt kleta latex om du kan acceptera det.
Undrar varför det finns en sån regel att det skall liva med gipset. Då måste man ju alltid krångla med listerna på båda sidorna.
För andra dörrar där du inte skall kakla tror jag det kommer gå bra att sätta karmen mitt i och försöka ta upp höjdskillnaden med fodret, alt kleta latex om du kan acceptera det.
Aha. Det är större krav på en badrumsdörr än ett kärnkraftverk. Dom kanske tror att folk skall ha dörren i duschen.
Kankse lite lättare att förstå det där med tröskeln, bra om det är hyffsat tätt om det läcker ut på golvet, men kommer så mycket vatten har man väl andra problem?
Vet inte vad våtzon 1 är, men det verkar otroligt omständigt att göra så. Ehuru regler är regler. Lycka till, blir nog inga problem att sala ut det, vilket ju är helt nödvändigt om man skall följa reglerna. Utsidan ger sig själv. Prova hur det ser ut med ett vanlig foder som du bara håller på plats. Om det inte duger, kör klackfoder, smyglist, eller masonit + latex.
Vill man inte hålla på så här finns karmar med frästa spår och speciella klackfoder som man bara trycker dit i spåret. Blir alltid tight och fint, men lite dyrare + att det bara finns i vissa dimensioner,
Kankse lite lättare att förstå det där med tröskeln, bra om det är hyffsat tätt om det läcker ut på golvet, men kommer så mycket vatten har man väl andra problem?
Vet inte vad våtzon 1 är, men det verkar otroligt omständigt att göra så. Ehuru regler är regler. Lycka till, blir nog inga problem att sala ut det, vilket ju är helt nödvändigt om man skall följa reglerna. Utsidan ger sig själv. Prova hur det ser ut med ett vanlig foder som du bara håller på plats. Om det inte duger, kör klackfoder, smyglist, eller masonit + latex.
Vill man inte hålla på så här finns karmar med frästa spår och speciella klackfoder som man bara trycker dit i spåret. Blir alltid tight och fint, men lite dyrare + att det bara finns i vissa dimensioner,
Populärt i forumet
-
Glespanel garagetak byggtips
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur montera pull-up bar i gipsvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur förlänga murad vägg med enhetlig putsyta utan mjukfog?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på tunn brandvägg/skydd bakom kamin.
Byggmaterial & Byggteknik -
Snett golv. 12mm golvspån på golvärme innan vinylgolv?
Byggmaterial & Byggteknik