Mikael_L
L lars80 skrev:
Jag funderade på detta men det krockar med annan lagstiftning i elsäkerhetslagen.
Det är ju bara elinstallationsfirmor som måste göra kontrollerna.
Står ingenstans att privatpersoner behöver göra det, dock blir inte anläggningen godkänd förrän det är gjort.
Nu tror jag som sagt inte att det finns någon "godkänd anläggning" och inte heller metoder/procedurer för att "godkänna en anläggning"
Så länge vi tror olika i denna fråga kommer vi inte vidare i annat resonemang.
L lars80 skrev:
EDIT: Privatpersoner får ju inte göra elinstallationer så dom kan rent tekniskt inte utföra kontrollen då dom aldrig har gjort installationen från början.
Varför måste kontroll utföras av samma som installerat? :thinking:
L lars80 skrev:
Jag funderar på om vi kan lösa det på så vis att folk installerar sin el själva, sen kommer en behörig och gör kontrollerna.
När allt är synat och avprovat överlämnar vi en lapp att anläggningen är elsäker och att kunden kan slå till strömbrytaren.
Men folk/kunden begår ju dock brott mot elsäkerhetslagen samt i en av föreskrifterna ifall de inte är med i företagets egenkontrollprogram ...?
Visst går det att göra någon konstruktion runt detta (utan att just personens namn behöver vara med i ekp), men det blir nog inte bra om det blir för generellt hållet.
Kontrollen i efterhand är inga problem. Det fanns ju t.ex. eio-test förut (det finns kanske något i IN's regi idag, fråga Fredrik Sjödin, han borde ha koll).
Den testen var ju i princip en kontroll efter installation, som man kunde låta göra för sin elanläggning.

En sak missar vi lite, kontroller av arbetet börjar faktiskt redan då vi börjar installera, och den visuella och övriga kontrollen som ska ske medan man kopplar och installerar finns ju inte vid kontroller efteråt.
L lars80 skrev:
Vi får nämligen inte göra det för då begår vi ett allvarligt brott.
Jag kan däremot inte se att det skulle vara olagligt att utföra testerna.
Så länge vi inte rör installationen fysiskt så borde vi kunna skriva intyg att den verkar säker och på så vis uppfylla lagkraven.
Som sagt, det finns inga problem med att kontrollera en anläggning i efterhand.
Men det suddar inte bort ev brott mot behörighetsreglerna, är det obehörigt kopplat så fortsätter det vara obehörigt (själva gärningen då).
Och (enligt mig) så godkänner det ju inte heller någon anläggning, man kontrollerar den helt enkelt, godkänner inget.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja, vad jag vet får man byta tex ett trasigt eluttag med ett nytt om man har nödvändig kännedom.
Men man får inte sätta upp nya eluttag, lamputtag etc.
Men att byta ut gamla spruckna apparatdosor och gamla kablar mot nya borde isf också ses som reparation och ej nyinstallation?

Mikael_L
L Luugen skrev:
Men att byta ut gamla spruckna apparatdosor och gamla kablar mot nya borde isf också ses som reparation och ej nyinstallation?
Japp, men här finns det inget undantag i reglerna som gör att privatpersoner får göra det.

Enkelt, allt elinstallationsarbete avseende starkström kräver personlig auktorisation eller att man ingår i egenkontrollprogram.

Förutom (från föreskrift ELSÄK-FS 2017:2):

3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete

1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
  • 1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
  • 2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
  • 3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.
  • 4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
  • 5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt.
  • 6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Thats it...

L lars80 skrev:
Jag funderar på om vi kan lösa det på så vis att folk installerar sin el själva, sen kommer en behörig och gör kontrollerna.
Ja, så kan det gå till, jag råkar faktiskt känna till fall när det gått till på just det sättet. Dvs den "behörige" levererar tjänsten att utföra en rad tester, tex okulär besiktning av utvalda delar, isolationsprovning, mäta jordkontinuitet och funktionskontroll av JFB. Ett enkelt signerat protokoll som styrker att testerna utförts med godkänt resultat kan därefter överlämnas, protokollet kan även bestå av en faktura som utformas så att det tydligt framgår vilka tjänster som utförts och att inga anmärkningar finns. Detta innebär ju inte att den "behörige" godkänner anläggningen eller tar på sig ett ansvar över anläggningen. Men ägaren av anläggningen (som alltid är den som ansvarar för anläggningens skick) kan ju känna sig lite tryggare. Skulle något elfel/skada/brand ändå ske så kan det ju dessutom vara så att ägaren får en lite enklare situation gentemot försäkringsbolag och ev myndigheter. Ägaren har ju trots allt tagit sitt anläggningsansvar på ganska stort allvar och kan även bevisa detta genom ovan nämnda protokoll.

Jag tror att de "hemmapulare" som väljer att göra enligt ovan sällan eller aldrig är ett problem elsäkerhetsmässigt. De som bemödar sig med att få adekvata och dokumenterade tester utförda är nog oftast av den typen att de har en hyfsat god kunskap om hur en villainstallation ska utföras, de använder nog alltid rätt material och kanske även rätt material av god kvalitet. Man skulle kunna anta att detta sammantaget gör dessa "hemmapulare" till riktiga mönsteranläggningsägare, de har både intresset, kunskapen och anläggningskännedomen för kunna uppfylla sitt anläggningsansvar. Om fastigheten sen säljs och nästa ägare anlitar en seriös elfirma för ombyggnation eller utökning så kan det vara så att den som utför det jobbet inte ens ser eller märker att anläggningen som h*n jobbar på är "hemmapulad".

Men det är ju alltså bara vad jag tror.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
T
K karlmb skrev:
Jag har en känsla av att man får sätta vp-rör själv i Polen. Men det kanske inte stämmer?
Man måste se det som det är , jag gjorde så här , fråga helt enkelt elektriker vad jag kunde dra, vilket sedan blev ganska omfattande , fler spottar o uttag , vad vi gjorde var ett uppgjort pris , bara snålt med vägguttag som ingick per rum, samt snålt med spottar Jag drog sedan efter elektriker dragit dessa 2 uttag per rum , vidare till två till så rummen fick 4 uttag ,skivslog väggar , såga inte ut dessa , lämna ett spik märke där jag sedan tog fram dom med dosfräsen när elektriker var färdig o slutbesiktad/ färdiganmälan . Då borra jag fram o koppla.
samma med fler spottar , montera färdigt rör , innan tak osv bytte transformator eller dubbla .

På så sätt får du då en godkänd anläggning , framkom ingenstans hur många uttag elektriker monterat i huset .
Extra rördragning o sådan som elektriker fann jobbiga o besvärliga drog jag , han installera o godkände , gör bara upp med elektriker så kan du dra rör med kabel i, ingen kommer se eller veta vem som gjort vad i en vanlig villa , dom flesta elektriker har fullt upp ändå . allt blir godkänt .

Två uttag per rum ??? satte väggskivor utan att ta hål på skivorna innan du skruvade fast dom???? varför väta med att ta fram dom tills efter besiktning???? Nu tror jag att du inte far med sanning.
Antalet uttag bestäms av väggens längd samt om den är möbleringsbar,Mmn kan inte skruva fast skivorna utan att det blir en bula på väggen för dosan SKA liva med färdig vägg, en besiktningsman har inget att invända emot att det sitter "för många" apparater i väggarna, han kollar om det sitter MINST det antal som handlingarna anger.
Och har man hittat en "elektriker" som tycker att vissa moment är jobbiga så byt ut honom på en gång för då är han inte riktigt normal.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ett vanligt sätt är ju att skriva firmans namn vid den uppdaterade gruppförteckningen.

Annars finns ju även mer subtila metoder. Svagströmmarn sätter kanske en dekal på fasaden eller planket, någon annan märker kablarna på sitt sätt, en tredje kanske sätter en fett tagg på vardagsrumsväggen med fluorescerande färg.
Vanligt? Hur menar du då? Har inte skett någonsin, och då är det ändå sådana elfirmor som man hittar "telefonkatalogen" som gjort jobbet.

E
lilytwig lilytwig skrev:
Vanligt? Hur menar du då? Har inte skett någonsin, och då är det ändå sådana elfirmor som man hittar "telefonkatalogen" som gjort jobbet.
Vad är det för typ av jobb?
Du får nog säga till specifikt ifall du bara beställt dit elektriker för att byta glödlampa.

Tyvärr ditt ansvar att det ska finnas gruppförteckningen, men vid lite mer omfattande jobb så bör den ses över, annars kanske den kompletteras manuellt på plats.

Har din ursprungliga försvunnit så borde egentligen din elektriker informerat om detta, ifall det var något som hade behövts uppdateras.

T
E elmont skrev:
Två uttag per rum ??? satte väggskivor utan att ta hål på skivorna innan du skruvade fast dom???? varför väta med att ta fram dom tills efter besiktning???? Nu tror jag att du inte far med sanning.
Antalet uttag bestäms av väggens längd samt om den är möbleringsbar,Mmn kan inte skruva fast skivorna utan att det blir en bula på väggen för dosan SKA liva med färdig vägg, en besiktningsman har inget att invända emot att det sitter "för många" apparater i väggarna, han kollar om det sitter MINST det antal som handlingarna anger.
Och har man hittat en "elektriker" som tycker att vissa moment är jobbiga så byt ut honom på en gång för då är han inte riktigt normal.
prova lämna ut en offert på el till ett hus, du har krav på KNX, se sedan prisskillnad på ha med 40 spottar eller 100 spottar ut över det har du även små spottar i varje fönster, 2 eller 4 uttag per rum , så kommer du se en ordentlig prisskillnad .
Vad jag gjorde var o tog ut en ljus kille, han hänvisa till att jag skulle göra grupper av spottar och inte bara slänga ut dom i ett symmetriskt mönster , rita in en av dessa spottar i denna grupp så styrningen via Knx skulle fungera när resterande sedan monterades av mig, då utifrån den enda som el installera , spottar ut med vägg rekommendera han oxå, då den lyser upp även väggen , samma 1 monterads i mitten jag drog dit resten av kedjan. då allt redan var förberett innan jag montera taket.

När du bygger själv så besiktar dom inte på så sätt, utan dom tittar att allt ser ok ut, badrum osv är klara, rum, kök , att helheten är klar och bebolig. ovk, sotare o elektriker,vvs papper är klara. att inte skruva gipsen på neder kant efter sockel höjd få bara skivan att bukta 10-12 mm i en jämn böj, man har ändå osb rätt monterat bakom, knappt synbart, bara skruva fast underkanten och slå tillbaka listen när du tagit hål för dosan.

Försök att inte få mig att vara övertygad om att du fabulerar ;) Men kom ihåg att du måste vara rätt trovärdig för jag har ju varit med i byggsvängen ett tag.

T
E elmont skrev:
Försök att inte få mig att vara övertygad om att du fabulerar ;) Men kom ihåg att du måste vara rätt trovärdig för jag har ju varit med i byggsvängen ett tag.
Det samma har jag vart, egenföretagare sedan 98 , innan Siab-Ncc , vart tror du jag har lärt mig alla trick?
Har även 4 lösvirkes hus jag byggt själv ,även repat 2 st, dessa i privat ägo, då lär man sig vad allt kostar o vad man kan göra själv. hur besiktningar fungera, ansvar osv. skulle du byggt nytt efter ditt hus, skulle du gjort som jag. Första gången visste man inte mycket eller vågade inte ta ut svängarna, det kom på hus nr 3.

E El-Löken66 skrev:
Vad är det för typ av jobb?
Du får nog säga till specifikt ifall du bara beställt dit elektriker för att byta glödlampa.

Tyvärr ditt ansvar att det ska finnas gruppförteckningen, men vid lite mer omfattande jobb så bör den ses över, annars kanske den kompletteras manuellt på plats.

Har din ursprungliga försvunnit så borde egentligen din elektriker informerat om detta, ifall det var något som hade behövts uppdateras.
Installation av JFB. Ny bastu. Badrumsrenovering. Plus div annat.
Det som jag får göra själv, det gör jag själv.

Du kan ju börja och motivera varför du döljer dosor för besiktningsmannen? En besiktningsman har aldrig några åsikter om det blir för många "apparater", dock om det saknas "apparater" i förhållande till det underlag som besiktningen utgår ifrån.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
Du kan ju börja och motivera varför du döljer dosor för besiktningsmannen? En besiktningsman har aldrig några åsikter om det blir för många "apparater", dock om det saknas "apparater" i förhållande till det underlag som besiktningen utgår ifrån.
Elektriker var ännu i området med ett annat hus, varför utmana ödet i onödan , lika flytta in först , då syns inte alla nya uttag , sedan vet du själv hur lätt det är att montera in 12 volt spottar , svart/röd tråd som julgransbelysning, tar inte långtid när allt är draget redan . Kostar ca 1000-1200 kr spott om elektriker skulle sälja/montera .
Därför fråga jag om det var lagligt att montera 12 volt men Fredrik hade en annan uppfattning, då för det är 60 st efter monterade .

Staffans2000
L lars80 skrev:
Vad menar du? Skicka PM om det är nåt för det är inte säkert att jag kollar den här tråden mer då den blivit en återvändsgränd.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dra den om älgen!
Vilka andra än vi skulle stå ut med ditt skälvförhärligande. Så du tittar nog snart in igen.

Staffan
Och där dök han upp igen. Bingo!:p

L lars80 skrev:
Nu har du varit bra gapig hela dagen

Oraklet i Ale

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.