96 955 läst · 827 svar
97k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Som tidigare sagt jag hade inga problem , jag hyrde en fullstor grävare från Engelins entreprenad , vatten avlopp, inkommande el själv, inget bråk. jämtkraft kom även på platsbesök, kommunen(byggnadskontoret) även dom 3 ggr.J J Vos skrev:
Men vad som är bra att skriva på en el tråd är att man lär sig mycket, Fredrik Sjödin ger bra information.
Inte för att hymla så har jag hus bakom som är själv dragna till hyfsad nivå, då tidigare rep objekt, en köpare tog ut en elektriker , han såg/hitta inga fel. (tidigare sålda hus) varav jag tittat på ansvar, hur långt efter kan köpare söka upp mig,( om el installation) hitta svaret medans jag skrev här på tråden och behöver inte oroa mig för tidigare objekt, som han nämner bevisbördan, nu efter så lång tid helt omöjligt.
Ett nybyggt hus drog jag all vvs själv, kommunen ville ha papper på vem som utfört arbetet, jag tog upp en rörfirma som gått i konkurs under samma tid, ( att rörfirman hade gått i konkurs, därför skrev dom inte ut typgodkännande att dom gjort vvs) jag inte får pappret från dom, då blev allt jag gjort godkänt.
Kanske med dessa nya regler efter 2017 kan det bli svårare, men som i alla problem finns en lösning.
Redigerat:
Nån som begriper det här?
En elektrisk anläggning som varit föremål för brott enligt elsäkerhetslagen skall förklaras förverkad?
Elsäkerhetslagen
Förverkande
52 § En elektrisk anläggning eller elektrisk utrustning som varit föremål för brott enligt denna lag ska förklaras förverkad, om det inte är uppenbart oskäligt. I stället för sådan egendom kan värdet av egendomen förklaras förverkat. Även utbytet av brott enligt denna lag ska förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt.
Kommer elsäkerhetspolisen och tar anläggningen i beslag om den är olagligt utförd av obehörig även om den är snygg/godkänd/(inte olaglig)?
Gör det nån skillnad om ett vittne intygar att kontrollerna utfördes med godkänt resultat men vägrar berätta vem det var?
Vad kan anses oskäligt?
Att barnens wifi inte fungerar?
En elektrisk anläggning som varit föremål för brott enligt elsäkerhetslagen skall förklaras förverkad?
Elsäkerhetslagen
Förverkande
52 § En elektrisk anläggning eller elektrisk utrustning som varit föremål för brott enligt denna lag ska förklaras förverkad, om det inte är uppenbart oskäligt. I stället för sådan egendom kan värdet av egendomen förklaras förverkat. Även utbytet av brott enligt denna lag ska förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt.
Kommer elsäkerhetspolisen och tar anläggningen i beslag om den är olagligt utförd av obehörig även om den är snygg/godkänd/(inte olaglig)?
Gör det nån skillnad om ett vittne intygar att kontrollerna utfördes med godkänt resultat men vägrar berätta vem det var?
Vad kan anses oskäligt?
Begreppen är inte optimala.K karlmb skrev:
Här finns olika begrepp du behöver kolla upp först.
Spänning, mäts i dessa fall normalt i Bolt eller möjligen milliVolt. Mätning mellan två punkter, exempelvis ett vägguttag där den effektiva skillnaden blir ungefär 230 Volt.
Vi pratar normalt om växlande spänning, AC, vilket givetvis betyder att strömmen växlar, men detta går hand i hand. Växelspänning räknas som lågspänning upp till 1000 Volt.
Likspänning finns också, i alla dina batterier exempelvis, installerar du solpaneler kopplas dessa ihop och kan komma upp i höga spänningar, upp till 1500 Volt räknas som lågspänning.
Ström mäts i Ampere, det du mest ser detta på är dina säkringar, i bilen och hemmet,, exempelvis 10, 16, 20, 25 Ampere.
Tittar du på ditt bilbatteri står det kanske 80 Ah skrivet, med detta menas Amperetimme, på ett ungefär betyder detta att du på en timme kan förbruka 80 A från batteriet innan det är slut.
Nu är detta inte samma sak som att du förbrukar 80 A från ditt vägguttag eftersom effekten är produkten av spänningen och strömmen och mäts i Watt för den aktiva effekten eller VoltAmpere ifall vi ska inkludera den onyttiga, reaktiva effekten.
Men är då bilbatteriet en starkströmsanläggning? Mest troligt Ja, såvida det inte är helt urladdat. För som du såg gick det att få ut 80 Ampere under en timme. Då går det kanske att få ut 160A under en halvtimme. 320A under en kvart. Och så vidare. I teorin. Vad är det klassiska då, varför är polerna ofta separerade idag?
Blocknyckeln läggs mellan polerna. Det blir hett!
Är det risk för person eller egendomsskada? Jajamen, då det är en starkströmsanläggning.
Jag har en känsla av att man får sätta vp-rör själv i Polen. Men det kanske inte stämmer?F Fredrik Sjödin skrev:Elsäkerhetslagen är givetvis harmoniserad med EU-lagstiftningen. Ett av skälen till en ny lag var just att säkerställa att till exempel Yrkeskvalifikationsdirektivet är uppfyllt.
När det gäller ”polsk standard” har EU i praktiken haft samma utförandekrav sedan 1994. Det som är tillåtet i Polen är tillåtet i Sverige.
Jaa du, den där skrivningen har jag också funderat över en del.L lars80 skrev:Nån som begriper det här?
Elsäkerhetslagen
Förverkande
Vad kan anses oskäligt?
Kul att gå ner till Polisens avdelning för beslag och hitta en full villainstallation belamra ett hörn.
Vart står det att man måste vara behörig för att utföra kontroll före idrifttagning? Hempular jag min elanläggning så gör jag såklart de föreskrivna kontrollerna så inte polisen kommer och beslagtar hela skiten.L lars80 skrev:Ja då behöver man alltså inte uppfylla kriterierna i 134.2 elinstallationsreglerna enligt dig eller elsäkerhetslagen?
Obehöriga kan bedriva elinstallationsarbete svart och allt blir lagligt enligt din tolkning?
Fritt fram att använda sina nya elanläggning utfört utan krav på kontroller, dokumentation eller behörig installatör?
Har jag uppfattat dig rätt då?
Jag ser framför mig hur ett gäng byggahus medlemmar som demonstrerar utanför polishuset med plaket som "INGA ELANLÄGGNINGAR ÄR ILLEGALA" och försöker frita elcentraler från polisens beslag.Mikael_L skrev:
Nu börjar vi komma någonstans!L lars80 skrev:Kan inte du kolla upp detta så vi vet exakt, jag ser plötsligt en intressant affärside som kommer slå branschen i spillror om det du säger stämmer.
Varför skulle någon vilja besvära sig om att anlita en auktoriserad firma då isåfall, så länge ingen elinstallatör har gjort jobbet så händer inget.
Detta skulle jag vilja ha skriftligt ifrån elsäkerhetsverket.
Du behöver inte utföra kontrollerna alls, lagen säger bara att elinstallationsfirmor behöver göra det.useless skrev:
Dock är inte din elanläggning godkänd att driftsätta förrän du utfört kontrollerna om jag förstod Fredrik Sjödin.
Det är lite motstridiga uppgifter just nu.
Anläggningen är godkänd men inte om du inte gjort kontrollerna som du inte behöver göra då du inte är ett installationsföretag.
Jag tycker det känns bra att det hela var så enkelt att reda ut. Nu vet vi precis vad som gäller i fortsättningen.
Kom dock ihåg att om du gör en olaglig elinstallation enligt elsäkerhetslagen så kommer polisen och förverkar din elanläggning!
Här är också ett klart förtydligande vad som gäller kring installation av värmegolv.
Jag måste berömma ansvariga för denna tydlighet i lagstiftningen.
https://www.elinstallatoren.se/inne...elsakerhetsverket-har-olika-syn-pa-golvvarme/
"Det kan hända att Elsäkerhetsverket tycker att elgolvvärme ska installeras av elinstallationsföretag, men det står inget om det i lagen."
Fredrik Byström Sjödin, elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen.
Fredriks Sjödins nya kollega och tillika expert, Cecilia Axelsson, säger så här om samma sak.
Hmm, är att lägga golvvärme ett elinstallationsarbete? - elinstallatoren.se
"Elsäkerhetsverket ger ingen förklaring till varför, men konstaterar att golvvärmekabel är en del av starkströmsanläggningen vilket i sin tur betyder att förläggning av golvvärmekabel är ett elinstallationsarbete. Eftersom Elsäkerhetsverket är vår myndighet vad gäller elsäkerhet så är mitt råd att gå på det som de anger i sin handbok, även om den inte har föreskriftsstatus. Att lägga ner golvvärmekabeln ska alltså ses som ett elinstallationsarbete."
Undrar om Fredrik och Cecilia kommer diskutera golvvärmeförläggning på kafferasterna i INs kontor?
Jag måste berömma ansvariga för denna tydlighet i lagstiftningen.
https://www.elinstallatoren.se/inne...elsakerhetsverket-har-olika-syn-pa-golvvarme/
"Det kan hända att Elsäkerhetsverket tycker att elgolvvärme ska installeras av elinstallationsföretag, men det står inget om det i lagen."
Fredrik Byström Sjödin, elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen.
Fredriks Sjödins nya kollega och tillika expert, Cecilia Axelsson, säger så här om samma sak.
Hmm, är att lägga golvvärme ett elinstallationsarbete? - elinstallatoren.se
"Elsäkerhetsverket ger ingen förklaring till varför, men konstaterar att golvvärmekabel är en del av starkströmsanläggningen vilket i sin tur betyder att förläggning av golvvärmekabel är ett elinstallationsarbete. Eftersom Elsäkerhetsverket är vår myndighet vad gäller elsäkerhet så är mitt råd att gå på det som de anger i sin handbok, även om den inte har föreskriftsstatus. Att lägga ner golvvärmekabeln ska alltså ses som ett elinstallationsarbete."
Undrar om Fredrik och Cecilia kommer diskutera golvvärmeförläggning på kafferasterna i INs kontor?
Redigerat:
Om de obehöriga gör all kontroll beskriven i del 6 ss4364000 samt upprättar dokumentation, blir du nöjd då, blir det då en laglig elanläggning? iom att även 134.2 i standarden blir uppfyllt.L lars80 skrev:
Har jag uppfattat dig rätt att det är endast där skon klämmer?