193 947 läst · 1 347 svar
194k läst
1,3k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Innan detta har jag haft tur m både DHL och PostNord (även om det som du säger ofta tar tid när sakerna hamnat hos dem), så har det iaf kommit rätt så småningom. Någon gång måste väl turen ta slut?P pyro skrev:Det där händer mig varje gång jag beställer något från Tyskland. DHL i Tyskland är ruggigt effektiva och paketet lämnas ofta över till PostNord inom ett dygn. Sen känns det som att PostNord har en regel om att inget paket får lämna terminalen innan det gått två dygn. Och helst ska de glömma uppdatera trackingen digitalt också så man måste vänta på en brevavi som ska komma hem i brevlådan med varannandagsutdelning.
Denna gång en totalflopp, jag kan inte ens ändra hämtställe. Det är så märkligt att jag är böjd att fortsätta gnälla på PN bara för att få ett svar på HUR de tänker när de tror att Malmö (pnr 22121) är rätt servicepunkt för ett paket som är adresserat till 247 XX?!?!?!?
P poba53 skrev:Jag köper en hel del både från Amazon.se och Amazon.de. Många prylar som jag är intresserad av kan man ofta hitta till mycket bättre pris på Amazon.de när de har erbjudande eller att Amazon.se inte vill leverera och sälja själva. Detta har tills idag fungerat perfekt men idag kom en "komplett" leverans från Amazon.de med en av fyra articklar i paketet. Paketet vägde 300g mot att det skulle vara 4kg. Chatten med kundtjänst fungerade mycket bra och en ny komplett leverans kommer på fredag har de lovat.
Prisexempel för denna beställning: Weller lödstation WX2 med tillbehör från Tyskland pris: X
Billigast alternativ i Sverige: X+2000 SEK
Amazon.se säljer inte själva men via tredjepart: X+3000 SEK
Ett annat exempel som jag köpte i september på en söndagsrea hos Amazon.de: Bosch GSB 21-2 RCT som är stativägarnas favorit med komplett vartalsreglering på båda växlarna och 1300W effekt:
Lägsta pris då i Sverige på pricerunner 3779. Pris jag betalade med frakt 1482.
Många tror att de svenska maskinförsäljarna borde pressa sina priser efter Amazon.se ankomst men jag tycker mig se att de svenska återförsäljarna höjer kraftigt nu på Bosch blå: Under 2019 köpte jag ett stort antal Bosch blå 12V maskiner både solo och med batteri/laddare i prisintervallet 980-1190 sek från svenska firmor som Duab och Proffsmagasinet. Nu kan dessa kosta det dubbla även som solo. Så kanske har de övergivit oss glada amatörer
Fortsättning på min Amazon.de fellevarans: Fick min nya leverans idag från Tyskland. Idag ett paket på 5.2 kg som lovade gott eftersom det förra vägde 300g. Men tyvärr så kom det en artickel istället för 4 som utlovats mot att jag skickade tillbaks den urspungliga. Så nu har jag totalt 2 av 4 articklar (de absolut viktigaste). Men jag får loopa en gång till till deras kundstjänst. Båda leveranserna har korrekta beställningsdokument men man får ingen följesedel som de kanske hade fattat i deras packning att något fattades.
Efter att tidigare konsekvent fått leverans via UPS verkar jag nu konsekvent få leverans via Postnord istället, oavsett avsändarland. Fortfarande inte ett enda paket som är skickat från Sverige så jag antar att deras logistikcenter här fortfarande inte är igång. Någon annan?
Har inte heller lyckats bli klok över vad som styr gratis leverans till ombud vs. gratis hemleverans. Är det ytterligare någon beloppsgräns eller är det något annat som styr? Någon som lyckats luska ut detta?
Min senaste order blev återigen splittad, med ett paket från Tyskland och ett från Spanien. Vidhåller att det här inte kan vara (direkt) lönsamt för Amazon...
Har inte heller lyckats bli klok över vad som styr gratis leverans till ombud vs. gratis hemleverans. Är det ytterligare någon beloppsgräns eller är det något annat som styr? Någon som lyckats luska ut detta?
Min senaste order blev återigen splittad, med ett paket från Tyskland och ett från Spanien. Vidhåller att det här inte kan vara (direkt) lönsamt för Amazon...
Kollat på rikthyvel Holzmann. Flera tusen billigare är billigast i Sverige och som du sa gratis frakt.pacman42 skrev:
Helt ok priser men den stora frågan kan vara om det blir reklamation på produkten, hur hanterar de det.
Själv blev jag utsatt för UPS för vad jag kan minnas första gången från Amazon vid min senaste beställning. Innan dess kan jag bara minnas att jag haft postnord. Vad som bestämmer vilket det blir vettetusen, i min senaste order med ca åtta varor som delades upp i åtta paket så blev två av paketen UPS medan resten blev postnord.C cpalm skrev:Efter att tidigare konsekvent fått leverans via UPS verkar jag nu konsekvent få leverans via Postnord istället, oavsett avsändarland. Fortfarande inte ett enda paket som är skickat från Sverige så jag antar att deras logistikcenter här fortfarande inte är igång. Någon annan?
Efter att ha gråtit ut angående UPS tidigare här i tråden så ska jag erkänna att det gick ganska smidigt den här gången, bortsett från att det blev en dag försenat. Det ena paketet lades på altanen, trots att det fanns tillgängliga vattenpölar på uppfarten. I en perfekt värld så kunde föraren knackat lite försiktigt på altandörren så att jag kunde ta in paketet på en gång. Jag satt nämligen bokstavligt talat en meter från altandörren och föraren såg garanterat min rygg. Det andra paketet skulle lämnas på ett ombud men trots det låg paketet i farstun när jag kom hem efter en promenad.
Och eftersom alla sitter som på nålar angående Amazons tabbe med mina Bessey-tvingar så kan jag nämna att jag tyvärr inte fick dubbelt, jag fick "bara" tre stycken till priset av två. Inte illa ändå.
Däremot var förpackningen av den ena tvingen under all kritik. De hade lagt den rakt ner i en kartong med lite emballagepapp runtomkring. Den här pappen hjälpte ju inte ett skit så varenda stöt som paketet fick absorberades helt och hållet av tvingen. Människan som paketerade den tvingen kan inte ha känt någon kärlek till sitt jobb.
Jag reklamerade en liten solcellspanel som kom i ett dåligt vadderat kuvert, splittrad...M Meman skrev:
Anmälde felet och de ringde upp och frågade hur jag ville göra. Jag ville ha en ny, hel solcellspanel. Fick ett dokument som jag skrev ut och klistrade på kuvertet, skickade det med PostNord och fick några dagar senare pengarna för returfrakten samt en ny solcellspanel skickad med expressfrakt.
Detta var dock .de eller .co.uk, antar att .se inte lär vara sämre. Amazons styrka, som jag ser det, är deras utomordentliga kundservice; det är pga den de blivit så stora...
Tror inte man kan få fri hemleverans, bara till ombud.C cpalm skrev:
Men om paketet är litet kanske PostNord väljer att lägga det i brevlådan ändå.
Skulle det bli billigare om säljaren/lagret i Spanien först skickade sin vara till säljaren/lagret i Tyskland, packa om allt och skicka det till dig? Kanske om det är amazons egna lager och bara 2-3 varor, men antagligen har de bestämt att alla säljare ska skicka direkt till köparen.C cpalm skrev:
Jodå, jag har fått hemkörning (alltså budbil, inte i brevlådan) flera gånger utan att betala något extra för det.Stibbadrill skrev:
Men i bland får man välja hemkörning som extratillägg för 49 kr.
Paketen kom från Amazons lager i Tyskland resp. Spanien borde jag väl ha nämnt. Är det "fraktas av säljaren" så skickas de naturligtvis direkt från säljaren, men då är det normalt inte heller fri frakt till Sverige.
Det ju lite kärnan i Amazons affärsidé att artiklarna skall samlas upp i det lager som ligger närmast köparen och packas och skickas därifrån. Att skicka prylar mellan lagerna kostar ju bara en spottstyver om man ser till de volymer det handlar om (dvs de fyller en eller flera lastbilar och skickar inte prylarna en och en).
Oavsett, 49 spänn för att få två separata hemkörningar av paket från Spanien resp. Tyskland är ju en "steal". Räcker väl knappt till bränslekostnaden för budbilen som kör ut dem från Postnords terminal.
Stod nog prime på min låda men var ingenting jag hade valt. Gick från Polen med UPS till Jokkmokk iaf. Skickades 4 januari och jag hade den 11 januari. Hade jag bott i Luleå hade jag haft det redan 8:e men det är en omlastning där emellan vilket drog ut på tiden.M maria01 skrev:
Har gjort tre köp och alla har kommit inom 6-8 dagar, oftast en dag innan det datum som stått när jag beställt. Har då varit helg och helgdagar mellan så inget att klaga på. Tycker att det ser lite dåligt ut på Blå Bosch-fronten dock.
Var Primekund tidigare, då från Amazon.de.M maria01 skrev:
Spontant kändes som det inte gick snabbare.
2 beställningar från Amazon.se hittills, både har hanterats snabbt, och ena gången valde UPS att köra tillbaka paketet till Västerås innan det på måndagen hamnade på utlämningsstället.