200 066 läst · 1 355 svar
200k läst
1,4k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Jag lade också en beställning igår. Totalt tio olika varor, än så länge har de skickat fem paket... Ett kom redan idag och resten ska komma på onsdag. Så ett tog ett dygn men resten tar nästan en vecka snacka om att vara inkonsekvent.
Men men, jag stödköpte en såg och en stop block från Katz Moses (youtubesnickrare) för över en månad sedan. Har fortfarande inte fått paketet pga seg transport. Nu verkar den ha fastnat på Arlanda, har varit där sedan den 24:e. Innan det var den på Los Angeles flygplats i nästan två veckor.
Varför skriver jag detta? För att sambon lessnat på mitt gnäll så ni får ta över.
Men men, jag stödköpte en såg och en stop block från Katz Moses (youtubesnickrare) för över en månad sedan. Har fortfarande inte fått paketet pga seg transport. Nu verkar den ha fastnat på Arlanda, har varit där sedan den 24:e. Innan det var den på Los Angeles flygplats i nästan två veckor.
Varför skriver jag detta? För att sambon lessnat på mitt gnäll så ni får ta över.
Det skickas från olika försäljare i olika länder, därav olika försändelser. Även om det står ”Säljs och fraktas av Amazon” så har de lager i olika länder runtom Europa. Bättre då att skicka alla olika varor till dig direkt istället för att samla ihop dem och skicka senare, då finns ju en risk att allt blir försenat.T Trunk skrev:Jag lade också en beställning igår. Totalt tio olika varor, än så länge har de skickat fem paket... Ett kom redan idag och resten ska komma på onsdag. Så ett tog ett dygn men resten tar nästan en vecka snacka om att vara inkonsekvent.
Beställer du en vara som dröjer mer än en vecka mer än utsatt datum kan du kräva pengarna tillbaka. Har hänt mig flera gånger och fått full återbetalning, men sen har varan kommit några dagar/veckor senare!
Beställde en vara som såldes via Amazon och fraktades av annat företag. Första gången faktiskt, brukar annars välja sådant som fraktas via Amazon, men begränsat med leverantörer....
Skickas föredömligt snabbt m DHL, passerar Tyskland och kommer in i Sverige där det tar tvärstopp! Tydligen tar PostNord över leveransen och tycker att ett serviceställe i Malmö är lämpligt (och jag kan inte byta utlämningsställe heller ).
Det tycker inte jag eftersom vi har utlämningsställe mindre än 1 km hemifrån för både DHL och PostNord.
PostNord går ej att nå, DHL går att nå men hittills inget svar. Säljaren beklagar men menar att de har gjort rätt (jag håller med men ber dem gå på DHL om att fixa problemet).
På vinst och förlust kontaktar jag Amazon kundtjänst via chat, mest för att berätta om problemet så DE kan ta det m PostMord. Får faktiskt jättetrevligt bemötande, kontakt direkt (!), de beklagar problemet och ger 50kr som kompensation.
Så trots totalt misslyckande i fråga om PostMord, är får Amazon tummen upp för sitt bemötande och ffa att man får tag på dem!!!!
Skickas föredömligt snabbt m DHL, passerar Tyskland och kommer in i Sverige där det tar tvärstopp! Tydligen tar PostNord över leveransen och tycker att ett serviceställe i Malmö är lämpligt (och jag kan inte byta utlämningsställe heller ).
Det tycker inte jag eftersom vi har utlämningsställe mindre än 1 km hemifrån för både DHL och PostNord.
PostNord går ej att nå, DHL går att nå men hittills inget svar. Säljaren beklagar men menar att de har gjort rätt (jag håller med men ber dem gå på DHL om att fixa problemet).
På vinst och förlust kontaktar jag Amazon kundtjänst via chat, mest för att berätta om problemet så DE kan ta det m PostMord. Får faktiskt jättetrevligt bemötande, kontakt direkt (!), de beklagar problemet och ger 50kr som kompensation.
Så trots totalt misslyckande i fråga om PostMord, är får Amazon tummen upp för sitt bemötande och ffa att man får tag på dem!!!!
Medlem
· Västernorrland
· 10 961 inlägg
DHL i europa och DHL i sverige är två helt skilda företag namnet till trots. Har det gått med DHL i tyskland så går det oftast per automatik över till Postnord här och att kontakta DHL i sverige ger nog samma resultat som att ringa FedEx och fråga.KristinaRT skrev:Beställde en vara som såldes via Amazon och fraktades av annat företag. Första gången faktiskt, brukar annars välja sådant som fraktas via Amazon, men begränsat med leverantörer....
Jag köper en hel del både från Amazon.se och Amazon.de. Många prylar som jag är intresserad av kan man ofta hitta till mycket bättre pris på Amazon.de när de har erbjudande eller att Amazon.se inte vill leverera och sälja själva. Detta har tills idag fungerat perfekt men idag kom en "komplett" leverans från Amazon.de med en av fyra articklar i paketet. Paketet vägde 300g mot att det skulle vara 4kg. Chatten med kundtjänst fungerade mycket bra och en ny komplett leverans kommer på fredag har de lovat.
Prisexempel för denna beställning: Weller lödstation WX2 med tillbehör från Tyskland pris: X
Billigast alternativ i Sverige: X+2000 SEK
Amazon.se säljer inte själva men via tredjepart: X+3000 SEK
Ett annat exempel som jag köpte i september på en söndagsrea hos Amazon.de: Bosch GSB 21-2 RCT som är stativägarnas favorit med komplett vartalsreglering på båda växlarna och 1300W effekt:
Lägsta pris då i Sverige på pricerunner 3779. Pris jag betalade med frakt 1482.
Många tror att de svenska maskinförsäljarna borde pressa sina priser efter Amazon.se ankomst men jag tycker mig se att de svenska återförsäljarna höjer kraftigt nu på Bosch blå: Under 2019 köpte jag ett stort antal Bosch blå 12V maskiner både solo och med batteri/laddare i prisintervallet 980-1190 sek från svenska firmor som Duab och Proffsmagasinet. Nu kan dessa kosta det dubbla även som solo. Så kanske har de övergivit oss glada amatörer
Prisexempel för denna beställning: Weller lödstation WX2 med tillbehör från Tyskland pris: X
Billigast alternativ i Sverige: X+2000 SEK
Amazon.se säljer inte själva men via tredjepart: X+3000 SEK
Ett annat exempel som jag köpte i september på en söndagsrea hos Amazon.de: Bosch GSB 21-2 RCT som är stativägarnas favorit med komplett vartalsreglering på båda växlarna och 1300W effekt:
Lägsta pris då i Sverige på pricerunner 3779. Pris jag betalade med frakt 1482.
Många tror att de svenska maskinförsäljarna borde pressa sina priser efter Amazon.se ankomst men jag tycker mig se att de svenska återförsäljarna höjer kraftigt nu på Bosch blå: Under 2019 köpte jag ett stort antal Bosch blå 12V maskiner både solo och med batteri/laddare i prisintervallet 980-1190 sek från svenska firmor som Duab och Proffsmagasinet. Nu kan dessa kosta det dubbla även som solo. Så kanske har de övergivit oss glada amatörer
Beställde två tvingar från Amazon.se. Eftersom det var julklappspengar köpte jag några som för mig är lite onödigt fina, parallelltvingar från Bessey,
Vad jag kan se både på amazon och andra butiker så säljs de styckvis. Eller tolkar jag fel, är det någon som beställt samma och vet om de alltid säljs i par?
https://www.amazon.se/gp/product/B075KL9NQH?
Det står visserligen klart och tydligt ”antal artiklar: 1” men svenska Amazon är ju som de är så det kan man inte lita på.
Att jag frågar är för att jag köpta två stycken som skickades från varsitt lager. Fick första paketet idag och i den låg det två tvingar. Imorgon ska jag få ett till paket med tvingar påstår de. Även då två stycken att döma av vikten som står när man spårar paketet.
Har amazon klantat sig och skickat dubbelt eller har jag klantat mig och inte insett att de säljs i par?
Ska kanske tillägga att jag är väldigt noga med att alltid kontakta återförsäljarna när de skickar fel men i det här fallet kanske jag låter bli. Världens, bokstavligt talat, rikaste man behöver inte bli ännu rikare om man frågar mig.
Vad jag kan se både på amazon och andra butiker så säljs de styckvis. Eller tolkar jag fel, är det någon som beställt samma och vet om de alltid säljs i par?
https://www.amazon.se/gp/product/B075KL9NQH?
Det står visserligen klart och tydligt ”antal artiklar: 1” men svenska Amazon är ju som de är så det kan man inte lita på.
Att jag frågar är för att jag köpta två stycken som skickades från varsitt lager. Fick första paketet idag och i den låg det två tvingar. Imorgon ska jag få ett till paket med tvingar påstår de. Även då två stycken att döma av vikten som står när man spårar paketet.
Har amazon klantat sig och skickat dubbelt eller har jag klantat mig och inte insett att de säljs i par?
Ska kanske tillägga att jag är väldigt noga med att alltid kontakta återförsäljarna när de skickar fel men i det här fallet kanske jag låter bli. Världens, bokstavligt talat, rikaste man behöver inte bli ännu rikare om man frågar mig.
Det ska bara var en, t.o.m. någon som frågat om det är en eller två på amazon.de och fått svaret 1.T Trunk skrev:Beställde två tvingar från Amazon.se. Eftersom det var julklappspengar köpte jag några som för mig är lite onödigt fina, parallelltvingar från Bessey,
[länk]
Står också ”Antal artikelförpackningar: 1” och ”Antal artiklar: 1”.
Bara att tacka och ta emot om du får dubbelt upp! Man kan ju aldrig ha för många tvingar!
Det där händer mig varje gång jag beställer något från Tyskland. DHL i Tyskland är ruggigt effektiva och paketet lämnas ofta över till PostNord inom ett dygn. Sen känns det som att PostNord har en regel om att inget paket får lämna terminalen innan det gått två dygn. Och helst ska de glömma uppdatera trackingen digitalt också så man måste vänta på en brevavi som ska komma hem i brevlådan med varannandagsutdelning.KristinaRT skrev:
Då var det som jag misstänkte. Det som gjorde mig tveksam var att tvingarna kom i skumplast anpassade för att rymma två tvingar.Stibbadrill skrev:
Då gissar jag att någon lagerarbetare såg att det stod ”antal= 2” på ordern och helt enkelt tog två par eftersom de satt ihop.
Ibland har man tur Jag har i och för sig inte fått det andra paketet ännu, den kan ju vara fylld med 4,3 kilo sten bara för att jävlas.