Hej!
Hängt länge på byggahus, men nu fick det bli en registrering. Jag tänkte bygga ett hus, attefall. Jag har kollat på träguiden och diverse källor för dimensionering. Gjuten isolerad platta på mark. I övrigt så blir det som på ritningen. Mycket fönster på framsidan. Tak av råspont och papp. Inget tungt tak alltså. Snözon 1.

Nu till några frågor

1. Det blir en öppning på mitten framsida som skall ha enklare skjutdörrar (tvåglas). Ovanför detta har jag lagt in en limträbalk på 90*225. Jag funderar på om detta är lite onödigt. Resterande stomme är 45x145 med samma hammarband plus 45x220 som bärlina. Det blir 3 fönster som denna skall bära upp, fasta 3-glas, plus takstolar som är 45x195. Kan jag lägga samma bärlina över öppningen? (3,13m)

2. Midja. Det blir en "midja" med panel på framsidan, mest för att få någon stabilitet på framsidan också. I övrigt väv/gips, spikläkt och panel på utsida runt om, även mellan fönster även om det blir smalt. Skall man, som jag gjort, lägga ett hammarband ovanpå bärlinan, eller gå med hela stolpar och göra urtag för bärlina?
Om man tar bort hammarbandet så kan man göra urtag för både bärlina och "stående regel" (45x145 under fönster. vad sägs?

3. Övre bärlina. Övre bärlina har jag just nu "gjort fel" på. det är 45x145 som hammarband, 2 st 70-reglar stående på hammarbandet, samt en liggande 45x145 ovanpå. Jag hade en tanke om att kunna göra en genomgående ordentlig vädringslucka på vardera fönster. Eftersom takstolarna inte hamnar "på" en regel så behövs det kanske stagas upp även med riktig bärlina även där?

Jag tror jag har flyttat runt takstolarna 100 ggr nu, men blir inte klok på det. En lösning kan ju vara att lägga takstolarna "på" reglarna framtill på huset. Effekten blir då att man får skära all isolering (görbart) - specialsåga all råspont (tråkigt) plus slösa en massa sågande på innerpanelen (inte heller optimalt).

Förslag tas tacksamt emot :)
 
  • 3D-modell av trästomme för attefallshus med markerade mått och öppningar för skjutdörrar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KristofferG och 1 till
  • Laddar…
Och en fråga till, är detta till att överdriva konstruktionen av takstolen?
 
  • Illustration av takstolens konstruktion med markerad detalj på toppen av en pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikey1
  • Laddar…
ungefärlig skiss på hur jag tänker mig att det skall bli.
 
  • Skiss av ett modernt tvåvåningshus med stora fönsterpartier och en planlösning markerad med mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sommarställe och 2 till
  • Laddar…
Sen finns det ju möjligheten att "flytta ner" de övre fönstren, och lägga bärlina ovanför. Det inte mycket panel som får plats då bara...
 
  • 3D-modell av en byggstomme med placering för fönster och bärlina markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Slussen
  • Laddar…
Spännande projekt(y)
Hur skulle det vara om du låter väggreglarna gå ända upp till taket ist för till midjan? Det skulle förenkla mycket samt att det inte påverkar slutliga utseendet.
Över öppningen kan du nog klara dig utan limträ(får räkna på det givetvis). Här har du både hammarband samt en avväxling över öppningen så dessa tillsammans gör säkerligen att man klarar sig med konstruktionsvirke.
Angående urtaget så skulle jag höja väggen lite så det bara blir ett ”kilformat ” urtag.
Hur djup är byggnaden och vilken taklutning är det?
 
Tack för input!

Om väggreglarna går hela vägen upp så skulle jag i så fall ta bort hammarbandet vid avväxlingen och bara göra ett urtag för bärlina? (1).

Just nu är det ritat med dubbla 45x220 som bärlina (nedre bärlina) som jag tänkte lägga omlott (2).

Mått 8x3,7 - lutning 18 grader.
 
  • 3D-ritning av takstol med markerade områden för diskussion om väggreglar och bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gällande takstolsanslutningen och den krångliga utsågningen så var tanken att jag skulle kunna fälla in "takfotsinklädnad" så att det går "jämns med". Takstolar 195 plus vindskiva 195.
 
  • Illustration av takstolsanslutning och planerad utsågning för takfotsinklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Tack för input!

Om väggreglarna går hela vägen upp så skulle jag i så fall ta bort hammarbandet vid avväxlingen och bara göra ett urtag för bärlina? (1).

Just nu är det ritat med dubbla 45x220 som bärlina (nedre bärlina) som jag tänkte lägga omlott (2).

Mått 8x3,7 - lutning 18 grader.
yes, lite så tänkte jag.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Gällande takstolsanslutningen och den krångliga utsågningen så var tanken att jag skulle kunna fälla in "takfotsinklädnad" så att det går "jämns med". Takstolar 195 plus vindskiva 195.
Ok(y)
Hur mycket ska taket isoleras, blir det takbalkarnas höjd plus 45mm? Vad blir det för innertak sedan?
 
B bossespecial skrev:
Ok(y)
Hur mycket ska taket isoleras, blir det takbalkarnas höjd plus 45mm? Vad blir det för innertak sedan?
Lite bakgrund
Från början hade jag helt andra tankar kring detta. Atriumliknande med tegelmur och hemmasnickrade fönster, kopparplåtar och allt möjligt. På grund av att byggnaden hamnar när grannens attefall måste jag uppfylla EI30 och det gick inte att få ihop med min ursprungliga idé. Därför blev det helt ny plan. Det finns ingen tanke om att någon skall kunna bo här, men det blir isolerat mest på grund av EI30.
Väggar blir antingen Ytterpanel, spikläkt, gips eller väv, 45x145 reglar med glasull, diffusion, osb, gips, innerpanel. Alternativt dubbelgips invändigt plus innerpanel (vad jag har förstått så går det med vilket som sett ur ett EI30-perspektiv).
Taket hade jag tänkt sätta en 45:a överst för ventilation, sedan 150 glasull, enkelgips och innerpanel.
Eftersom allt ändå blir isolerat så sätter jag tre-glas fast det inte var tanken från början. Förutom öppningen i mitten där jag får snåla till den med 2-glas "uterumsparti". Det kostar 20 istället för 100. Det blir ju byggt så att jag i framtiden kan sätta i "riktiga" dörrar, om jag vill.
 
Nu omritat utan hammarband i mitten. Stående reglar blir 3.54 så det blir perfekt med 3.60-längd.
Övre bärlina 45x220 plus hammarband. Nedre bärlina på 45x220. Extra avväxling i öppning med 45x220 som vilar på extra stödreglar.
 
  • 3D-modell av stående regelverk för byggprojekt med måttmarkeringar, utan hammarband och med bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag skulle föreslå att gå upp till 45x220s1200, c24, på takbalkarna ist. Takbalkarna kan du lägga upp på bärlinor av 45x195, c24. Denna dimension styrs egentligen bara av dimensionen som krävs öppningen, annars funkar 45x145 men det blir kanske lite smidigare att bara ha en dimension? Över öppningen bör du lägga skarven på något av de markerade ställena. Använder du 45x195 som bärlina fungerar det att ha en 45x195 c24 direkt över öppningen också. Midjan som jag kryssat kan du ta bort och bara sätta kortlingar som stöd för fönstren.
Som luftspalt räcker det med 25mm, då får du även in 25mm extra isolering.
 
  • Gilla
Patrik39
  • Laddar…
Såg jag glömde bifoga figuren, den visa bara att inte skarva bärlinan över öppningen:p
 
Alltså så här ungefär?

och sedan ta bort bärlina på sidorna och baktill också? (Takstolarna ligger "på regel" i bakkant)

Inga större problem att gå upp till 220 till takbalkarna, kanske får rita om lite för att få det under 4 meter, men jag är van vid att rita om nu :)
 
  • 3D-modell av ett byggnadsstomme med måttangivelser för väggar och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Midjan på sidorna samt ett fack till på glas-sidan skulle du kunna ta bort. Det ser ut som om det är 3 stående reglar bredvid öppningen, isf skulle den regeln närmast öppningen räcka som upplag för avväxlingsbalken. På baksidan tycker jag att bärlinan ska vara kvar då den knyter ihop väggen och är viktig för stabiliteten av byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.