Jodå, fiber kommer alltid att vara lika överlägset som nu.T thadanne skrev:
Varför säger du såhär när du inte vet, alls?T thadanne skrev:
1. Det är ingen hets nu. Fiber-till-villa-hetsen skedde för många år sedan. Nu har tåget lämnat stationen och det är bara brödsmulor kvar.
2. Fiber är en teknik som funnits väldigt länge och det är och förblir, under överskådlig framtid, basen i all kommunikation vi har. 5G eller andra mobila bredband på äldre teknologier samt satellit kommer vara och är utmärkta komplement till fibern.
Redigerat:
Det kan märkas av på mindre orter där det kan vara svårt att säja då tillgången är större än efterfrågan.K Kirre2 skrev:
Däremot i tex storstäderna där efterfrågan är större än tillgången så kommer bostäderna att säljas ändå.
Sedan är det precis som du säger säger, det är en massa andra faktorer som spelar in, läge, skick bla är grunden dränerad, måste avlopp bytas ut, taket göras om etc som har större påverkan på slutpriset.
I nybyggda områden behöver man inte fundera då är fiber etablerat samtidgt som man gjorde all annan infrastruktur.
Det är lite komplicerat och svårt att förstå för en lekman men denna artikel kan kanske ge viss förklaring.useless skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antenn
Medlem
· Sverige
· 5 249 inlägg
Och det tillkommer en liten komplikation i form av att mikrovågor i aktuella frekvenser (som krävs för att nå riktigt höga överföringshastigheter) har väldigt kort räckvidd och svårt att ens gå igenom fönsterrutor.pacman42 skrev:
H Harrison skrev:
Jag minns inte exakt, det var ca 125 000 kr per månad i lön. Det var en ung killes första jobb och han var knappt torr bakom öronen. Han gick från dörr till dörr tre gånger på vårt område.H Harrison skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 249 inlägg
Diskussioner om 5G är litet knepiga, detta finns bara i vissa områden idag typiskt i storstäders stadskärnor.
Men för alla oss övriga så har vi ju redan en släng av ”5G” om man är ansluten till fiber och har en vettig wifi-installation i fastigheten med ac eller ax standard. Skillnaden mot 5G WAN ser jag som marginell rent tekniskt, behövs motsvarande lösningar dvs en fiberansluten basstation i omedelbar närhet till kund och det liknar väldigt mycket det som de flesta fiberanslutna redan har installerat i sina bostäder.
Så.... jag har litet svårt att förstå ”hypen” kring 5G och hur det på något avgörande sätt skulle förändra konnektivitet osv. Men upplys mig gärna.
Men för alla oss övriga så har vi ju redan en släng av ”5G” om man är ansluten till fiber och har en vettig wifi-installation i fastigheten med ac eller ax standard. Skillnaden mot 5G WAN ser jag som marginell rent tekniskt, behövs motsvarande lösningar dvs en fiberansluten basstation i omedelbar närhet till kund och det liknar väldigt mycket det som de flesta fiberanslutna redan har installerat i sina bostäder.
Så.... jag har litet svårt att förstå ”hypen” kring 5G och hur det på något avgörande sätt skulle förändra konnektivitet osv. Men upplys mig gärna.
Fiber-killen var jävligt påträngande och sa att "Ja det är klart att du ska ha fiber, den kostar "bara" 16 tusen kronor".H Harrison skrev:
Och "du får igen priset på fibern vid försäljningen av din villa" (men jag tänker inte flytta!).
Och "nu ska vi väl skriva på köpeavtalet för fibern". Det blev ingen fiber för mig.
Många på mitt område har problem med sin fiber. Den hänger som luftledning mellan stolparna och är nedgrävd på tomterna. Det finns jättemånga träd här som kan blåsa ner över fibern, men den kanske ligger i ett skyddande hölje mellan stolparna härute på landet. Hackspettarna har också fått smak på fibern i stolpen.
Däremot kommer kopparnätet att läggas ner snart och basstationerna för mobilnätet klarar sig bara i fyra timmar när det är strömlöst vilket det ofta är härute. Förut var det två timmar. Men det kan bli svårt att ringa 112 om huset brinner eller någon får en propp. Blixten slår ibland ner i vår teleledning, som hänger i luften högt över marken och våra vanliga telefoner blir obrukbara. Pang! Låter det och det kommer ett gult sken från tele-jacket, överslag antar jag. De kommer att ta ner koppartråden och då slipper man få blixtnedslag på teleledningen.
Redigerat:
Det var ett ovanligt aggressivt åskväder i början av sommaren i år och blixten slog ner i tre olika villor eller stugor. Det kom rök ur proppskåpen i de tre fallen. Blixten slog ner i en pojke på en idrottsplats i närheten (han klarade sig men det gjorde jätteont). Jag hade koll på Blixt-radarn, stängde av huvudströmbrytaren och sprang ut för att varna en kompis och grannen som stod ute och pratade med varandra. Blixten slog ner i luftledningarna över vägen, precis när grannen var på väg ut genom grinden. Jag såg en härva av tunna guldtrådar som svävade i luften bakom henne, det var tur att hon inte skadades eller behöve hjärtmassage. Det var en kuslig syn som jag har aldrig sett förut och jag blev lätt chockad. Sedan slog blixten ner i TV-antennen och därefter i tele-ledningen.H Harrison skrev:Fiber-killen var jävligt påträngande och sa att "Ja det är klart att du ska ha fiber, den kostar "bara" 16 tusen kronor".
Och "du får igen priset på fibern vid försäljningen av din villa" (men jag tänker inte flytta!).
Och "nu ska vi väl skriva på köpeavtalet för fibern". Det blev ingen fiber för mig.
Många på mitt område har problem med sin fiber. Den hänger som luftledning mellan stolparna och är nedgrävd på tomterna. Det finns jättemånga träd här som kan blåsa ner över fibern, men den kanske ligger i ett skyddande hölje mellan stolparna härute på landet. Hackspettarna har också fått smak på fibern i stolpen.
Däremot kommer kopparnätet att läggas ner snart och basstationerna för mobilnätet klarar sig bara i fyra timmar när det är strömlöst vilket det ofta är härute. Förut var det två timmar. Men det kan bli svårt att ringa 112 om huset brinner eller någon får en propp. Blixten slår ibland ner i vår teleledning, som hänger i luften högt över marken och våra vanliga telefoner blir obrukbara. Pang! Låter det och det kommer ett gult sken från tele-jacket, överslag antar jag. De kommer att ta ner koppartråden och då slipper man få blixtnedslag på teleledningen.